Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har diskuterat detta med lite olika personer "live" och funnit det lite intressant, så jag tänkte dela med mig av mina reflektioner och hoppas att ni fyller på med era...det är alltså reflektioner...ingen lag....

Varje gång när det pratas strömrenare funderar jag numera på hur "exemplariskt" man har genomfört testet. Inte som någon kritik mot de som testar, utan snarare utifrån den variation jag själv upplevt genom strömrenare beroende på om jag kört jordat/ojordat/fuskjordat/fasrätt/fasfel/kabeltyp osv. resultaten av testerna är ju mildt sagt väldigt spridda. Till viss del kan det säkert bero på hur den efterföljande elektroniken är konstruerad men ett par punkter som jag funderat testat en del över:

Strömrenaren i sig har ju ofta en fas sidan och en nollsida...likadant efterföljande elektronik. För att få hela kedjan rätt behöver man i de fallen alltså först se till att renaren är fasrätt, sedan utifrån det koppla apparaterna fasrätt....visst kan man tycka att efterföljande enhet är den viktiga...men låt säga att "reningskomponenterna" sitter på fas-sidan....vad händer då?

Hur är det sedan med jordningen...vissa nätrenare föreskrivs mer eller mindre vara "tvungna" att kopplas jordade. Här finns som vi läste i någon annan tråd olika nivå på jordningen i våra bostäder, och många äldre fastigheter har inte jordat överhuvudtaget i "torr-rummen". När jag provade t.ex. Minisub G2 så fullständigt rasade bla dynamiken i mina öron då jag testade att köra den ojordad.

Kanske har de som testar dessa prylar yrkesmässigt god koll på detta och har kopplat helt enligt rättesnöret, det harjag ingen aning om...men för oss hemmatestare så kan det kanske vara en liten hint om parametrar som vi för våran egna del bör stämma av innan vi bedömmer prylen?

Jag antar att olika konstruktioner är olika känsliga för fas och jordningsfrågan, och den produkt som är okänsligast, om den faktiskta effekt är inom samma härad vid korrekt inkoppling, känns i min värld lite "provocerande" vara den som för störst chans att få flest positiva/samstämmiga recensioner. :blush

\\K-man

Posted

Nu handlar det ju om hemmatest i sin enklaste form men när jag fick hem PowerIsolator XL och föll pladask kom eftertankens kranka blekhet efter ett tag. Tänk om dessa nätfilter endast fungerar till jordade uttag och jag hade hört så tydliga förbättringar... :D Vi kollade med Jim Shannon och Transparentfiltren har samma funktion ojordat men man kan inte utnyttja överbelastningsskyddet.

Posted

Då verkar/borde ju Transparents PowerIsolators funka bra för de flesta hem. Kollar man på Isoteks hemsidan, och bla Titan som vi läste i en annan tråd fått svängande omdömen så finner man i manualen denna text:

Although every Titan is rigorously factory tested prior to dispatch, one thing we cannot test for is that your home earth/ground connection (yellow and green in European regulations) is functioning correctly. This is very important for the Titan's operation so the following test needs to be carried out.

Och efter det följer en text om hur man testar detta...

\\K-man

Posted
Då verkar/borde ju Transparents PowerIsolators funka bra för de flesta hem. Kollar man på Isoteks hemsidan, och bla Titan som vi läste i en annan tråd fått svängande omdömen så finner man i manualen denna text:

Och efter det följer en text om hur man testar detta...

\\K-man

Ok, sa de nåt om hur gjorde man det testet?

Posted
Ok, sa de nåt om hur gjorde man det testet?

Till Titan medföljer en kontakt som man kopplar till ett

av uttagen på Titan. Om man sedan följer instruktionen

i manualen vidare får man bekräftat om jordningen är ok!

Posted

PS Audios Ultimate Outlet bör anslutas jordat och det mesta av effekten försvinner ojordat eftersom "skräpet" dumpas till jord (enligt svar från Paul McGowan). UPC är mycket likartad i konstruktion så samma bör gälla för den. Strömgeneratorerna (P300 etc) bör också jordas men är inte lika känsliga som filtren.

Det är många parametrar att hålla under kontroll vid testning, egentligen alldeldes för många för att man skall kunna få en realistisk uppfattning om hur det fungerar under olika förhållanden.

