friljud Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Det som gör att Stockholm Guitar Quartet sticker upp ur bruset av allt som finns inspelat för klassisk gitarr, är klangen. Kvartetten har tillsammans med gitarrbyggaren Lars Jonsson, frambringat en instrumentgrupp där olika stora gitarrer har var sitt eget register: sopran, alt, tenor och bas. Detta skapar en unik ljudbild. Kvartetten spelar över ett register av 6 1/2 oktaver, vilket är 2 oktaver mer än vad fyra gitarrer av ordinär modell kan överbrygga. Så hur låter det? Jo soprangitarren kan spela ljust, samtidigt som den låter med avslappnad, ungefär som en picola istället för trumpet (lite klumpig jämförelse, kanske...). Basgitarren får alltså ett eget, lägre register. Ljudbilden är mycket transparent, instrumenten finns tydligt separerade, dessutom är ljudet i Botkyrka kyrka elegant närvarande. Jan-Eric Persson på Opus3 är så skicklig...! Ljudbilden fullkomligt andas genuin närvaro. Jag vill lyfta fram CD' ns entréstycke, Felix Mendelssohn's Lieder ohne worte: Andante espressivo. Vilsamt, tajt och med den där unika klangen jag hänvisat till här ovan. Även Johannes Brahms Ballade Op. 10 Nr. 2: Så vackert att lyssna till! Vill du visa en ovan lyssnare hur musik för gitarrkvartet kan låta, är detta ett bra val av musik. Alltså: 10 poäng för de speciellt tillverkade gitarrerna och bra många pluspoäng för det fina musikvalet, för rumsupplevelsen och att dessa herrar visar på stort kunnande. Stockholm Guitar Quartet: Peder Riis - soprangitarr Peter Augustesen - altgitarr Henry Forsblom - tenorgitarr Anders Kagg - basgitarr Inköpt på High Fidelity Music Quote
Adagio Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Jag satt faktiskt och lyssnade på SGQ( ) igår och i morse. Jag har ytterligare två skivor med dom som förtjänar uppmärksamhet, Transcriptions och Bach - Telemann, bägge på OPUS3. CD7810 samt CD7915. Alla tre är mycket bra och det är fräckt att kvartetten klarar transkriptioner avsedda för piano på gittarr! Lite annorlunda repertoar för gittarr, uppfriskande. Bra akustik, närvaro tycker jag. (också) Quote
friljud Posted January 14, 2006 Author Posted January 14, 2006 Jag satt faktiskt och lyssnade på SGQ( ) igår och i morse. Jag har ytterligare två skivor med dom som förtjänar uppmärksamhet, Transcriptions och Bach - Telemann, bägge på OPUS3. CD7810 samt CD7915. Alla tre är mycket bra och det är fräckt att kvartetten klarar transkriptioner avsedda för piano på gittarr! Lite annorlunda repertoar för gittarr, uppfriskande. Bra akustik, närvaro tycker jag. (också) Tack för tipset. Har dom sina specialbyggda gitarrer där också? Quote
Bravo Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Det låter bra om de där grabbarna, har iofs bara hört spåret från testskivan Showcase, men den gav mersmak. Quote
klas Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Tack för tipset. Har dom sina specialbyggda gitarrer där också? Som f.d student till Peder Riis, grundaren av nämnda kvartett kan jag upplysa om att dom spelar på Lasse Jönsson´s instrument på alla inspelningar. Lasse är en mycket skicklig instrumentmakare med bas på Dalarö. Bl.a Mats Bergström använder numera instrument av Lasse. Vad gäller arrangemangen så är det mesta gjort av peder Riis, en mycket skicklig arrangör. Musik för Piano alt. sång är faktiskt ofta relativt lättanpassat till gitarr, så tillvida att båda instrumenten har ett "direkt" anslag samt inte kan hålla ut tonene på samma sätt som t.ex stråkinstrument kan. Sedan ett antal år är Peder ersatt av Stefan Löfvenius, mycket skicklig Gitarrpedagogo boende i Uppsala, vet ej om dom fortfarande spelar. Jag har själv spelat rätt mycket kvartett & Trio på dessa instrument, då främst kvintgitarr, (den ljusaste) och kom att tänka på de svårigheter vi hade att hitta gitarrsträngar till kvintgitarren. Eftersom den är stämd en kvint högre än en vanlig primgitarr blir spänningen alldeles för hög för traditionella gitarrsträngar (numera finns det special-strängar att köpa) så jag tog helt enkelt en rulle Fisklina :evil: av lämplig grovlek och strängade upp Guran med...Funkade utmärkt och blev kopiöst mycket billigare än traditionella gitarrsträngar Quote
friljud Posted January 15, 2006 Author Posted January 15, 2006 Som f.d student till Peder Riis, grundaren av nämnda kvartett kan jag upplysa om att dom spelar på Lasse Jönsson´s instrument på alla inspelningar. Lasse är en mycket skicklig instrumentmakare med bas på Dalarö. Bl.a Mats Bergström använder numera instrument av Lasse. Vad gäller arrangemangen så är det mesta gjort av peder Riis, en mycket skicklig arrangör. Musik för Piano alt. sång är faktiskt ofta relativt lättanpassat till gitarr, så tillvida att båda instrumenten har ett "direkt" anslag samt inte kan hålla ut tonene på samma sätt som t.ex stråkinstrument kan. Sedan ett antal år är Peder ersatt av Stefan Löfvenius, mycket skicklig Gitarrpedagogo boende i Uppsala, vet ej om dom fortfarande spelar. Jag har själv spelat rätt mycket kvartett & Trio på dessa instrument, då främst kvintgitarr, (den ljusaste) och kom att tänka på de svårigheter vi hade att hitta gitarrsträngar till kvintgitarren. Eftersom den är stämd en kvint högre än en vanlig primgitarr blir spänningen alldeles för hög för traditionella gitarrsträngar (numera finns det special-strängar att köpa) så jag tog helt enkelt en rulle Fisklina :evil: av lämplig grovlek och strängade upp Guran med...Funkade utmärkt och blev kopiöst mycket billigare än traditionella gitarrsträngar Men, hjälp... Det fungerade alltså? Jag trodde det var en viss materiell skillnad mellan gitarrsträng och fisklina. Intressant! Quote
klas Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Men, hjälp... Det fungerade alltså? Jag trodde det var en viss materiell skillnad mellan gitarrsträng och fisklina. Intressant! Faktiskt, det funkade utmärkt! Det gällde enbartden ljusaste strängen, ,till de andra fem funkade traditionella strängar, men den förstablev som sagt fisklina..... Det enda negativa var väl en viss hårdhet, fisklinan "svarade" inte på samma sätt som en trad. sträng vid anslaget, men å andra sidan är detmycket en smaksak, hur hårda strängar man vill ha Quote
Martin Posted October 28, 2006 Posted October 28, 2006 Upptäckte precis att Peder Riis jobbar på samma ställe som mig! Kanske ska gå och be om en autograf och lite lektioner Quote
DODGE.RJ Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Upptäckte precis att Peder Riis jobbar på samma ställe som mig! Kanske ska gå och be om en autograf och lite lektioner Ray Obiedo... Detta känner jag igen men kan inte sätta fingret på vad det är för typ av musik. Va det inte någon på Stockholm High End 2006 som demade med en låt från honom?? Vore tacksam för svar på detta Quote
Recommended Posts