Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag noterade när jag tittade i DG katalog att de inte släpper alla nya skivor på SACD utan en hel del bara på CD.

När ett bolag som har satsat på SACD inte ger ut allt nytt parallelt så undrar man om formatet är döende eller redan dött.

Hur har ni som köper SACD uppfatat detta ?

:mm:

Posted

Man kan få onda aningar men det kan mycket väl vara så att SACD-versionerna kommer i efterhand som ett mer "audiofilt" alternativ. Helst skall väl musikkonsumenten köpa bägge :evil: och ibland kan det även vara på en ny etikett. Kikar man på hårdvarusidan är ju signalen allt annat än utdöende... :cool:

Posted

Instämmer med Timbre - jag tror tyvärr att SACD som brett kommerciellt medium är dött. Däremot så kommer det att leva kvar som deluxe/audiofilalternativ. Hellre 10 strålande SACD-releaser äv 10000 söndermastrade!

Posted
Jag noterade när jag tittade i DG katalog att de inte släpper alla nya skivor på SACD utan en hel del bara på CD.

När ett bolag som har satsat på SACD inte ger ut allt nytt parallelt så undrar man om formatet är döende eller redan dött.

Hur har ni som köper SACD uppfatat detta ?

:mm:

Ja , men DG pushade tidigare för SACD. Nu har de släppt till ex nya med super Mutter bara på CD.

Därav min undran.

Posted
:) Troligtvis tämligen dött, konsumenterna har aldrig ens fått chansen då skivorna inte förekommit i vanliga butiker annat än undantagsvis. Dessutom om någon skulle vara intresserad så babblar branschen om nya format som ligger alldeles om hörnet, vilket som vanligt inte är helt sant, men som ytterligare förstärker intrycket av DVD-A och SACD som övergångsmedium. Vem pratar om DVD-A för övrigt.
Posted
:) Troligtvis tämligen dött, konsumenterna har aldrig ens fått chansen då skivorna inte förekommit i vanliga butiker annat än undantagsvis. Dessutom om någon skulle vara intresserad så babblar branschen om nya format som ligger alldeles om hörnet, vilket som vanligt inte är helt sant, men som ytterligare förstärker intrycket av DVD-A och SACD som övergångsmedium. Vem pratar om DVD-A för övrigt.

Är väll lite den moderna tidens dilemma. PLC är alldeles för kort för att det skall passa konsumenter. Jag tror CD kommer att leva vidare länge men att dessa två nya format i princip försvinner.

Själv ser jag ingen som helst nytta med SACD och DVD-A mest pga stor CD skivsamling. Är nu lite nyfiken på ett par skivor bara för att se hur min nya DVD (Yamaha DVD-S 2500) låter med dessa format.

Eftersom jag inte är någon van SACD köpare ville jag pejla lite hur ni som har samlat på er ett gäng SACD har uppfattat trenden i marknaden.

(Å andra sidan släpptes Depeche senaste i DVD+SACD utgåva som en "box" så man vet aldrig.)

Posted

Varför Sony inte satsar så mycket på SACD tror jag är för de två kommande förlustfria formaten Dolby TrueHD och DTS HD som kommer att finnas till HD-DVD (Dolby True HD, DTS HD) och Bluray (DTS HD). Dolby har tagit över eller köpt licensen för att vidareutveckla MLP (Meridian Loseless Packing). Båda skall i alla fall klara 24 bits/96 kHz i 8 separata kanaler (7.1) och upp till 192 kHz i samplingsfrekvens för färre kanaler, Dolby TrueHD har tom en teoretisk gräns på 14 st kanaler. De båda högupplösta formaten skall man överföra via HDMI (High Definition Multimedia Interface) och säkert med HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), men de skall även vara bakåtkompatibla med äldre standarder (Dolby Digital, DTS) och skall därmed kunna överföras via S/PDIF. Dessa format tror jag kommer att bli mycket större eftersom film i HD standard kommer att locka fler än enbart högupplöst audio.

Toshiba HD-XA1 HD-DVD Player

Själv har jag endast ett fåtal SACD eftersom BIS släpper vissa titlar endast på SACD/CD samt Depeche Mode's senaste men inga DVD-A.

Posted

I senaste TAS nämndes det att Sony inte "pushar" så hårt för SACD/DSD beror på att de hellre vill få fram Blu-ray som ny standard. Det ses inte med blida ögon från alla håll om Sony vill för mycket å därför har de backat på DSD-fronten för att inte riskera att tappa support av Blu-ray.

