Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ludwig van Beethoven, född i Bonn 1770 och död i Wien 1827.

:) Jag får väl anta Adagios utmaning om nya officiella trådar om större kompositörer, och en som odiskutabelt måste med är väl nämnde Ludwig van Beethoven. Relativt produktiv under sin tämligen korta levnad får nog ändras till märkligt produktiv med tanke på en tilltagande dövhet åtminstone från åren runt 1800 troligen komplicerad dessutom av tinnitus och hyperacusis dvs. ljudöverkänslighet.

Från ca. 1820 torde LvB ha varit totalt döv men långt dessförinnan socialt handikappad med gradvis allt svårare men av sina handikapp som gjorde att han 1804 inte kunde höra blåsinstrumenten vid en repetition av Eroicasymfonin. Hur kunde denne man ändå skapa så otroligt fulllödig musik.

Jag minns att jag för länge sedan diskuterade olika kompositörer med en kamrat och vi kom fram till att man kunde tänka sig att noterna kunde ändras i andra verk, men näppeligen hos just Beethoven där allt helt obevekligt faller på plats. Istället för att förtvivla komponerar han sina största verk efter sin tilltagande dövhet från ca. 1800 och framåt, från Månskensonaten (1801, pianosonat nr 14, opus 27,2) till Den stora Körsymfonin (1824, symfoni nr 9, opus 125).

Den sista är ju som bekant en jubelsymfoni till livet och helt obetvingelig i

Freude, schöner Götterfunken,

Tochter aus Elysium,

Wir betreten feuer-trunken,

Himmlische, dein Heiligtum!

Symfoniskapandet på en ny nivå, en oöverträffad totalitet.

Detta sagt av en skribent som normalt inte jublar över en massa instrument som bildar en odissekerbar ljudgröt, men som faller pladask för Beethovens symfonikonst.

Likväl vill jag som första skivtips ge ett exempel på något färre instrument, nämligen tre stycken i en komplett utgåva av Beethovens musik för pianotrios, fördelat på 4 skivor från Hyperion med THE FLORESTAN TRIO bestående utav Anthony Marwood på violin, Richard Lester på cello och med Susan Tomes vid pianot.

Givetvis ingår här den kända pianotrio nr. 7 i B-dur Op 97 ("Ärkehertigtrion") och pianotrio nr. 1 in D-dur Op 70 "Spöktrion"). Se Complete Music for Piano Trio - 1, Complete Music for Piano Trio - 2,Complete Music for Piano Trio - 3, Complete Music for Piano Trio - 4.

Inspelningarna håller hög kvalitet och man missar inga nyanser, speciellt Susan Tomes spelar med den äran och bär upp trion som helhet.

Insiktsfullt och livfullt, (de slöar inte till), men med en klar linje dras man med i musiken, en klar njutning.

Inom parantes kan sägas att det finns flera goda inspelningar av Beethovens pianotrios men skivorna ovan står sig väl i konkurrensen.

• 2 weeks later...
Posted
Vem är den främste Beetthoventolkaren då?

Nu får du hejda dig lite, uttolkaren av vad? Vilken repertoir?

Hur står sig Herbert von Karajan?

Han är väll ganska komposterad vid det här laget. Av hans symfoniinspelningar så brukar den från 1963 med Berliner Philharmoniker (DG 463 088-2) eller den Philharmonia Orchestra (EMI 7 63310 2 7). Man (förståsigpåarna.. kanske mej inkluderat) brukar hävda att man skall undvika Karajans remake från början av åttiotalet. Jag är osäker på vilken av DG inspelningarna som bolaget gett ut på SACD? Men jag tror att det är den från -63..

Sett som tolkningar jämfört med övriga inspelningar poå markanden så ligger Karajan i det traditionella rubbaterade loppet. Att lägga upp ett helt fält och jämföra är lite för tidsödande för vad kan göra idag, men kortfattat så tycker jag bättre om både Furtwängler, Klemperer, Bruno Walter och Karl Böhm om vi pratar hela cykler. Dom båda Kleiber, de Sabata, Beecham, Barbirolli, Sargent, Kempe om vi snackar ytterligare delar av Beethovens symfoniouvre.

Sen har vi massa levande dirigneter och hela HIP-rörelsen som man också kan dra in.

Det finns inget entydigt val när det gäller inspelningar av Beethovens symfonier...

/ptr

Posted

Väl komposterad, ha ha :D . Den var bra, garvar än. Anledningen är att mina första Ludwig van-skivor råkar vara just Karajan Gold serien, därför undrade jag om det fanns anledning till att botanisera vidare. Har en (7e&8e) med Gardiner på DG, samt hans overtyrer på Telarc med Yoel Levi. Alla har sitt tempo och sound, Gardiner är en frisk fläkt i jämförelse med Karajans majestätiska eller om man vill pompösa stil.

