Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bas ska väl inte bara höras utan också kännas. När jag spelar orgelmusik, vilket händer ofta, så går bashornen mycket djupt, även om jag har svårt att höra dom lägsta tonerna så märks det direkt när dom fattas. Ståbas är en sak men just orgelbas är otroligt kompletterande i lyssningen. Driver 2 Audax 15" i två 10 meters horn, vikta tre gånger, med hjälp av en modifierad Sony 55ES. Lycka till! ;):mm:

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Väldigt bra diskussion det här om djupbas alltså. Innan satt iallafall jag och vågade knappt säga ordet bas för jag hade liksom fått för mig att det var inte direkt rumsrent utan allt handlade om diskant och mellanregister. Bas fick man bara gilla om man var typ tonåring. Ja det var ju lite OT från min sida

/Mikael

Ja, detta verkar vara en ganska vanlig "fälla" att många fått för sig att det är "fult" med bas...bra om vi kan tvätta undan den "fördomen" ...eller vad man nu skall kalla den. Sedan är det för vissa många som inte tycker sig behöva så mycket bas...men det är ju en annan sak... :)

Juha, nu blir jag nyfiken på vad du fått lyssna på... :blush:mm:

Gigas....ojoj....nog bäst jag inte kommer och besöker dig...för då lär jag bli tvungen att bygga om huset för att få in motsvarande. :)

\\K-man

Posted
K-man: Den fysiska storleken är inte så våldsam B50,D70,H170cmx2 dessutom bor dom i min musiklekstuga. :mm::D

Det var ju inte sååå farligt...men tveksamt om frun låter mig släpa in det i vardagsrummet... :clown: :D

\\K-man

Posted
otroligt är väl lite av ett understatement nästan, maxx2 är sanslöst bra

Du har rätt det behövs kraftigare superlativer, för min del är det svaret på riktigt bra återgivning och kan man bli beroeende av något så är det av ett par Maxx2

Posted
Har fått lite mail om frågan vilken hgt jag lyssnat till, svaret är Wilson Maxx2:or. De är sannerligen otroliga.

Kanske har vi lyssnat på samma par... :?:;):D Kan bara hålla med, det vara något av det ruggigaste jag har upplevt. Just förvandlingsnumret imponerar allra mest... :o

Posted
Någon av Talon's högtalare passar definitivt in under kategorin spela djup bas

Jo det spelar lågt det kan jag lova :) 20 Hz har jag energi till här hemma

Jag tycker inte att man ska glömma att toner under 30 Hz inte är så vanligt på skivor. Och finns dom där så ska även rummet kunna hantera det. Sen brukar även dessa toner ligga så lågt ner i volym att man uppfattar inte ändå.

Jag har kört ett flertal skivor i datorn för att kolla dynamiken på olika skivor o när jag ändå höll på så kolla jag frekvensgången med. Värst är Telarcs 1812 där kanonerna går ner till 12 Hz , i min skivsamling är det annars ganska tomt med lågfrekventa ljud. Runt 30 spelar dom flesta iaf med lite nivå.

Posted
Jo det spelar lågt det kan jag lova :) 20 Hz har jag energi till här hemma

Jag tycker inte att man ska glömma att toner under 30 Hz inte är så vanligt på skivor. Och finns dom där så ska även rummet kunna hantera det. Sen brukar även dessa toner ligga så lågt ner i volym att man uppfattar inte ändå.

Jag har kört ett flertal skivor i datorn för att kolla dynamiken på olika skivor o när jag ändå höll på så kolla jag frekvensgången med. Värst är Telarcs 1812 där kanonerna går ner till 12 Hz , i min skivsamling är det annars ganska tomt med lågfrekventa ljud. Runt 30 spelar dom flesta iaf med lite nivå.

Ja så måste det ju klart vara, tänker på mina gamla 801:or som spelade med lätthet ner till 20Hz med 10+db! Ändå hördes det sällan som något bråd djup, det Maxx2:orna var duktiga på var attack villigheten i alla registren, den absolut roligaste och snyggaste mellan bas man kan önska sig, inget mekaniskt kantigt dravel utan med finess, det var som om luften färdades lätt i rummet med klanger, utklingning, textur inbakat i det hela. Vill beteckna det som varmt ljud med en jättes kraft(bergstroll i armani kostym), under de tuffaste partierna i "Gladiator" så undrade jag var subbarna stog :clown: för att ni nästa hundradel spela ut en flöjt i fjärran med alla tänkbara/otänkbara detaljer.

Timbre:Säger inget förrän Mr x själv vill att han ska nämnas vid namn. Men det finns ju några par i Sverige, nedrans lyckostar :)

Posted
för att ni nästa hundradel spela ut en flöjt i fjärran med alla tänkbara/otänkbara detaljer.

