Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här, så jag kan börja med att säga hej till alla här på forumet! Jag ska presentera mig lite noggrannare senare.

Jag har en fråga om mina exemplar av The Who´s "Tommy" och David Bowie´s "David Live" (båda på LP såklart). På båda dessa kommer sidorna i "fel ordning". I stället för det naturliga

"Disc 1: Side A, Side B", "Disc 2: Side C, Side D",

så är sidorna omkastade. Alltså såhär:

"Disc 1: Side A, Side D", "Disc 2: Side B, Side C".

Varför är det så? Eller egentligen är väl frågan om det är någon kul felpress som har någon form av samlarvärde? Är det inte så så är det ju bara jobbigt att lyssna då man får byta skiva två gånger i stället för det "smidiga" en gång!

MVH Gustav

Posted

Det är inte så knasigt som det låter.

Orsaken till att det ligger A+C & B+D är att det är en tillgift för radioindustrin, som med denna siddelning och två gramofoner kan spela hela "Tommy" utan att behöva vända sida och få avbrott i uppspelningen. en skicklig studioteckniker kunde mixa samman sidorna när de spelades så att man inte märkte att det bytts skiva.

Det är snarast skivor som ligger A+B & C+D osv som är felpressade.. :) Eller inte förväntade att spelas i radio. En del av detta fenomen är at radiobolag nästa alltid köpte (minst) två LP av skivor som har musik som ligger över mer än en skivsida (Oftast klassiskt och opera, men även rockodyséer som The Whos Quadrophenia och Tommy).

Det kan sägas, att många inspelningar finns i både A+C & B+D respektive A+B & C+D pressningar...

Så ditt problem är i grund och botten bara det att du saknar en Gramofon (och en mixer), inte att skivan är felpressad! :D:black:

/ptr

Posted

"Det kan sägas, att många inspelningar finns i både A+C & B+D respektive A+B & C+D pressningar... "

Ok, så långt är allt okej. Men eftersom jag tyckte det fortfarande var något som inte riktigt stämde så har jag tittat lite extra på skivorna och båda är alltså A+D & B+C. Varför man placerar sidorna i den följden kan ju inte förklaras med ihopmixning. Eller är det så att nyheterna ska klämmas in mellan sida B&C?

Jag som trodde jag blivit klokare...

Posted

Svaret är att skivorna var avsedda för skivväxlare och det har jag faktiskt behandlat i detta inlägg i vinylskolan ;)

- Kanske dags för läxförhör :D:?:

Man staplar då skivorna så här i skivväxlaren:

B

--

C

A

--

D

och eftersom den understa faller ner först så spelas sida A först och sedan sida B.

När man sedan vänder på skivstapeln så ser det ut så här

D

--

A

C

--

B

och då kommer sida C att spelas först och sedan sida D. ;)

Mvh,

Eliot

PS. Strecken symboliserar skivan och bokstäverna ovanför respektive under anger beteckningen på skivetiketten på översidan respektive undersidan av skivan så som den är staplad på skivväxlaren....

Posted

Förr i tiden fanns symfonier på 78-varvsskivor i två utförande, dels old style 1/2 3/4 5/6 eller kopplade för skivväxlare 1/6 2/5 3/4. Den förstnämda är helt hopplös, åtminstone om man har växlare och är lat.

/Gustav

• 3 weeks later...
Posted

Undrar om inte plundin möjligen skrev fel när han sade "A+C & B+D" - :?: Kopplingen 1+3, 2+4 har jag nog aldrig sett på skiva.

Skivväxlare är ju nyckelordet, som eliot träffsäkert påminner om. Ligger ett verk på två skivor så brukar gälla: 1+4, 2+3. Dual1019 har sagt vad som gäller för tre: 1+6, 2+5, 3+4. Som övning inför läxförhöret så kan alla vänner av ordning (nu när vi konstaterat att även oordningen var en alternativ ordning) för sitt inre öga teckna hur ett automatkopplat set om fyra skivor är ordnat! :o;)

Dual1019 införde den relevanta termen koppling. Skivsidornas arrangemang i ett set avsett för skivväxlare kallas alltså för automatkoppling (eng.: automatic coupling). Ordningen som mest appellerar till vårt bondförnuft, den löpande 1+2, 3+4,..., kallas följaktligen för manuell koppling (eng.: manual coupling).

Posted

Uttömmande och korrekt! Ibland är små etiketter fastklistrade på skivetiketterna på klasiska verk med texten "Aut."

Här har jag en länk till en sida som beskriver de de olika skivväxlartyperna som finns. Vanligast i Sverige är den klassiska "drop changer".

Jag har en trevlig Rigoletto med Gobbi och Callas i box med tre skivor. Eftersom den bara utnyttjar fem skivor så är den sista sidan försedd med varningstexten "angel back do not play" (det är en angelpressning). Den får bör man alltså lyfta av när man vänder skivpacken.

/Gustav