Bravo Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Hovsångerskan Birgit Nilsson avled på juldagen och begravdes i går onsdagen 11 januari 87 år gammal. Hon föddes och dog i Västra Karup i Skåne. Den svenska parnassens kanske klarast lysande stjärna, en av de få svenska sångerskor med genuint världsrykte har lämnat oss. Möjligen kan väl en annan svensk hovsångerska sägas ha samma internationella status och hon hade sin karriär redan för 150 år sedan dvs. den svenska näktergalen Jenny Lind. Aktiv var hon ända till slutet med att ordna konserter i sin hemby Västra Karup, musiken lämnade hon aldrig. Hon debuterade efter operaskolan 1946 på Operan i Stockholm och förblev aktiv i så gott som fyrtio år. Även om Nilssons aktiva sångkarriär nu ligger några årtionden bakåt i tiden så känns det att en epok avslutats. Främst tolkade Birgit Nilsson Wagner och Richard Strauss, men även Verdi och Puccini. Hon sågs på de stora scenerna utomlands, självfallet Bayreuth som det anstår en Wagnertolkare men även alla andra stora scener som La Scala, Metropolitan m.fl. Det är synd att våra stora sångförmågor röner så litet intresse i vårt land, ett land där kulturen är satt på undantag. Quote
wintermute Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Först Monica Z, sedan La Nilsson. Fylls det på med nya stjärnor, eller kommer det att bli tomt i närtid? Kanske läge att läsa La Nilssons memoarer, som införskaffades på en bokrea för några år sedan. Quote
Bravo Posted January 12, 2006 Author Posted January 12, 2006 Helt rätt 87 år, fast denna gång ingen okunskap, kalkade runt på tangenterna tydligtvis, skall rättas. Tack för påpekandet. Quote
Mattias Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Mycket tråkigt detta Lite OT. Till er som är insatta vad finns det för musik med henne på skiva som inte bör missas? /Mattias Quote
gcs Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Gå in och kolla lite på SR:s webplats och läs om Birgit Nilsson. I morgon lördag den 14/1 bör man (som alltid) lyssna på Önskekonserten kl. 9.00-11.00 där man bara kommer att spela La Nilsson efter önslemål från lyssnarna. På kvällen också i P2 kl.19:30 spelar man "Tristan & Isolde". I kväll på TV kommer en dokumentär om B.Nilsson ..... TV2 kl.20.00 "Nilsson har tystnat". Ja det är ju alltid tråkigt när folk dör men trots allt så var hon 87år och väldigt sjuk. Hon sa ju själv att varje människa har sin tid och när man dör så är allt slut och man blir glömd. Jag vill bara påminna om att Jussi Björling endast var 48år när han dog 1960 och jag minns att det vara samma sorg då, men vem tänker på honom nu. Quote
plundin™ Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Där tror jag att du har fel gcs, Jussi var berömd och stor artist medan han levde, men för varje år som gått sedan han gick bort så har hans legendstatus bara ökat. Det finns Jussisällskap bår internationellt och i sverige. Jag är inget vidare på att spå framtiden, men sannorlikheten att La Nilsson röner samma öde är uppenbart, oavsett hur hon själv såg på detta.. /ptr Quote
gcs Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Det finns alltid nördar i alla sammanhang men folk i allmänhet kanske inte änns vet vem han var. Det beror ju på vem man frågar. Frågar man dig Plundin som vet ju du men frågar man ungdomarna på Faktiskt eller HF så blir nog svaret ett annat. Caruso är också en legend men dom flesta vet ju inte vem han var och det finns ju också Elvis sällskap och även där blir det fler och fler medlemmar. För mig dog Elvis 1960 men för andra dog han 1977 och t.ex. mina söner har aldrig lyssnat på Elvis utöver det som dom hört när jag spelat något. Man skulle kunna säga att dom bara hört namnet. När det gäller Jussisällskap är jag medveten om att dom finns men jag misstänker att medlemmarna blir bara äldre och äldre. Quote
Guest Zalve Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 gcs: Har du fler fördomar på lager ? Jag vill bara påminna om att Jussi Björling endast var 48år när han dog 1960 och jag minns att det vara samma sorg då, men vem tänker på honom nu.Skulle tro att de flesta vet vem det är som skall sjunga "O Helga natt". Frågar man dig Plundin som vet ju du men frågar man ungdomarna på Faktiskt eller HF så blir nog svaret ett annat. Det handlar inte om ålder. Det handlar om INTRESSE!!! Quote
Guest Bernt Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Frågar man dig Plundin som vet ju du men frågar man ungdomarna på Faktiskt eller HF så blir nog svaret ett annat. Vad roligt att i varje fall någon tycker man är ung! :cool: Quote
K-man Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Vad roligt att i varje fall någon tycker man är ung! :cool: \\K-man Quote
Bravo Posted January 14, 2006 Author Posted January 14, 2006 :angry: Nördigt och nördigt för att man känner till en av våra största sångerskor, det kan bara vara i Sverige. Tyvärr har väl gcs en liten poäng i detta när den allmänna kulturnivån är liktydigt med att följa med programmet Idol på TV. Vi lider ju sedan ganska många år av den utbredda uppfattningen att alla yttringar är lika bra, ingen kuturform eller personlig förmåga är bättre än någon annan osv. Skolan som borde vara ett smörgåsbord som erbjuder smakprov på vad som finns kulturellt, inte för att alla kommer att gilla det, utan för att ge möjligheten att ta del av och känna till vad som finns och som kan berika livet om man vill, har abdikerat. I de flesta fall kör man idag den breda vägen, att ta sig tid, anstränga sig och fördjupa sig är ur modet helt enkelt. I den synpunkten är det nog nördigt att känna till både Birgit och Jussi, inte är det flashigt och inte kan man tjäna pengar på det heller. I ett land där kulturen lever på nåder och ständigt ifrågasätts finns det naturligtvis ringa förståelse för konstnärliga begåvningar. Tyvärr har man ju intrycket av att dessa stora sångare är mera känd och beundrad utomlands än här hemma. Quote
Timbre™ Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 För mig dog Elvis 1960 men för andra dog han 1977 och t.ex. mina söner har aldrig lyssnat på Elvis utöver det som dom hört när jag spelat något. Man skulle kunna säga att dom bara hört namnet. Där ser man hur subjektiva musikupplevelser kan vara... För mig föddes Elvis 1969 när han stegade in hos Chip Loman och gjorde albumet From Elvis In Memphis. Quote
shaft Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Hej! Nu skall vi inte bråka om Elvis och Jussi i denna tråd tycker jag. Båda två och inte minst Birgit Nilsson kommer att leva i många år i min Stereo i alla fall. Mina barn skall även få lyssna till dem när de blir mottagliga Elvis gillar de redan kan rapporteras /Shaft Quote
plundin™ Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 VA!? Är Elvis död? Varför har igen berättat det... Birgit kommer i alla fall att leva i mina öron för evigt! /ptr Quote
Guest Bernt Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Vem är Elvis??? Han e inte född än. :cool: Quote
gcs Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Han var något slags musiker eller sångare eller nåt sånt och han var född 1935 och dog innan ni var födda.....1960. Quote
Bravo Posted January 17, 2006 Author Posted January 17, 2006 Bah, småpojkar 1960 kunde jag tala rent. Quote
Recommended Posts