Med rätt storlek dessutom. En soloviolin lät just inte större än en soloviolin och när hela orkestern sedan drog på var det bara att kapitulera... :o:)

Posted

Precis i rätt storlek :app: Roliga är att jag kan inte säga om vi spelade högt eller lågt, helt omöjligt att säga, der var aldrig aldrig det minsta jobbigt för öronen, under "Gladiator" så kom jag på mig flera gånger att jag hörde mig själv/värden andas, och det under rätt häftiga passager,snacka om tyst mellan toner/renhet!!!

Posted
Vad mäter du med för mjukvara Johan?

De program jag har visar ingen under 30Hz... (eller mer exact, allt under 30Hz visas som en stapel...)

/ptr

Cooledit och Soundforge 8.0 är dom jag har kört med. Soundforge är lättast att jobba med o den visar ner till 1 Hz. Allt sker i realtid. Den har jag även testat dynamiken med. Cooledit är mer ett proffsprogram o därför även mer invecklat. Men man kan göra en massa saker med det.

Nu påstår jag inte att MAXX inte spelar djupt men det ni snackar om ligger nog lite högre upp i frekvens. Att lyssna till tex en 30 Hz sinus ton är inte så häftigt men spelar musiken i 30 Hz då är det källarlågt !! Går man under det då uppfattar man det mer som vibrationer.

Vid uppmätning av dipolbasar så började jag spela testtoner vid 10 Hz o det var direkt obehagligt ! När det började krypa över 25-28 hz då kunde man urskilja en ton istället för en massa vibrationer.

Posted

Det var en sak som jag slogs av också att det lät så otroligt oansträngt det blev aldrig jobbigt att lyssna på även om inspelningarna var dåliga.

Efter att ha hört vad det tillför att ha såpass bra utsträckning neråt så är det svårt att lyssna på något annat utan att känna att det är något som fattas.

Posted
Nu påstår jag inte att MAXX inte spelar djupt men det ni snackar om ligger nog lite högre upp i frekvens. Att lyssna till tex en 30 Hz sinus ton är inte så häftigt men spelar musiken i 30 Hz då är det källarlågt !! Går man under det då uppfattar man det mer som vibrationer.

Mycket av rumsinformationen ligger i bottenoktaverna.

Posted
Cooledit och Soundforge 8.0 är dom jag har kört med. Soundforge är lättast att jobba med o den visar ner till 1 Hz. Allt sker i realtid. Den har jag även testat dynamiken med. Cooledit är mer ett proffsprogram o därför även mer invecklat. Men man kan göra en massa saker med det.

Vid uppmätning av dipolbasar så började jag spela testtoner vid 10 Hz o det var direkt obehagligt ! När det började krypa över 25-28 hz då kunde man urskilja en ton istället för en massa vibrationer.

Ja riktigt djupa toner är inte bara av godo för alla. Kommer ihåg vid ett tilfälle när jag lyssnade på orgelmusik genom ett par dynaudio lådor. Vid ett tillfälle kom en ruskigt djup ton och jag kan säga att jag var ganska så glad att jag satt ner vid det tilfället. Blev rejält snurrig i bollen :blush .

/Mikael

Posted
Ja riktigt djupa toner är inte bara av godo för alla. Kommer ihåg vid ett tilfälle när jag lyssnade på orgelmusik genom ett par dynaudio lådor. Vid ett tillfälle kom en ruskigt djup ton och jag kan säga att jag var ganska så glad att jag satt ner vid det tilfället. Blev rejält snurrig i bollen :blush .

/Mikael

Hopps inte det var "the brown noice" ;)

Posted
Hopps inte det var "the brown noice" ;)

:D:D . Jag såg också programmet härom dan. Brainiacs eller vad heter det. Ljudet påverkade inte mig men jag undrar om min tv kan återge 22 Hz :blush:D:D

/Mikael

Posted

"Nu påstår jag inte att MAXX inte spelar djupt men det ni snackar om ligger nog lite högre upp i frekvens. Att lyssna till tex en 30 Hz sinus ton är inte så häftigt men spelar musiken i 30 Hz då är det källarlågt !! Går man under det då uppfattar man det mer som vibrationer."

Som sagt så gör Maxx2 vilka hörbara toner den vill, men tack vare att alla registrena i bas området hanteras med jättehand i silkes handskar så blir där en enorm skillnad jämfört med andra djupgående system, i jämförelse så är dessa sönder eller något. Hur djupt dessa spelar i den spelandes låten spelar mindre roll när alla register hänger med på detta sätt.

Posted
Mycket av rumsinformationen ligger i bottenoktaverna.

