Jump to content

Recommended Posts

Posted

:) Ja man måste nog titta på hela kedjan t.ex så rekommenderas ju inte balanserat till de gamla Meridiantransportena/dacarna, man hade helt enkelt inte lagt något krut där.

Det är nog många små faktorer som berörts ovan som sammantaget avgör om det blir meningsfullt eller inte.

Posted

Om jag ska dra min erfarenhet här så har transporten stor betydelse för ljudet.

Jag har länge använt separata DACar med olika transporter och skillnaden mellan transporterna är stor.

En NAD cd-växlare jag använde lät rent bedrövligt med disigt hårt ljud.

Det handlar inte om att transporterna är olika bra på att läsa av cd-skivorna.

Det testades i Hifi & Musik i början på 90-talet. Där slog man fast att det inte var någon skillnad i informationen som fördes över från transporterna. Ändå så hörde man skillnad vilket satte myror i skallen på dom. Men dom antydde i artikeln att skillnaderna nog berodde på jitter, något som man vid den här tiden visste väldigt lite om.

Jag köpte mig en jitter-mumsare, något som dök upp i mitten på 90-talet och kopplade in den efter min NAD.

Där var beviset för mig att det är jitter som spökar. Skillnaden var otrolig, och ljudet med min NAD som transport blev riktigt fint.

Olika DACar är olika bra på att reducera jitter, men det handlar alltid om att reducera, det finns alltid kvar skillnader när man byter transport. Men med en bra DAC blir skillnaderna mindre.

Benchmark DAC1 lär vara den första DACen som helt eliminerar jitter med en ny teknik som jag inte begriper mig på. Den har blivit mycket omskriven och High Fidelity testar den i senaste numret. Dom hörde ingen skillnad oavsett vad dom kopplade in. Däremot varnade dom för datorer vars ljudkort ofta omvandlar samplingshastigheten. Då kan det i omvandlingen finnas jitter som ”fryses fast” i den digitala signalen. Viss varning för datorer alltså.