Jump to content

Recommended Posts

Posted

Duellen är ju med AP Tempo5 men däremot så tyckte de att Tempo3i som jag spelar på var bättre än 5orna :D kul när någon bekräftar ens egen lyssningserfarenhet.

Posted

Min holdning til duel-testen mellem Mozart og Tempo III er at den grundlæggende er useriøs.

Testeren "Ronni" er i forvejen meget stor fan af Vienna, ejer selv et sæt Mahler og er personlig gode venner med den danske imortør af mærket.. Hifi4all har forøvrigt testet hele produktlinjen for Vienne og de er alle blevet skamrost "best buy osv"....

Kritikken af Audio Physics finder jeg personlig fuldstændig uproportionel og er jo decideret skadende for såvel mærket og importøren, og har givet anledning til meget stor undren i det dansk/ tyske foretagnde. Den omtales jo nærmest som en katastrofe i testen.

Testen er, i mine øjne, et resultat af at der længe har været efterspugt en kritiserende test blandt brugerne på det danske forum hifi4all... det har de så fået :diss:

Posted
Min holdning til duel-testen mellem Mozart og Tempo III er at den grundlæggende er useriøs.

Testeren "Ronni" er i forvejen meget stor fan af Vienna, ejer selv et sæt Mahler og er personlig, er gode venner med den danske imortør af mærket.. Hifi4all har forøvrigt testet hele produktlinjen for Vienne og de er alle blevet skamrost "best buy osv"....

Kritikken af Audio Physics finder jeg personlig fuldstændig uproportionel og er jo decideret skadende for såvel mærket og importøren, og har givet anledning til meget stor undren i det dansk/ tyske foretagnde. Den omtales jo nærmest som en katastrofe i testen.

Testen er, i mine øjne, et resultat af at der længe har været efterspugt en kritiserende test blandt brugerne på det danske forum hifi4all... det har de så fået :diss:

Är detta uppgifter som du på något sätt kan verifiera MaltheK? Vi har i Sverige genom åren haft ett antal liknande situationer (allt från "journalister" i norr som gör "reportage" hos sin egen handlare och berättar om det dåliga bemötandet från de andra butikerna i staden till skribenter som påståtts få betalt för god kritik etc etc)

Med "god vän" menar du att de känner varandra eller är de på 2 veckors semester tillsammans. (det är onekligen en viss skillnad)

Om någon redan är "frälst" på en produkt, menar du att denne testare redan i förväg gått ut på forum eller på annat sätt och talat om hur mycket bättre märket är än annat? (i så fall synnerligen märkligt att forumet låter honom testa produkten och det kräver närmast en förklaring från hifi4all)

mvh

.

Posted

Är det inte vanskligt och principiellt ganska oseriöst med dessa jämförelsesessioner av högtalare... :?: Jag menar att skilda konstruktioner ställer högst varierande krav på rum, placering och inte minst förstärkeri. Ungefär som när hifipressen drar igång sina "Bäst i Test" där läsvärdet för mig som tidningsköpare egentligen är noll. Är det inte bättre att beskriva varje produkt för sig... :?: Att försöka att lista ut dess förutsättningar, svagheter och fördelar utifrån de omständigheter som bjuds och montera ner allt billigt ringhörnetjafs.

Posted
Jag menar att skilda konstruktioner ställer högst varierande krav på rum, placering och inte minst förstärkeri. Ungefär som när hifipressen drar igång sina "Bäst i Test" där läsvärdet för mig som tidningsköpare egentligen är noll.
Bättre att skriva vad det faktiskt är:

"Bästa, slumpartade, matchning i stort jättetest" :D :evil: ;)

Misstro, jävsituationer och "köpta" recensenter är jag rädd för är något som alltid kommer att finnas och/eller påstås finnas. :angry: Det är dessutom lätta "mål" för skriverier! Hur kan man inte tillhöra en branchen, inte "känna" tillverkaren eller distributören, inte själv ha favoriter bland alla märken?

För att gå helskinnad ur detta tror jag att man som recensent/tidning måste bygga långsiktigt och ödmjukt på integritet. Uppenbarligen lättare skrivet än gjort!

Posted

Jeg er helt enig med Timbre - der er altid en bagside af medaljen, når man laver disse "duel tests".

Til sladd: Jeg vil faktisk undlade at komme med flere kommentarer omkring de test hifi4all laver, da hifi4all redaktionen desværre kan finde på at trække folk for en domstol med henblik på en injuriesag. Det har jeg hverken tid eller lyst til.

Jeg er helt sikker på at den nye Mozart fra Vienna på mange måder er en fremragende højttaler, jeg stiller blot spørgsmålstegn ved testerens overordnede objektivitet. Jeg har personligt lyttet til den omtalte model fra Audio Physics, og jeg kan overhovedet ikke genkende de karakteristika som den får påhæftet i testen.