Jag är lite knäppig, så jag gillar att ha hela serier av saker. Om man vill ha samtliga symponier, en lagom kompromiss bra tolkning samt bra ljud, jag vet det är individuella preferenser som styr.

HIP-rörelsen? Förstår att det måste vara en rörelse som vill återvitalisera "gammal" musik med tidstrona instrument, snabbare tempo mm. eller? Vad står HIP för?

Posted

:)Abbado är väl ett annat alternativ när det gäller symfonierna, det finns en uppsjö av uttolkare.

Jag aktar mig för att alltför tydligt poängsätta tolkningar då det hela utgår ifrån vad man värdesätter mm., tolkningar är dessutom tidsbunda vilket kan märkas tydligt om man jämför.

Man kan ha olika tolkningar och gilla dem olika, vad LvB själv skulle ha accepterat kan vi ju endast gissa.

Själv har jag väl lite svårt med överlastade romantiska tolkningar, oftast vill säga.

Egentligen gäller väl att inspelningen/föreställningen skall vara bra, oavsett tolkning.

Oengagerade musiker som slentrianmässigt slarvar sig igenom ett verk blir aldrig bra, egentligen precis lika dåligt som besjälade musiker kan ge liv i ett stycke oavsett hur man tolkat det.

Fall från fall fråga helt enkelt.

Skulle jag föredraga någonting själv linjemässigt så är det nog en minimalistisk linje på tidstrogna instrument väl medveten om att det finns andra möjligheter att tolka hur musiken skall spelas.

Posted
Jag är lite knäppig, så jag gillar att ha hela serier av saker. Om man vill ha samtliga symponier, en lagom kompromiss bra tolkning samt bra ljud, jag vet det är individuella preferenser som styr.

Vad är då jag som har 5-6 kompletta Beethovensymfonicykler och säkert ytterligare 50 inspelningar med olika dirigenter, och jag är inte ens säker på att jag gillar hans musik...

Vad står HIP för?

Historically Informed Practice

Bra moderna "kompromisscykler" hittar du från :

Nikolaus Harnoncourt (Chamber Orchestra of Europe, Teldec 0927-49768-2)

Colin Davies (Staatskapelle Dresden, Philips 475 688-3)

När det gäller HIP så har du börjat på ett av de bättre alternativen tils Philips behagar ge ut Frans Brüggens cykel med 1700talsorkestern. (John Eliot Gardiner & Orchestre Revolutionnaire et Romantique på Archiv (439 900-2))

Den bästa budget cykeln torde vara Herbert Blomstedt (också med Staatskapelle Dresden) på Brilliant Classics (99793)

/ptr

Posted
Inom parantes kan sägas att det finns flera goda inspelningar av Beethovens pianotrios men skivorna ovan står sig väl i konkurrensen.

Jag har en inspelning på BIS (SACD) med Kempf-trion som är bra

BIS-SACD-1172_72_150.jpg

men det var inte det som var mitt egentliga ärende..... :)

funderar lite på Beethovens stråkkvartetter, företrädesvis de sena. Vad finns det att rekomendera i inspelningsväg månntro.

har hört en del olika genom åren, men aldrig fastnat för nå´n speciell inspelning.

Posted
funderar lite på Beethovens stråkkvartetter, företrädesvis de sena. Vad finns det att rekomendera i inspelningsväg månntro.

Inte heller stråkkvartetterna är nån helt lätt avhandling. Men lite rekomendationer kan vi väll hitta på... :blush

Om vi börjar med de sena kvartterna så, om man vill ha dom sammlat så kan rekomendera följande :

Engelsk-Ungerska Takácskvartetten (Decca 470 849-2) ~ Bländande spel och jäkligt bra ljud!

Engelska Lindsaykvartetten (ASV CDDCS403) ~ Rafinerat sammspel, stor musikalitet, bra jud..

Amerikanska Emersonkvartetten (DG 474 341-2) ~ Nästa mekanisk exakthet, intim, bra ljud..

Italienska Quartetto Italiano (Philips DUO 454 711-2 & 454 712-2) ~ Lite gammaldags, tempermentsfull värme, bra analogljud..

Österrikiska Alban Bergkvartetten (EMI GROC 476820-2) ~ Avmätta, färdiga tolkningar, ensemblepuls, hyffsat bar ljud..