- Jordat och ojordat, sen är det förstås olika kvalitet på jordningen om man har sådan, dvs jorden är kanske inte 0 volt utan där ligger ett par volt.

- Kvaliteten på strömmen. Om strömmen redan har bra kvalitet så vinner man kanske inte så mycket på nätrening utan får mer nackdelar är fördelar.

- Kvaliteten på apparaternas nätdelar, även dessa är konstruerade för att filtrera bort "skräp" men det är stor varation i hur bra de är.

- Den största störningskällan kan vara en av de egna apparaterna och om man då sätter alla på samma slinga (grenuttag etc) så har man kanske inte så stor nytta av reningen.

- Man vänder fas under testningen och får därigenom "felresultat" om komponenten är känslig för fas.

- Det finns andra störningar på nätet än RFI (högfrekventa störningar som de flesta filter isolerar mot), t.ex. underspänning, att vågformen avviker från sinus och är hoptryckt vilket gör att nätaggregatet inte laddas lika effektivt, likström.

Posted

:) Som sagt lurigt med nätrenare, men jag gissar att bor man i statarlänga på höjden kan den göra en del nytta, så hos mig, bor man i villa med egen ostörd el om maninte har en massa konstiga apparater så kanske verkan är mindre effektiv.

Det gäller att pröva sig fram, vanligast som sagt är väl att de skall anslutas jordat.

Bästa nätrensningen erhåll jag dock genom nytt proppskåp och jordat till stereon, det blev en klar skillnad.

Jag gissar att dessa åtgärder många ggr. är en bättre början än att börja med diverse filter i slutändan av elkedjan.

Posted

Nova'n har till skillnad mot Titan en lampa , som visar om den är fasrätt ansluten.

Har man båda , borde det väl funka att ansluta Titan , på samma sätt som var rätt

för Nova'n.

Sedan återstår bara anslutningen av alla komponenter :D

Är man då lika oteknisk som jag :blush får man försöka använda öronen,

vilket jag tycker är både svårt o tidskrävande.

Har man lite tekniska färdigheter , borde man väl snabbt kunna kolla fasrikningen

hos sina komponenter.

Berätta gärna hur, så man ser , om man har hört rätt :D

Posted

Jag o K-man testade att byta fas på ett försteg som vi utvärderade i veckan. Vi upplevde att något inte stämde. Jag hade antagit att det som blev rätt på mitt eget försteg också skulle bli rätt på testobjektet.

Det visade sig dock att det var rätt från början, för allt kollapsade när vi ändrade. Det var den största fasinverkan jag hört.

För de som inte är medvetna om denna problematik och om man testat detta försteg med fel fas hade man totalt dömt ut den som en skräpprodukt.

Undrar hur ofta detta händer :?::?::o

Posted

Hmmm...nu får vi nog hålla isär begreppen lite tror jag :blush

Nätfasen är en sak, fasen i signalvägen en annan.....

...inte vänder väl en enfasig växelströmsmotor rotationsriktning för att vi vänder elkontakten... :)

...hua..tänk om cd-tallriken skulle snurra baklänges om man satte i kontakten fel.. :D ...å andra sidan visste man ju lätt när man satt den rätt...hade väl varit bra Gurkan? :)

(Obs, inte tänkt som ngt hån....ser att det kanske kan tolkas så...)

\\K-man

Posted

Grattis ! Din frågeställning är mer aktuellt än många anar.

Principiellt, i slutändan vi lyssnar (om än omvandlat, fitrerat) på växelströmmen som levereras till vårt hushåll !

Innan man rusar till butiken för att inhandla senaste trendprylen, man borde ha klart för sig i vissa grundläggande fakta. Dessa är inte alltid självklara eller lättillgängliga.

Tex: några "renare" har blivit testade i High Fidelity. Testet själv är utmärkt, vad beträffar beskrivningen av den subjektiva lyssningsupplevelsen. Men jag saknar delar av den tekniska förutsättningen (vid testet).

Med några ord nämdes i artikeln att Nordost Thor´s förmåga har förbättrats vid anslutning till jord.

Och här har vi pudelns kärna. Om jag förstår teorin rätt, en äkta jordförbindelse i sig själv kan fungera som shunt (leda bort) skräpet från AC nätet. I så fall, vad egentligen gör Thor ?

Jag förmodar att i den ovannämda artikeln menas äkta jord, som vi stadsbor svårligen kan åstadkomma i vår hemmiljö.

