Jump to content

Hur viktig är transporten?


Haydn

Recommended Posts

Hej

Äntligen kan jag nog kosta på mig att säga idag! Äntligen börjar jag närma mig den upplevelsen jag har jagat sedan jag gav mig ner i detta träsk som kallas Hi-Fi. Faktum är att det är detaljerna som jag pysslat med den senaste veckan som gjort en stor skillnad i mitt system. Det känns lite som "där satt den" när jag fick dit SD-kuddarna under högtalarna i förrgår. Dock har det fixats en hel del på sistone; nytt försteg, stativ i bra höjd, SoundCare-spikes, nya strömkabel mellan "strömdosan?" och dacen och slutligen SD-kuddarna. Märkligt att det var en produkt för 250kr som gjorde att jag känner ensådan lycka som jag gör idag!?

Det är en härlig känsla, ett visst lugn har spridit sig i kroppen.

Nog om det nu till min fråga, som trots att jag är nöjd, pockar långt bak i huvudet.

Hur mycket påverkar transporten? Idag består den av en DVD för 399kr. Ibland får jag för mig att om jag uppgraderar min digitalkabel AQ VDS-1 (1000kr) så borde jag slippa att köpa en dedikerad transport a ´la 47labs eller dyl. Är jag ute och cyklar när jag funderar på en nya digitalkabel eller borde jag spara, vilket är sååå tråkigt, och satsa på en transport?

Jag skall inte grotta ner mig i detta för mycket, jag inleder ju trots allt med att säga "där satt den". Problemet är väl att den inte "sitter kvar så länge" så jag borde kanske bara njuta av ögonblicket och strunta i kommande uppgraderingar och njuta av Ryan Adams 29 som snurrar i DVD:n för 399kr...............

Trevlig helg,

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Är inte expert på något vis men har nog fattat att en transport betyder mer än man vanligtvis tror. När det händer trevliga saker med ljudet vid byte av: nätkabel, stereobänk, signalkablage, och dämpning så blir jag i alla fall förvånad. En transport, enklaste sak i världen, jo jag tackar, nej det krävs doningar. Det är väl därför de bättre märkena erbjuder antingen transport/DAC combo eller på CD´n anslutningar för ext. DAC. Prova själv det brukar löna sej ljudmässigt alltså, tyvärr inte ekonomiskt. Använder själv en Sony XA 777ES som CD-transport med gott resultat tillsammans med Electrocompaniets DAC. Som det norska HI-FI bladet uttryckte sej för en tid sedan "Sony 777 med turbo" Lycka till. ;):mm::)

Link to comment
Share on other sites

:) Helt klart betyder transporten mer än man vanligen vill tro, detr vet jag av praktisk erfarenhet. Jag använder nu en Mark Levinson 39 som transport från att tidigare använt Meridian och Sony, och skillnaden går inte att diskutera bort.

Enklast är väl att prova lite olika kombinationer och själv dra slutsatser.

Dessutom gissar jag är det väl så idag att de bästa transporterna bygger på dvd-läsare då det i de allra bästa transporterna tycks sitta sådana.

Link to comment
Share on other sites

Har själv försökt med ett par olika transporter för att utvinna mer välljud ur min dac. Bl a en EC-, och en Sony ES-spelare.

Kan inte på något sätt säga att jag upplevde skillnaderna allt för stora. Om man nu upplevde skillnader.. så var de av den ringa grad att en eventuell merkostnad för en lyxig transport inte skulle vara befogad. Både min billiga Philips-dvd och marantz-cd var klart godkända, och framförallt billigare, alternativ.

Däremot är det enligt mig värt att lägga lite extra pengar på en bra transport, pågrund av ett trevligare handhavande än en plastig dvd ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Det verkar ju som att en ren transport är att föredra om resurserna finns. Annars verkar ju en hygglig DVD vara ganska bra, eller? Är det så att själva transportmekanismen i en DVD är bättre än i en CD, rent generellt alltså?

Mvh,

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror (observerar tror) att det är ungefär som vanligt här i världen...oftast hänger det ihop med priset och eller byggkvaliteten på produkten, även om det finns avvikelser....sålunda tror jag att en billig drive säkerligen kan vara sämre än en dyrare komplett DVD-spelare som nyttjas som drive....