__

Ser man till hela kvarttet cykler så finns det tre toppar :

Takácskvartetten (Decca 470 848-2, 470 847-2 & 470 849-2)

Alban Bergkvartetten (EMI 754587-2 & 754592-2) Liveinspelade

Lindsaykvartetten (ASV Resonance CDRSB801)

En bra outsider på alla kvartetterna är

Vanbrughkvartetten (Intim Musik IMCD04350)

__

Är man sugen på nått mer traditionellt.. (ie analoginspelningar)

Amadeuskvartetten (DG 463143-2)

Talichkvartetten (Calliope CAL363339)

Veghkvartetten (Astree V4871)

__

Andra "bra" kvartetter som spelat in vissa (eller många) Beethovenkvartetter som man kan sampla om man vill ha variation i sin skivsammling.

Quatuor Mosaiques (Op 18 "HIP")

Petersenkvartetten (Op 18, 130, 133, 135, brilliant teknik, goda tolkningar)

Taneyeevkvartetten (alla, ojämna tolkningar (några fantastiska), ganska bistert sovjetiskt ljud)

Hagenkvartetten (op 127, 133, 125, oerhörst skigliga musiker, lite bäsch tolkning)

Leipzigkvartetten (alla, mycket bra ljud, ojämna tolkningar, på den tråkiga sidan..)

Clevelandkvartetten (alla, anonyma tolkningar, bra ljud)

__

Sedan finns det 100 andra som jag bara inte kommit att tänka på just nu..

/ptr

Posted

En del i den listningen vill jag verkligen ha, riktiga godingar! Imponerande listning och framförallt innehåll och får man säga i vanlig ordning. Det är bara att tacka och bocka :mm:

Engelsk-Ungerska Takácskvartetten (Decca 470 849-2) ~ Bländande spel och jäkligt bra ljud!

awards_2005_beethoven.jpg

Tänkte bara nämna att denna skiva blev utsedd till bästa skiva inom sin kategori i Grammophone 2005.

/Mattias :)

Posted
En del i den listningen vill jag verkligen ha, riktiga godingar! Imponerande listning och framförallt innehåll och får man säga i vanlig ordning. Det är bara att tacka och bocka :mm:

Som vanligt Mattias, måste vi göra tillägget att, man bör lyssna själv! Eftersom det som är tilltalande i mitt öra kan låta tråkigt i någon annans.. :blush :cool:

/ptr

Posted

:app: Uhu, och därför blir begrepp som bra och dåligt ibland lite väl trubbiga instrument.

Inte ens under kompositörernas levnad lär styckena ha spelats lika om de nu spelatas av flera olika utövare.

Det är väl egentligen endast rena fel och missuppfattningar som kan anses dåligt, och möjligen känslan av att musikerna är oengagerade av någon anledning.

• 11 months later...
Posted

I inledningen i tråden skriver Bravo:

Symfoniskapandet på en ny nivå, en oöverträffad totalitet.

Detta sagt av en skribent som normalt inte jublar över en massa instrument som bildar en odissekerbar ljudgröt, men som faller pladask för Beethovens symfonikonst.

Sedan tråden senast var i luften för nästan ett år sedan, har det kommit en ny svit med Beethovens symfonier. Det är Bernhard Haitink som tillsammans med London Symphony Choir och Orchestra givit ut en omgång med nyinspelningar som jag verkligen vill rekommendera.

Jag köpte rubbet efter en lysande recension i Svenska Dagbladet och har nu lyssnat igenom det allra mesta. Jag håller med recensenten och tycker att Haitink & LSO lyckas oerhört väl. Här finns ingenting utav den svulstighet och instrumentala massa som jag, liksom Bravo, förknippar med det förhärskande framförandet av Beethovens symfonier. Här uppfattar jag spelglädje där varje instrument och stämma visar vad de går för. I synnerhet 9:an och An die Freude, får en uttolkning jag aldrig hört maken till tidigare och som ger mig hönsapiggar på ryggen. Men även de övriga symfonierna har blivit ett nöje att lyssna på.

Skivorna finns på bl a på CDON men kan också köpas direkt från LSO:s webbshop. (Där kan man i skrivande stund köpa alla sex CD-skivorna för £30. Med frakten blir det cirka 475 kronor hem till en brevlåda nära dig här i Sverige)

:) /Jörgen G

Posted

Låter mycket intressant :mm:

- Jag har ett antal samlade Beethoven Symfonier på LP (Karajan, Klemperer, Leibowitz och Solti) men ingen på CD och framförallt ingen modern tolkning. Tydligen finns dessa inspelningar både som CD och SACD

B000GUJYRE.01._AA240_SCLZZZZZZZ_V62441692_.jpg

Mvh,

Eliot