Det är mycket kohandel bakom kulisserna gissar jag och det är tyvärr inte alltid det som är bäst som vinner.

"The recording industry's technical infrastructure is based on PCM; trying to force DSD on the industry would have weakend support for Blu-ray"

Posted

:diss:

Det är mycket kohandel bakom kulisserna gissar jag och det är tyvärr inte alltid det som är bäst som vinner.

Tyvärr något åt det hållet ja, och utifrån detta väntas konsumenten göra vettiga val och dessutom vara entusiastisk.................vad säger man.

Posted

Visst, men finns det verkligen någon vits med att få en digital inspelning konverterad till ett analogt format... :?::) På den gamla goda tiden kunde man t.o.m. köpa vissa album på tvåspårs rullbandskopior och det var ju en fin tanke.

Posted
Visst, men finns det verkligen någon vits med att få en digital inspelning konverterad till ett analogt format... :?::) På den gamla goda tiden kunde man t.o.m. köpa vissa album på tvåspårs rullbandskopior och det var ju en fin tanke.

Nej verkligen inte, skulle aldrig vilja ha modern musik på LP.

Däremot så håller många äldre klassiska inspelningar hög klass. Jag är dock ingen analog romantiker och föredrar CD framför LP 7 dagar av :cool:

Posted

SACD har ju blivit "audiofil-formatet" för stereo medan DVD-A har tagit den marknade för multikanal, SACD är störst på klassiskt medan DVD-A har lite spridda skurar. DVD-A gick för ett år sedan ikapp SACD efter att ha legat på en tredjedel av dess försäljning, möjligen har det tappat lite igen. Eller är det så att SACD har fler titlar med DVD-A säljer mer av sina titlar, har inte sett någon statistik från senaste året.

Men inget av formaten säljer speciellt bra, medan live-konserter på DVD säljer hyfsat. Så ett audiofilformat med bild skulle ju inte vara så dumt, dvs Bluray eller HD-DVD, man måste ju inte ha en högupplöst TV/projektor för att kunna utnyttja formaten. "Bara" bolagen sköter mastringen riktigt. Förutom några "övertramp" som att stereo-SACD inte gjorts från masterbanden utan från det som mastrats för CDn är det ju nu för tiden ofta "entusiaster" som producerar SACD och DVD-A och verkligen försöker få det att låta så bra som möjligt. Som AIX Records, som inte efterbehandlar ljudet på något sätt. I framtiden kanske man ibland optimerar för Dolby Digital Plus och dess 600kbps bitrate, inte för 24/96.

Kanske lusten att ge ut DVD-A har minskat något sedan det blev delvis kopierbart. Det verkar ju inte vara ljudkvaliteten på SACD/DVD-A eller ljud-/bildkvaliteten på den kommande formaten som speciellt intresserar de utgivande bolagen - utan hur bra kopieringsskydden är... :evil: :dead:

När det gäller MLP/Dolby TrueHD så tror jag det i huvudsak är så att det är Dolby och DTS som nu länge "tävlat" om ljudet på DVD-skivorna, med Dolby i en klar ledning när det gäller kvantitet och komprimeringseffektivitet och DTS i ledning när det gäller maximal ljudkvalitet. Det kan ju inte Dolby släppa och lå¨ta Meridian och DTS ha de bästa formaten medan Dolby bara har DD+, enklaste alternativet var då att licensiera MLP från Meridian. Dessutom är det lättare för Sony att svälja "TrueHD från Dolby" på Bluray än MLP från fienden Meridian... ;)

Posted

En liten fingervisning kanske det är att Burmester har haft en CD/SACD för ca 60 - 70K (ersättaren till 006) i pipelinen som skulle dykt upp under hösten 05. Plötsligt togs den bort som kommande produkt och nu väntar vi på den nya som förmodligen bara klarar CD.

Fast osvuret är bäst, vi får se när den väl dyker upp.

mvh

.

Posted

Tycker personligen det är lite märkligt det här med nya format då man väldigt sällan utnyttjar CD:s fulla potential. Tyvärr är det mycket Focus på kopierings skydd och multikanals trams.

DVD-A är ett lite lustigt format för det är levande tack vare att det går att göra DVD kompatibla ”skivor” som fungerar på alla maskiner. Känns lite lustigt från början då bild plus pcm eller DTS 96/24 känns vettigare för DVD. Dessutom så går det ju att få 96/20 i vanlig pcm till alla DVD spelare med bild.