Link to comment
Share on other sites

Jadu Haydn, vad är det för svar du är sugen på egentligen? Rent tekniskt är det bäst att lägga över din ljuddata på en dator. Då behöver du inte överhuvud taget oroa dig för att bitarna som utgör musiken läses av på ett felaktigt sätt (det ingår i protokollen). Men jag gissar att det inte är hela orsaken till att du undrar. Det kan ju vara trevligt att ha sin ritual med skiva och konvolut. Något att sitta och fnula med medan man sippar på sin dryck... vad vet jag?

Så, om det är ljudet du är ute efter: köp en laptop (tyst) med digital ut och koppla till din DAC. Annars så är väl rådet: köp det som har mest esoteriska material, ser tyngst ut och kostar mycket. ;)

Link to comment
Share on other sites

Transporten är otololigt viktig jag har märkte stora skillader när jag bytte från en vanlig cd till en vrds transport och då hade jag extern dac hela tiden. Men vill man ha en ljudförbätring utan att lägga några stora pengar rekomenderar jag att sätta bitummen i dvd-spelaren. Det låter inte riktigt friskt men vi har gjort test bitummat mot inte bitummat och de visar att bitmmat är bättre.

Mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Ett tag gjorde jag jämförelser mellan mina två transporter och visst finns det skillnader men jag har ännu inte kommit på vilken jag föredrar. Det handlar mest om tonal karaktär och skillnaden kanske beror på olika digitala interface... :?: Med bägge via SPDIF över en multibitsdac lät de identiskt i mina öron.

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan man få känslan av att vad man gör med transporten är viktigare än själva apparaten... :) Fötter, underlag, elektromagnetisk stabilisering (:D) och lite till.

Här håller jag fullständigt med. Ren ström och inga vibrationer gör mycket på de flesta transporter. I alla fall om de är likvärdiga. Dyrare grejer har mer sånt "förberett" :D

På Konsums 400kr DVD spelare får man treata den extensivt för att komma upp i klasserna, men det lönar sig givetvis (om huvud designen skulle vara av good kvalitet.)

När man kör digitalt är givetvis duktiga jittermumsare en bra prestandahöjare.

Link to comment
Share on other sites

"Rent tekniskt är det bäst att lägga över din ljuddata på en dator. Då behöver du inte överhuvud taget oroa dig för att bitarna som utgör musiken läses av på ett felaktigt sätt"

Eller inte?

Och med det menar du att det finns risk för att det man läser från en hårddisk är fel ibland? Jag har ingen lust att tjafsa om detta men du inser väl att om det skulle bli läsfel när man läser från en hårddisk så skulle tex programvara som operativsystem etc krascha titt som tätt. (Ja, programvara kraschar ibland men det är extremt ovanligt, och skälet är oftast inte läsfel) Så länge inte hårdvaran är paj så kommer bitarna i rätt ordning. Detta är inget att debattera. Det är på samma nivå som frågan huruvida jorden är platt eller rund.

När man sedan skickar ut bitströmmen från ljudkortet digitalt via S/PDIF så finns det naturligtvis vissa teoretiska risker att ngt går snett. Risken för att detta händer är dock i det närmaste obefintlig så att tro att det påverkar ljudet är nog att lura sig själv en smula. Förmodligen har tyget som din skjorta är tillverkat av större chans att förändra ljudåtergivningen( eftersom det faktiskt kan påverka akustiken i rummet ).

När vi väl nåt DACen så gäller det naturligtvis andra regler eftesom vi då går över till analog teknik.

Skälet till att jag överhuvudtaget svarar på det här inlägget är att jag tycker att många verkar glömma bort att en transport faktiskt har som enda uppgift att läsa av det som finns lagrat på CD-skivan. Jag tror själv att det är ngt man lyckas bra med så här en 25 år sen man börjdade men om man ändå inte tror att man lyckats med det konststycket så kan man faktiskt eliminera hela problematiken genom att välja ett lagringsmedia samt ett avläsningssätt som överhuvudtaget inte har denna typ av problem.

Om man sedan pga av andra skäl väljer att köpa exotiska transporter etc så kan jag förstå det. Det handlar ju i många fall om en total känsla( alltså: handhavandekänslan) och då kanske de rent tekniska förklarningarna inte är det enda man väger in.

