Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bartok: Music for Strings Percussion and Celesta

kopplat med Concerto For Orchestra och Hungarian Scetches

CRCA-61390-SA.gif

Fritz Reiner, Chicago Symphony Orchestra

Detta är egentligen en SACD med två mycket fina RCA Living Stereo utgåvor :mm:

Samma inspelning av Music for Strings Percussion and Celesta finns som JVC XRCD2

JVC-10122.jpg

Klicka på bilderna!

Mvh,

Eliot

Posted

Tack, jag har JVC´s XRCD2 utgåva av Scheherazade och musikaliskt är ju detta ett mästerverk. Ljudmässigt tycker jag dock inte den når upp till dagens inspelningar. Satsar nog på Linn inspelningen.

Posted
:) Utmärkt idé Adagio, det är bra att samla ihop tipsen, och sedan väntar vi bara på plundin. ;)

Vad förväntar ni er av mig...?

Till att börja med i alla fall kan ni att läsa skivtippset om hans stråkkvartetter :

Bartoks stråkkvartetter..

Vi får se den som den första installationen av avhandlingen av hans viktigare verk...

/ptr

Posted

Pianokonserterna

Bartok_with_the_wife_in_performance.jpg

Top tre av inspelningar med Bartoks tre pianokonserter.

1. Geza Anda, piano ~ Radio-Symphonie-Orchester Berlin under ledning av Ferenc Fricsay (DG Originals : 447 399-2)

Geza Anda hade nått som andra pianister bara söker efter, han kunde på ett naturligt sätt bli ett med det egna landets musikaliska ideom. Att han dessutom var en av förra seklets finaste Mozartuttolkare gör inte saken sämre. Dessa inspelningar från 1960 & 61 har visserligen med en smula bandbrus i bagaget men deras oöverträffade musikalitet gör att dom är ett givet försthandsval.

2. András Schiff, piano ~ Budapests festivalorkester under ledning av Adám Fischer (Warner Elatus 0927-46735-2)

Schiff är den ena av två ungerska arvtagare till Geza Anda, den andra är Zoltán Kocsis (Tyvärr finns inte Kocsis insplningar av konserterna inte tillgängliga för tillfället.). Schiff är en stor pianomagiker, men han är till skillnad från sin företrädare en aning mer överlagd. Det är å ena sidan inte sämre, men å den andra är det inte fullt så självklart som Andas tolkningar.

3. Stephen Kovacevich, piano ~ London Symphony Orchestra under sir Colin Davis (Philips 468 188-2)

Stephen Kovacevich tillhör också de stora bland dagens pianister. Hans Bartoktolkningar skiljer sig från en smula från Ungrarnas, den är på inget sätt oideomatisk, men på det där engelska viset finns något universellt över hans pianism (Kovacevich är kanske främst känd som Beethoventolkare).

En outsider, som är lite ojämn är (enligt mitt förmenande):

(4.) Pierre Boulez dirigerar Nr 1 - CSO, Krystian Zimerman, piano / Nr 2 - BPO, Leif Ove Andsness, piano / Nr 3 - LSO, Hélène Grimaud, piano (DG 477 533-0)

Det uppstå givetvis musikaliska ojämnheter när man låter den franske dirigenten Pierre Boulez välja sina tre favoritpianister, inte ointressant men det är främst Hélène Grimaud som ger Bartok ett lyft på denna skiva.

Några andra inspelningar man oxå kan kika på :

Dinu Lipatti spelar den tredje konserten (EMI 567572-2)

Rumänen Dinu Lipatti (1917-1950) var vid sin alldeles för tidiga död redan omtalad som en av vår tids största pianister, hans Bartoktolkning är ett bra bevis att han hade en rermarkabel känsla för ideomet.

Maurizio Pollini spelar första och andra konserterna (DG 471 360-2)

Det finns vissa som hävdar att Pollinis isnpelningar av den första och andra konserten är dom bästa på skiva >punkt<... Jag tillhör kanske inte den gruppen, det är väll inget fel på Pollinis pianism, men det ojämna stödet han får från Chicago Symfonikerna och Caludio Abbado gör ingen glad, i alla fall inte om man har mina referenser...

John Ogdon spelar den tredje konserten (EMI 574991-2)

Ogdon tillhör också ett av dessa tragiska musiker öden, jag vågar utnämna honom till den mest begåvade pianisten under de senaste 100 åren. Men plågad av svåra personlighetsstörningar hade han svårt att finna sig till rätta i "vår" värld. Hans många inspelningar är nästan alla fullkommligt magiska..

_____________

Naxosutgåvan med Jenö Jando, piano och Budapests symfoniorkester under Andras Ligeti är faktiskt en alldeles utmärkt budgetintroduktion.