Absolut !

Vad jag menar är att det finns inte mycket info under 28-30 hz på dom flesta skivorna. Dom flesta uppfattar/tror att musik runt 30 hz är nere vid 20 Hz. Vilket även är förståligt.

OT

Om Branics försök att hitta the Brownnote

Ett "seiöst" försök att lura fram "the Brown Note" gjorde Mytbusters. Dom var nere under 7Hz och över 100 db om jag minns rätt

Juha

Tack för den förklaringen :)

Trådar om hust bas har en tendens att bli överdrivna när folk försöker bräcka varandra med olika system o hur lågt det klarar av att spela. Jag var inte ute efter att tråka utan att bromsa lite. Jag har bara hört den första MAXX modellen o den duger ;):app::mm:

*edit*

Mer text

Posted
Trådar om hust bas har en tendens att bli överdrivna när folk försöker bräcka varandra med olika system o hur lågt det klarar av att spela.

Men att bräcka varandra är väl en av de tyngsta grundpelarna/drivkrafterna i våran hobby...eller har jag HELT missuppfattat denna hobby? ;)

Johan, skulle du kunna tänka dig att "läsa av" några skivor med djupbas, som folk "tror/tycker" är väldight djupt och visa i ditt fina program vad det faktiskt var för ton...skulle kanske vara "kul" att se hur tokig bild om vad djupbas är...? Kanske en ny tråd...?

\\K-man

Posted
Men att bräcka varandra är väl en av de tyngsta grundpelarna/drivkrafterna i våran hobby...eller har jag HELT missuppfattat denna hobby?
:D:D:D

skulle du kunna tänka dig att "läsa av" några skivor med djupbas, som folk "tror/tycker" är väldight djupt och visa i ditt fina program vad det faktiskt var för ton...skulle kanske vara "kul" att se hur tokig bild om vad djupbas är...? Kanske en ny tråd...?

Visst kan jag det. Fast det gäller att hitta/ha skivor som många andra har med.

Jag drog i gång en tråd HF forum om dynamik för ett tag sen. Det är verkligen bedrövligt att se hur dom flesta skivor ser ut , även vissa "Audiofil märken" är bedrövliga. Den skiva som var bland dom bästa var faktiskt Dire Straits: On every Street. Där styrdes inte alla låtar ut till max så man kan lyssna på hela skivan utan att behöva röra volymkontrollen

*edit*

Mer text

Posted
Men att bräcka varandra är väl en av de tyngsta grundpelarna/drivkrafterna i våran hobby...eller har jag HELT missuppfattat denna hobby? ;)

Det måste vara en missuppfattning... :D Hifi är en egotrippad hobby där man endast utgår från sina egna preferenser och därför är det så lurigt att komma med tips vid inköp.

Posted

Johan: Maxx uppgradering till 2 är värd en lyssning till :);)

Då undrar jag om ett sytem som med lätthet gör 20Hz ja tom under det låter annorlunda än ett hgt system som spelar till 30HZ, tänker bara på de system som börjar dyka upp super diskanter som sträcker sig långt utöver de hörbara 20Khz, för att inte lägga till medierna Sacd Dvd-A? För mina öron gör det skillnad ljudmässigt.

Det måste vara en missuppfattning... :D Hifi är en egotrippad hobby där man endast utgår från sina egna preferenser och därför är det så lurigt att komma med tips vid inköp.

Ja just det!!! Det är därför jag öppnar mitt eget Forum med en enda medlem, det bästa är att varje gång jag loggar in så är där alltid 1 person som lyssnar :D Konstigt alla bilder som läggs in får jag en Dejavu känsla av :clown:

Posted

Massa bra input....och vägen blir....hmmm...inte rakare :blush ....men på onsdag skall jag om inte något brister iallafall få hem ett par lådor för ett försök/test till att få till det....blir spännande att se! (eller höra....)

....fast det blir inga Maxx2 denna gång.. :app:

\\K-man

Posted
Massa bra input....och vägen blir....hmmm...inte rakare :blush ....men på onsdag skall jag om inte något brister iallafall få hem ett par lådor för ett försök/test till att få till det....blir spännande att se! (eller höra....)

....fast det blir inga Maxx2 denna gång.. :app:

\\K-man

Vägen är krokigare än någonsin + att där finns rejäl uppförsbacke för min del :)

Skoj K-Man det blir klart lite uppföljning här ;)

Posted

När jag ögnar igenom tråden finner jag att ingen nämner fristående subbasar. Är det för att det

inte är koscher, eller finns det andra skäl?

REL StudioIII sägs ha en -6 dB punkt på 9 Hz i rum. Det vill till att det är ordning och reda på inspelningen då!