Link to comment
Share on other sites

Att bitarna kommer i rätt ordning är inte det enda som kan påverka ljudkvaliteten.

Jag tror nog att de flesta av oss hellre hade köpt en dator än en transport för 100k om det nu var så enkelt att datorn låter "perfekt"

Ok... Hoppas vi inte spårar ur och blir arga på varandra här men jag känner att jag måste svara/undra.

Om vi är överens om att man får ut bitarna i rätt ordning i rätt takt in i DACen hur skulle det då kunna finnas något annat som påverkar?

Nåja, jag orkar inte forsätta detta. Gör som ni vill. Ha en trevlig Lördagkväll.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det digitala utgångarna rätt olika på en bilig dvd och tex en påkostad transport, så där får man fördelar, sen har man strömförsörjningen på maskinerna, där har man mycket att hämta på en billig...

Så det finns många aspekter att titta på, och alla de gånger jag pröva lite olika produkter som transporter har jag märkt skillnader, ibland mer, ibland mindre...

/Martin

För mig känns det ju oxå lite som att ska man lägga ned en massa pengar på en bra DAC, och sen använda en suoer billig dvd som transport ?!? Det känns liksom lite snedvridet...

Ungefär lite som att gå på en 30 000:- högtalare, men sen använda en NAD förstärkare för 1995:-, den ger ju OXÅ 100 watt !!

Visst fungerar det, men det kommer inte bli lika bra som att gå på en i mer samma nivå...

Man ska nog se på alla delar i en anläggning, få alla att ligga i en nivå som gör att de får de bästa förutsättningarna för att prestera...

/Martin

Link to comment
Share on other sites

För mig känns det ju oxå lite som att ska man lägga ned en massa pengar på en bra DAC, och sen använda en suoer billig dvd som transport ?!? Det känns liksom lite snedvridet...

Dessutom är det läge för en grundlig studie av manualen när dacen väl står på plats. Även om det inte står skrivet rakt ut kan man ändå få en känsla för vilken av de digitala överföringarna tillverkaren förordar och här kan skillnaden vara överraskande.

Link to comment
Share on other sites

När jag såg den här tråden så roade jag mig med att jämföra min Sony cd-spelare med min Pioneer multispelare och jag körde genom min TC electronic DAC. Är det något fel på mig för jag hörde ingen skillnad! :diss: :clown: Vad beträffar jitter så har båda spelarna lika mycket av den varan.

Link to comment
Share on other sites

gcs>

Jag är inte alls förvånad över faktumet att du inte upplevde några skillnader mellan transporterna. Tror själv denna del av anläggningen är klart överskattad. En "billig" transport gör förmodligen samma jobb, men är kanske inte lika fin att titta på;)

Link to comment
Share on other sites

:) Måste bero på vilka transporter då jag hört klar skillnad på vissa men förvisso mindre skillnad på andra.

Troligen stämmer alla led ovan som delförklaringar, föga förvånande lät MLs transport bäst till MLs transport., övriga lät sämre.

Link to comment
Share on other sites

Aah, så du menar att det är en matchnings-fråga? :black:

Det är mer än så, vi saxar lite ur manualen till Classé DAC-1:

Kabelval: "The overall performance of Digital/analog processors will vary dramatically with the quality and type of cables chosen. Selection of the highest quality digital input cables combined with output interconnects is recommended for maximum performance of the Classé DAC-1."

Classé kränger inte digitalkablar såvitt jag känner till.

Digitalingångar: "The DAC-1 employs an ultra low jitter AES21 AES/SPDIF receiver from UltraAnalog Inc."

Hur tolkar man det... :?: Läge att stå över de optiska anslutningarna (vilka faktiskt låter klart sämre i detta fall)... :?:

Link to comment
Share on other sites

De väsentliga och helt avgörande för "matchningen" mellan DAC och drive är att ingångimpedansen=utgångsimpedansen=kabelns karakteristiska impedans. Uppfylls inte detta uppstår reflektioner, vilket renderar onödigt jitter. Impedansen är standiserad till 75 ohm resp 110 ohm (AES/EBU). Till denna applikation skulle aldrig välja något annat än högklassig kabel från samma tillverkare som förser laboratorium och industrin med kabel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...