Adagio Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Sitter och lyssnar på en skiva som återkommer periodvis till Cd-spelaren. Nämligen -glenn gould images. En dubbel-cd från sony SX2K62588. En samling ur Goulds inspelningar som sträcker sig från -66-82. Ena skivan heter Glenn Gould plays Bach och den andra Glenn Gould plays not bach, he he. Detta är en favoritskiva speciellt -plays bach. Han har ett skönt ickesentimentalt och respektlöst sätt att framföra musiken på, detta resulterar i en fräshör om utrycket ursäktas, trots att inspelningarna är gamla. Herr Gould himself kompar desutom sig själv på ett skönt sätt -mmmen nemememmeemn nenenn. Det är charmigt det här och riktigt bra spelat, vilken känsla men okonstlat. En bra skiva om man vill komma i kontakt med Glenn Gould. Ljudet är vad man kan förvänta sig, jag tycker det är mycket bra faktisk. Det klingar rätt helt enkelt även om man tydligt märker skilnader mellan de olika åren. Quote
friljud Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Vill bara tillägga att hans son heter Andrew Gold... Som kom ut med i allafall två lysande album: "What's wrong with this picture" med bland annat låten "Lonely boy" och albumet "All this and heaven to" med bland annat låten "One of them is me". Detta har inte ett dugg med klassisk musik att göra. Quote
plundin™ Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Vill bara tillägga att hans son heter Andrew Gold... Som kom ut med i allafall två lysande album: "What's wrong with this picture" med bland annat låten "Lonely boy" och albumet "All this and heaven to" med bland annat låten "One of them is me". Detta har inte ett dugg med klassisk musik att göra. Nu tror Jag minsann att Herr Friljud är ute och cycklar, Andrew Gold är brodwaystjärnan Marni Nixons son och har inget med pianisten Glenn Gould att göra (i alla fall inte enligt hans egen sajt : http://www.andrewgold.com/biography.htm)! Notera främst skillnaden i stavning av efternamnen! Gould vs. Gold Nått som borde gett ett varningstecken, Andy Golds pappa hette föresten Ernest och var filmusikkompositör... /ptr Quote
Timbre™ Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 "Ev blivade officiell tråd om pianisten?" Adagio, jag föreslår att vi begränsar de officiella trådarna till tonsättare ur den klassiska skolan för annars kan vår musikmoderator få ett oöverskådligt jobb med sammanslagning av äldre trådar... Quote
Adagio Posted January 15, 2006 Author Posted January 15, 2006 En kul grej är att det är Glen Gould som spelar Bach ombord på Voyager, ni vet, rymdsonden som lämnat vårt solsystem. Ombord finns en guldskiva med info om jorden, var, när, hur och lite musik, bilder om vi går att äta osv ifall några rymdgubbar någongång skulle stöta på lilla V ger( ) Prelude och fugue . Bara för kännedom. Quote
friljud Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Nu tror Jag minsann att Herr Friljud är ute och cycklar, Andrew Gold är brodwaystjärnan Marni Nixons son och har inget med pianisten Glenn Gould att göra (i alla fall inte enligt hans egen sajt : http://www.andrewgold.com/biography.htm)! Notera främst skillnaden i stavning av efternamnen! Gould vs. Gold Nått som borde gett ett varningstecken, Andy Golds pappa hette föresten Ernest och var filmusikkompositör... /ptr Hoppsan! Här trodde jag att jag visste... Detta har jag trott i flera år. Skämmigt! Men nu fick jag ju veta hur det ligger till. Quote
Recommended Posts