Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fått nys om rubricerad inspelning - Arne Domnerus och Gustav Sjökvists Antiphone Blues inspelad i Spånga kyrka på 70-talet - och tänker införskaffa mig den. Den finns i flera olika utgåvor med olika etiketter - med mycket varierande priser.

På CDON finns:

- CD, Proprius PRCD 7744, utgiven 1999 för 89 kronor

- SACD, Proprius PRSACD 7744, utgiven 2005 för 159 kronor

Hos till exempel Svalander finns dessutom:

- SACD, FIM SACD 050, för 250 kronor

Och nu frågar jag skribenterna om det är någon som har en uppfattning om det finns någon (hörbar) anledning att köpa någon av de dyrare utgåvorna? Jag lyssnar i tvåkanal med CD-spelare - och tänker göra så under överskådlig tid?

:?:/ Jörgen G

Posted

Jag kan inte svara på Din frågeställning då jag "bara" har den på vinyl - bara säga att det är en helt fantastisk skiva som jag varmt rekommenderar :mm:

- Det är en mycket bra inspelning där man riktigt skönt kan höra ekot i kyrkan och jag själv tänker köpa FIM-versionen ;)

Mvh,

Eliot

Posted

Jag har nyss beställt en vinyl av nämda sort av ett bolag i Tyskland /audiopol) genom E-bay, i vad dom kallar: ATR Mastercut Recording 180 grammare, LP 004. Pris:21.50 Euro+frakt. Ska bli spännande. :mm:;) SACD varianten kan ju vara ett prisvärt alternativ. :)

Posted

Oj - här var det vinylisterna som vaknade till... ;)

Ingen som hört Antiphone Blues på något digitalt medium? Eller är vinylutgåvorna så överlägsna att jag bör avvakta med mitt inköp tills grammofonen kan återinträda i tjänst?

:?: /Jörgen G

• 2 weeks later...
Posted

Jag beställde Proprius CD-utgåva för 89 pix från CDON.

Den har nu snurrat ett par gånger i CD-spelaren. :):mm::D :cool: :app:

Jag kan inte påminna mig blivit så betagen av någon skiva jag hört första gången sedan jag hörde Keith Jarretts The Köln Concert för första gången. Och det var i det allra närmaste trettio år sedan.

Jag måste nog köpa FIM:s SACD-hybrid också, den innehåller fyra spår utöver de på min skiva...

FÖR ANTIPHONE BLUES TYCKER JAG OM! (Ja - jag skriker)

:D :cool: :mm::app::) /Jörgen G