Med andra ord: skaffandet av (bland annat) den ovannämda produkt, utan möjlighet att ansluta den till äkta jord är att kasta pengarna i sjön! Grovt förenklat men ändå. Har jag fel ? Hjälp mig !!!

Posted

Det kanske också vore spännande att se vilka nätrenarprodukter vi har att tillgå här i Sverige också! Uppräkningen kan börja! Jag missar förmodligen hälften, komplettera gärna. Det gäller alltså saker som i första hand går att handla i Sverige och (förhoppningsvis) låna hem från butiker/agenter.

AUDIENCE, Adept Response (Audio Concept)

AUDIOPHILE APS, PurePower 1050 (Golden Age Music)

BURMESTER, Power Conditioner 948 & Power Conditioner 038 (Hifi Consult)

EXACT POWER, EP15A (Audio Active)

ISOTEK Massa olika typer, Minisub, Titan mfl, (PL-Audio)

MONSTER Har några "Hembioströmrenare", men jag vet inte vem som tar in Monster i Sverige, men har sett dem på mässor.

NORDOST Thor (Audionord)

PS-AUDIO Massa olika typer, Power plant & Power director, (Golden Age Music)

TRANSPARENT Powerisolator PI 8, PI 4, (Hifi Consult)

Så, det var dessa jag kom på.

Posted

Vi har ju alltid Accuphase PS-500V och PS-1200V som kanske kan vara svårt att få prova hemma men säkert går att handla i Sverige. Inga passiva filter utan strömrekonditionering.

ps-1200v_n.jpg

Posted
Accuphase strömrenare brukar gå för låga priser på tyska Ebay

Säljarna har kanske läst manualen till A-50V... :?::) Det är precis vad jag håller på med just nu och där står det: "This unit draws a considerable amount of power. To obtain optimum performance, allways plug the power cord directly into a wall outlet." Dessa slutsteg har digitala effektmätare och det inbjuder till lite effektövningar där man kan "låsa" högsta momentana effektuttag vid en avspelning. Nu har jag spelat Jim Keltners improvisationstrumsolo på ljudnivåer som ligger långt över både hälsosamt och tänkbart i min värld. Resultat: hold time output vänster kanal 55W och höger kanal 48W. I bryggat tillstånd mäter A-50V endast hela watt och för det mesta står mätarna på noll... :o :cool:

Posted
Säljarna har kanske läst manualen till A-50V... :?::) Det är precis vad jag håller på med just nu och där står det: "This unit draws a considerable amount of power. To obtain optimum performance, allways plug the power cord directly into a wall outlet." Dessa slutsteg har digitala effektmätare och det inbjuder till lite effektövningar där man kan "låsa" högsta momentana effektuttag vid en avspelning. Nu har jag spelat Jim Keltners improvisationstrumsolo på ljudnivåer som ligger långt över både hälsosamt och tänkbart i min värld. Resultat: hold time output vänster kanal 55W och höger kanal 48W. I bryggat tillstånd mäter A-50V endast hela watt och för det mesta står mätarna på noll... :o :cool:

Hej Timbre,

Så siger alla manualer från Accuphase ... och dom medleverer et nätkabel som "måsta" anvennes? A-50V har som A 60 ett digital effektmeter som mätar effekten til högtalarne! Effekten der dras från nätter ligger mycket högt da det er klass A - ca. 380 Watt for A 60 och lite mindre från A 50V. Det du ser i dom digitale mätarne ändrer altså intet på hur mycket ström du drar från nättet.

Min erfaring med nätrenare och jord, är at man inte får den stora skilna på at vänne fasen när jorden er på - specielt inte efter filteren. Utan jord kan der väre en mycket stor skilna.

Posted
Det du ser i dom digitale mätarne ändrer altså intet på hur mycket ström du drar från nättet.

Nä, jag menade snarare hur liten del man använder av den ström som dras från nätet... :o:)

Posted

Jag har ju haft en Isotek Minisub här hemma i tre veckor nu med bra resultat på cd/försteg, men lite sämre på mitt slutsteg. Nu har jag har gått andra vägen istället, kopplade in två Synergestic Research Master aktivt skärmade strömkablar med ett otroligt bra resultat. Har aldrig varit i närheten av jag fick ut av dessa tidigare. Dessutom behöver jag inte vara rädd för dynamikbegränsningen...