/ptr

Posted
3. Stephen Kovacevich, piano ~ London Symphony Orchestra under sir Colin Davis (Philips 468 188-2)

Stephen Kovacevich tillhör också de stora bland dagens pianister. Hans Bartoktolkningar skiljer sig från en smula från Ungrarnas, den är på inget sätt oideomatisk, men på det där engelska viset finns något universellt över hans pianism (Kovacevich är kanske främst känd som Beethoventolkare).

Också känd under namnet Stephen Bishop som väl är det namnet som oftast står på Philips (vinyl-)utgåvorna....

Posted

Kékszakállú herceg vára

bluebeard15.jpg

Ja just det, Riddar Blåskäggs borg, Bartoks enda opera från 1911. Jag är ju ingen operaexpert, men det finns ett par operor som jag snöat in på, en av dom är Bartoks blåskägg.

Béla Bartók: Riddar Blåskäggs borg

Libretto: Béla Bálazs

Riddar Blåskäggs borg är Béla Bartóks enda opera, skriven 1911 och bygger på Perrauts saga om Blåskägg, vars hustru trotsar förbudet att titta in i ett stängt rum, där hon hittar kropparna efter Blåskäggs tidigare hustrur, som han mördat. Balázs version är mer symbolisk och skildrar relationen mellan man och kvinna, hur längtan efter att få veta allt om den älskade riskerar att döda själva kärleken.

Den vackra Judith har lämnat sina föräldrar och sin fästman för att följa den sägenomspunne Riddar Blåskägg. Han för henne till en mörk och dyster borg, men hon låter sig inte avskräckas. Hon vill föra in ljus och liv i borgen och ber honom öppna de sju låsta dörrarna. Motvilligt ger han henne nycklarna. Bakom dörrarna gömmer sig blod; blodiga väggar, vapen, juvelerna, trädgårdens växter och hela ägorna dryper av blod. För varje dörr som Judith öppnar strömmar nytt ljus in i hallen. När hon öppnar den sjätte dörren blir det mörkt. Bakom dörren ?nns en vit, orörlig sjö – av tårar. Efter mycket tjat och övertalning får Judith öppna även den sista och sjunde dörren. Ut träder tre bleka, stumma kvinnor, Blåskäggs tidigare hustrur. Kvinnorna kom till honom i hans livs gryning, middag och skymning. Blåskägg smyckar Judith med nattens stjärnmantel och diadem, och böjd under juvelernas tyngd går hon in genom den sjunde dörren. Dörren stängs. Nu är det natt för evigt i Riddar Blåskäggs liv.

Top tre av inspelningar av Riddar Blåskägg :

1. Walter Berry & Christa Ludwig, London SO under Isván Kertéz (Decca Legends 466377-2)

Absolut legendarisk inspelning från 1965, även om ingen av sångarna är av ungersk härkomst så är det fullständigt elektrifierande från fösta stund. Inspelningen är en smula märkt av sitt analoga ursprung och bandbruset är ganska tydligt, men musikaliskt finns inget att annföra.

2. László Polgár & Ildiko Komlosi, Budapest Festival Orchestra, Iván Fischer (Philips 470 633-2)

Denna nyinspelning med de stora ungerska dirigenterns arvtagare Iván Fischer går inte hellre av för hackor. den är för vårt vidkommande utgiven på SACD så ljudet är topp. Fischer båda sångare har dessutom det ideomatiska svårsjugna ungerska språket under sitt skinn, idomatik är oerhört viktig Bartoks musik.

3. György Melis & Katalin Kasza, Budapest Filharmoniska orkester under Janos Ferencsik (Hungaroton HCD 11486)

Också en rent ungersk inspelning, något vintage (1970) så ljudet lämnar en del att önska. Men Ferencsik har det Bartokska invuxet i märgen så lagom vid den sjunde dörren sittar man som på nålar och undrar.

Några andra inspelningar man oxå kan kika på :

Cornelia Kallisch & Peter Fried, SWR Symfoniorrkester under Peter Eötvös (Hänssler CD93070)

Även Eötvös är ungrare hans förmåga att följa textens utveckling efterhand den sjungs är märklig. Kanske beror det på att han även är kompositör och för står det hantverket ypperligt. Sångarma är inte dåliga, men dom är inte i klass med ovanstående.

Dietrich Fischer-Dieskau & Hertha Töpper, Radio-Symphonie-Orchester Berlin under Ferenc Fricsay (DG Originals 457 756-2)

Även detta en legendarisk inspelning, jag höll på att säga att all musik Ferenc Fricsay rörde vid blev guld, men nästa så. Tyvärr är Diskau och Töpper en smula oidiomatiska och även denna historiska inspelning visa en del tecken på de analoga mediernas långsamma förfall (även om det akustiskt är en underbar inspelning).

Tyvärr finns det inget vettigt budgetaletrnativ.

/ptr

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...