Jump to content

cd-spelare?


new order

Recommended Posts

jag håller som bäst på att spela in mina nya S.F cremona som jag har haft glädjen av att äga sedan strax före jul.dessa ska bilda system med en advantage thor,samt till att börja med,en linn genki cd-spelare!som kablage har jag kimber 4tc högtalarkabel & silver streak signalkabel.

tanken är att så småningom byta ut cd-spelaren till något annat skoj.

skulle gärna vilja ha en balanserad cd-spelare när thoren har den möjligheten.intressanta alternativ som jag redan har tänkt på är cairn fog m. uppsampling.eller varför inte en theta miles,om det nu går att få tag på en sådan!

sedan hoppades jag att ni på det här forumet skulle kunna rekommendera en spelare som man bör lyssna på.den tänkta budgeten ligger på ca 15-25000kr.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog testa nya Sim-Audio Moon eqinox som ligger i den prisklassen, den är ruggigt bra. Sen är det som vanligt en fråga om tycke och smak vad gäller ljudet. (och utseende).

En annan spelare jag har jämfört min s-1 med var Metronom som lät i stort sett lika bra, då använde jag s-1 som ren cd-spelare. Kanske lite mer "rörljud" i diskanten på metronomen. Lycka till i ditt sökande, det finns ju många bra spelare i den prisklassen. Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog testa nya Sim-Audio Moon eqinox som ligger i den prisklassen, den är ruggigt bra. Sen är det som vanligt en fråga om tycke och smak vad gäller ljudet. (och utseende).

En annan spelare jag har jämfört min s-1 med var Metronom som lät i stort sett lika bra, då använde jag s-1 som ren cd-spelare. Kanske lite mer "rörljud" i diskanten på metronomen. Lycka till i ditt sökande, det finns ju många bra spelare i den prisklassen. Mvh Krelle

tack för tipsen Krelle!jag ska kolla upp de spelarna du nämnde.Bossa-janne rekommenderade oxå Sim-Audio Moon eqinox,så den är jag väldigt nyfiken på!

men metronom har jag aldrig hört talas om,vars tillverkas dom?

mvh

Link to comment
Share on other sites

OM du vågar satsa på en universal spelare så är nog Denon A11 för 20000 kr ett starkt kort. http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=42&product=dvda11

Eller kanske till och med en Acoustic Reality modifierad Philips 963SA! :D

timbre har ju lyssnat lite kort... :)

Jeg har for tiden en Phillips 963 SACD hjemme, for at prøve den. Sammenlignings-grundlaget er en Primare D30.2, som jeg har haft i 1½år, og jeg må sige at den lille Phillips gør det rigtigt godt, og den er utweaket - endnu, jeg tror jeg beholder den :D

PS. er der nogen der er interesseret i en Primare i perfekt stand :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har en Classé DAC-1 som jag är mycket nöjd med. Transporten T-1 ingav däremot inte samma förtroende och gav ett sladdrigt intryck, både mekaniskt och ljudmässigt. De CD-spelare jag har lyssnat på har haft en identifierbar (lite kylig) karaktär men det kan vara omständigheterna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara lyssnat på cdp 1 och den låter bra och får dessutom bra omdömen i tester har jag för mig. De äldre cdp3 har jag sett en "ok" test på och de lite nyare cdp 3 får bättre kritik(de med svart grej på fronten).

Timbre: använder du Classé DACen normalt vid CD lyssning?

Link to comment
Share on other sites

pihl: Det låter intressant! :) Ska du låta Acoustic Reality modifiera den eller?? En grej som du kan göra själv med den är att dämpa den med bitumen.

Jeg er endnu ikke sikker!, men hvis jeg beholder den, så bliver det nok en LC-Audio modifikation, med ny clock og hvad de nu ellers tilbyder :cool:

Det er rigtigt at man selv kan gøre en del for at forbedre den mekaniske stabilitet i maskinen, det har jeg også tænkt mig ;)

Link to comment
Share on other sites

På tal om multispelare så har jag precis köpt en Yamaha DVD S2300, ljudet överstiger mina vildaste fantasier (för det priset vill säga), tyvärr verkar den vara helt slutsåld i Sverige och återkommer endast i titanfärg framåt våren.

Men ljud- och kvalitetsmässigt är den otroligt bra och jag kan bara rekomendera en provlyssning om ni får chansen :D

p1050_1.jpg

p1050_3.jpg

p1050_4.jpg

MVH

Jocke

Link to comment
Share on other sites

pihl: Låter bra! Det kanske både blir LC-audio och Acoustic Reality modifieringar!? ;)

Då lär den bli fruktansvärt bra! :mm:

jeg er ikke sikker på om de ikke overlapper hinanden, ændret analogudgang osv., men der er mange mulighedder, måske forbedre strømforsyningen?! :mm:

Link to comment
Share on other sites

Copland CD-spelare har jag fått respekt för. Har även lyssnat på en Copland hemma.

822.gif

Ojoj, detta är bra grejor. måste man ju bara rekommendera!

Jag har själv ett Copland-steg och är grymt nöjd! Skulle jag sälja det så blir det den nyaste modellen.

Neutralt ljud med sån insikt och beröring att man nästan gråter :diss::)

Marbrink: Läste du det moddet på minhembio.com för några månader sen eller? Det var jag som la ut komplett (nästan...) och visst blev det bättre. Denon:en är dock bättre. Får väl snart modda den med. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Pihl:

Eftersom jag använder Cardas Golden är jag intresserad av vad som blev bättre med de tyska kablarna?

Jag har nämligen inte hört några nätkablar som jag skulle vilja byta till, men jag har inte ens hört talas om de du har.

Mvh/gurin

Link to comment
Share on other sites

gurin :

Det som der blev forbedret hos mig, i mit anlæg, var at jeg fik en bedre dynamik, flere detaljer, på en "sortere baggrund", men Cardas er absolut meget fine kabler, som måske havde lidt mere "flow", behagelige !?

Jeg kan tilføje at mit anlæg består af:

Pladespiller:Basis Ovation med SME V og Kiseki PHS retip VDH

CD: Primare D30.2

Forstærker: OVC integreret rør Western Eletric 300B

Højttalere: Reference 3A decapo mm-i

Kabler: Harmonic Tec. Pro silway II og Pro 9

ps. mine Cardas var fra ca. 96´ så det kan sagtens være at de idag lyder anderledes/bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...