Nu bor jag i ett hus med mycket bra ström, i princip nyrenoverat elsystem, detta spelar säkert roll. Som det är nu har jag bara cd med inbyggt försteg + slutsteg, och då känns detta rätt. Skall testa så småningom med en Nordost Thor och se vad den ger men nu känns det inte aktuellt. Det som jag kan sakna nu med strömkablar av bra kvalité utan renare är just de tysta bakrunderna, men dynamiken flödar hur bra som helst! Men man kanske inte kan få allt?

Posted

Thor kan nog funka bra för dig den ska ju inte dynamikbegränsa alls och jag har hört rykten om att den ska funka utmärkt ihop med just 450Mcx

Edit: Nu tänkte jag helt snett det är ju inte du som har 450or. Men i vilket fall som helst så borde ju Thor funka bra med ditt plinius-steg också det är ju mindre krävande än 450orna förmodligen.

Posted
Thor kan nog funka bra för dig den ska ju inte dynamikbegränsa alls och jag har hört rykten om att den ska funka utmärkt ihop med just 450Mcx

Edit: Nu tänkte jag helt snett det är ju inte du som har 450or. Men i vilket fall som helst så borde ju Thor funka bra med ditt plinius-steg också det är ju mindre krävande än 450orna förmodligen.

va bra! Så småningom ska jag testa detta. Just nu tänker jag stanna upp med inköpen och bara lyssna på musiken ett tag. Nu är jag otroligt nöjd med ljudet. Men så småningom kanske... :)

Posted

Ni har missat bang-for-the-buck nätlisten/filtret:

Furutech e-TP60E (Svalander) cirka 2200kr. Den har ingen kännbar dynamikbegränsning. När jag jämfört denna mot t.ex. PS Audio Ultimate Outlet (Sontec) har den mindre filtrering men den har ju 6 riktigt fina uttag däremot. Byggkvalitén är lika hög, men Furutech använder finare Schuko och IEC kontakter. Jämfört med mina Shunyata Hydra 6:or (Pause Norrlandsgatan) är just filtreringen väldigt låg, men den är ju också i en helt annan prisklass. För 2200Kr finns det ingen bättre nätlist i mitt tycke (alla som begränsar dynamik åker fort ut ur mitt system).

Det finns verkligen hur många sådana här pryttlar som helst och det är verkligen en djungel. Ett filter jag skulle vilja höra men ändå inte (för mycket pengar då jag behöver 2st) är ju Audience, Adept Response. Sound Application Reference LineStage powerline conditioner är också en strömrenare som fått fina omdömen men kom inte ihåg om jag kunde få Schuko på den (jag la ned konversationen efter 5000 dollar quoten).

Men om du sitter och kör på Clas Ohlsson's plastlister så gör dig själv en tjänst och skaffa Furutech:en, det är en no-brainer för systemen här på forumet.

Posted
Ni har missat bang-for-the-buck nätlisten/filtret:

Furutech e-TP60E (Svalander) cirka 2200kr. Den har ingen kännbar dynamikbegränsning. När jag jämfört denna mot t.ex. PS Audio Ultimate Outlet (Sontec) har den mindre filtrering men den har ju 6 riktigt fina uttag däremot. Byggkvalitén är lika hög, men Furutech använder finare Schuko och IEC kontakter. Jämfört med mina Shunyata Hydra 6:or (Pause Norrlandsgatan) är just filtreringen väldigt låg, men den är ju också i en helt annan prisklass. För 2200Kr finns det ingen bättre nätlist i mitt tycke (alla som begränsar dynamik åker fort ut ur mitt system).

Det finns verkligen hur många sådana här pryttlar som helst och det är verkligen en djungel. Ett filter jag skulle vilja höra men ändå inte (för mycket pengar då jag behöver 2st) är ju Audience, Adept Response. Sound Application Reference LineStage powerline conditioner är också en strömrenare som fått fina omdömen men kom inte ihåg om jag kunde få Schuko på den (jag la ned konversationen efter 5000 dollar quoten).

Men om du sitter och kör på Clas Ohlsson's plastlister så gör dig själv en tjänst och skaffa Furutech:en, det är en no-brainer för systemen här på forumet.

Ok, fast jag tror inte så många av oss här på forumet kör på Clas Ohlsson´s plastlister :):) :cool: