Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sånt här kan man ju inte tro på... :clown: Ännu en voodoogrunka från det stora landet i väster. En hifipryl som faktiskt har varit med ganska länge.Ingen nyhet alltså och det finns nog mer än en hifikonsument som har varit tveksam till dessa utsvävningar.Till att börja med tillverkades denna mobila "Compact Disc Clarifier" i svart utförande men på senare år finns den bara i vitt.Det var bättre förr.Coolpix012.JPG

Posted

Ben Piazza på Shakti Innovations har ju rört upp svenska hifikänslor med sina Shakti Stones & On-Lines, men Bedini Compact Disc Clarifiers tycks ha slunkit igenom under diskret tystnad.Kanske inte så mycket att bråka om... ?:) Både Shakti och Bedini är verksamma på det elektromagnetiska planet men dess tillvägagångssätt skiljer sig åt. I fallet Shakti skall objektet helst ligga still, med Clarifiers är det bättre ju snabbare skivan snurrar."Elektromagnetisk bestrålning" skulle man kunna kalla det mycket fritt översatt.Coolpix033.JPG

Posted

Med ett friskt 9 Volts batteri i Bedinin kan skivan komma upp i hög rotationshastighet. Det gäller att trycka dit CD:n ordentligt av rent preventiva skäl. Flygande tefat i lyssningsrummet hör ju inte direkt till den typ av lyft man strävar efter. Ingen UFO-känning ännu, men det har nog varit ganska nära... :DCoolpix017.JPG

Posted

Nå, hur kan man få för sig att prova ett sånt här suspekt tillbehör...?I samband med Shakti Stones-övningar upptäckte jag att ljudåtergivningen från CD-skivor ändrade karaktär om skivorna fick ligga kvar i transporten ett dygn eller (gärna) mer. Med en Shakti Stone på taket ovanför drivenheten blev denna förbättring klart inspirerande och även utan Shakti tyckte jag mig märka ett behagligare ljud. Inte lika tydligt dock.Mjukare och lugnare men samtidigt mer välupplöst och rikare på mikrodetaljer.Som Ken Kessler skrev i HiFi News: Högsta upplösning ger största lugn.Men vem har lust att låta skivorna ligga instoppade flera dygn i spelaren innan man börjar lyssna? Skulle Bedini Compact Disc Clarifier kunna vara en genväg till detta eftertraktade lugn...?soul153.JPG

Posted

Nä, lika delikata förbättringar som med Shakti Stones på CD-spelartaket är det inte fråga om - men en clarifierad CD-skiva kan kännas mer avstressad på något sätt. Det är tillräckligt för att jag själv skall bli mer avstressad med Bedinibehandlingen och därför är snurrproceduren numera obligatorisk för egen del.Lätt att plocka med sig på lyssningsövningar, billig i drift och hög psykoaudiofil effekt. En kul pryl helt enkelt... :Dsoul149.JPGBedini Clarifiers finns i flera utföranden, effektivitetsnivåer och prisklasser.Stationära modeller som BEDINI ULTRA DUAL BEAM CLARIFIER för 100$ samt referensmodellen BEDINI QUADRI BEAM CLARIFIER för 300$.Testobjektet är den enklaste av modellerna och går lös på runt 35$.Saluförs i USA bl.a. av Elusive Disc.http://www.elusivedisc.com/

• 3 weeks later...
Posted

Ja, mitt ord är nog ganska så flummigt i det här fallet... :clown: Jag kan inte säga att det blir bättre men känslan av att det låter bättre är starkt närvarande. Någon slags psykoakustisk effekt som i slutändan gör att man njuter mer av sina skivor.

Eller en ren tvångsneuros... :?::dead::D

I dagsläget är det nog direktimport som gäller. Jag tror inte att Jorma har tid med Shakti-import.

Man får rabatt efter beställd mängd och vi kanske har en beställning på gång.

Vi kan ju ta det via mail.