Har noterat att SACD är ”vanligt” på klassisk musik. Passar mig bra då jag främst är ute efter att just testa SACD.

Undra vad som hände med tanken att alla CD skivor skulle vara SACD hybrider?

Posted

:)

undrar jag med diesel.

Om det hade varit allvar hade man väl puffat för att alla skivor borde vara hybridskivor då de i vilket fall som helst går att spela på vanliga cd-spelare. Ännu märkligare är det ju att släppa både hybrid och vanliga cd av samma utgåva!!!!!

Givetvis ligger det annat bakom.

Posted

Sonys strategiansvariga vid SACD-uppstarten var nog inga karriärmänniskor... :) Först kom panikutgåvor med single layer SACDs av tveksam kvalitet, sedan var det hybrider som gällde, därefter multichannel hybrid och nu dyker enstaka two channel single layer upp igen... :clown:

Posted

Läste i dagens "Dagens Industri" att skivindustrin fortsätter blöda. Viserligen var det et ttrendbrott i december jämfört med året innan, men ser man ett par år tillbaka så är det inte så muntert :( .

2005 såldes det plattor i Sverige för 975 miljoner kronor. 2002 var motsvarande siffra cirka 1,5 miljarder kronor, vilket visar ett tapp på hela 35 procent, samtidigt som nedladdning / mp3 ökar.

Musikförsäljning 2005 (tkr)

Format Enheter % av föreg år Värde % av föreg år

Singel 1 092 -14,40% 17 103 -9,00%

Album 16 840 -5,70% 914 424 -9,70%

DVD 545 -23,80% 42 871 -30,40%

Digitalt 21 103

TOTALT 18 579 -7,10% 996 432 -8,90%

Kan ändå inte tycka så synd om skivindustrin, tycker att dom slarvar bort sin produkt och läger krutet på fel saker. I stället för att erbjuda bra/intressanta produkter till de olika kundkategorierna ( allt från nedladdning till SACD och el. DVD Audio ) så krånglas det utav h-vete med kopieringsskydd, en formatdjungel av aldrig tidigare skådat slag osv. För att se till mig själv, om det bara fanns SACD att välja på när jag köper skivor (vilket jag gör rätt ofta... :evil: ) så skulle jag, förutsatt att prislappen är human, välja SACD 100 gånger av 100 framför CD eller nå´n avbränd kopia ...

Men man ska ju vara både rik, uthållig och idealist för att shoppa väljud i dag, de stora bolagen verkar ha som mission att "döda" väljudet.....eller åtminstone försvåra rejält för oss konsumenter.

Posted
SACD har ju blivit "audiofil-formatet" för stereo medan DVD-A har tagit den marknade för multikanal

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Om en inspelning kommer ut både på CD och SACD så är det ju klart att man köper SACD som f.ö. också kan vara 5.1. Det märkliga är att en musikskiva inspelad på DVD är mycket dyrare än musik inspelad på något av de andra formaten. Hur i helvetet kan det vara så att musik är dyrare att köpa än vad en hel film kostar. Dessutom är det ju så att om man väntar lite så kan man köpa filmen betydligt billigare. En iaktagelse som jag har gjort är att den mesta musiken som kommer på annat än CD ligger oftast då på SACD. En fråga: kan man överhuvudtaget kopiera SACD eller DVD-A?

Posted
En fråga: kan man överhuvudtaget kopiera SACD eller DVD-A?

Kopieringsspärren sitter ju i hårdvaran när det gäller SACD men förmodligen går även detta att ta sig runt.

Posted

Okey men det finns ändå inga brännare för SACD. Man kan ju bränna DVD på datorn men kan man bränna DVD-A? En förutsättning är väl att man ska kunna spela av DVD-A på sin dator.... å det kan man ju inte. Däremot så har jag bränt DTS musik på datorn och till min stationära CDR-brännare.

Posted

Ja, numer kan man kopiera och bränna DVD-A-skivor på hemdatorn.

Enda möjligheten att digitalt kopiera innehållet på en SACD-skiva är att använda en EMM Labs-transport (som producerar okrypterad DSD-signal ut) ansluten till en arbetsstation för DSD-ljudredigering. Du får då DSD-filer som man kan spara på hårddisken. Det enda du kan göra med dessa filer är att lägga ut dem på nätet så att andra personer med samma typ av arbetsstation kan ladda ner dem... Inte så meningsfullt kanske.