friljud Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Jag vet! Deep Purple är väl inte på tapeten nu för tiden... Alting har sin tid och livet har sin gång. Jag har en kusin som växte upp med gruppen. Han sa att dom var bränslet för honom genom tonårskrisen. Okej, jag har lyssnat på "Made in Japan" och insett att dom hade något extra. På grund av skolningen av min kusin, reagerade jag positivt när jag fick syn på "Who do we think we are?" på Guld-CD. Jag har spelat den om och om igen! Jag får inte nog. Den här masteringen kan jag nu inte jämföra med en annan av samma album, jag vill bara tipsa om den här CD'n. Den låter mycket bra. Och gruppen kan verkligen spela. Det är lite som dom skriver om den här studioinspelningen inne på High Fidelity Music: "...Deep Purple visar på det här albumet hur intensiteten, snarare än den tekniska akrobatiken, är en viktig del i hårdrocken, men även de individuellt, musikaliska kvaliteterna i gruppen har en avgörande betydelse. Det finns många bra sångare i dag, men Gillan visar här en kraft och glöd som jag tycker ännu i dag är svår att finna. Det är lätt att förstå att Hoffman valde just denna av gruppens studioalbum!" Så om någon framöver säger: "Kan du'nte sätta på något rockigt!?" rekommenderar jag att du ger honom/henne en dos Deep Purple, gärna "My woman from Tokyo" Rock on! Du får tag på den här: High Fidelity Music Quote
klas Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Håller med helt och fullt i ditt omdöme om denna skiva! Jag har en gammal ganska trist utgåva, inget vidare ljud, men som dom spelar :evil: 70-talshårdrock av absolut bästa märke.... En liten fundering bara, du skriver att det är en SACD-utgåva, på High Fidelity står det HDCD, det är väl inte automatiskt samma sak , eller är jag ute och cýklar nu?? Quote
friljud Posted January 8, 2006 Author Posted January 8, 2006 Håller med helt och fullt i ditt omdöme om denna skiva! Jag har en gammal ganska trist utgåva, inget vidare ljud, men som dom spelar :evil: 70-talshårdrock av absolut bästa märke.... En liten fundering bara, du skriver att det är en SACD-utgåva, på High Fidelity står det HDCD, det är väl inte automatiskt samma sak , eller är jag ute och cýklar nu?? <{POST_SNAPBACK}> Ja, visst! Det stämmer ju! He, he :clown: Det är en guld-CD med HDCD-lager. Vad dumt! Quote
Timbre™ Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Ja, jösses det är inte lätt i mjukvarudjungeln och lättare lär det inte bli... Quote
shaft Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Hej! Ja Steve Hoffman (som remastrat) kan sina saker. Avser provlyssningen SACD lagret eller CD-lagret? Eller kanske båda? /Shaft Quote
friljud Posted January 9, 2006 Author Posted January 9, 2006 Hej! Ja Steve Hoffman (som remastrat) kan sina saker. Avser provlyssningen SACD lagret eller CD-lagret? Eller kanske båda? /Shaft <{POST_SNAPBACK}> Ja, jag skrev lite fel. Detta album är ett CD-album med HDCD-lager och inte en SACD. Jag har gått in i texten och rättat. Quote
Hasse Posted January 10, 2006 Posted January 10, 2006 Finns händelsevis även gruppens mästerverk "Machine Head" på audiofilutgåva Quote
friljud Posted January 11, 2006 Author Posted January 11, 2006 Finns händelsevis även gruppens mästerverk "Machine Head" på audiofilutgåva Inte på High Fidelity Music, tyvärr. Jag kan finna den på internet med SACD-lager...men det betyder ju förstås inte att ljudet är i audiofil-klass. Quote
klas Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Finns händelsevis även gruppens mästerverk "Machine Head" på audiofilutgåva Jag har nämnda Machine Head på SACD och tycker att 2-kanals SACD-spåret låter helt OK. I den mån det är att klassa som "Audiofil"-ljud törs jag inte lova, har ej heller hört den diskuterade guld-HDCD´n denna tråd handlar om , så jag kan ju ej jämföra. Machine Head innehåller även ett DSD Multikanalspår som väl är att betrakta som lite kuriosa, det är nämligen (om jag fattat det hela rätt ) den 4-kanaliga originalversionen av skivan (Quadro-nå´nting...), ett format som försvann rätt fort ..... detta låter inte så kul hos mig, men å andra sidan så har jag ingen vidare flerkanalsanläggning att lyssna i, när jag vill ha finljud så har jag mina två Bladeliuskanaler att tillgå....... Quote
Rutger Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 friljud, var den här skivan plastad eller oplastad när du köpte den? Jag köper helst plastat men känner inte till hur det här bolaget gör. Kul att det följer med ett speciellt texthäfte med bilder, är det många sidor? Quote
friljud Posted February 5, 2006 Author Posted February 5, 2006 friljud, var den här skivan plastad eller oplastad när du köpte den? Jag köper helst plastat men känner inte till hur det här bolaget gör. Kul att det följer med ett speciellt texthäfte med bilder, är det många sidor? Den var inplastad. Hittills har allt från High Fidelity Music varit plastat. Ja det följer med som en liten folder. Så vitt jag förstått har dom en specialtillverkad A/D-omvandlare och bandare. Dom kör rördrivet. Jag tror också att dom använder studiooriginalbanden. Quote
mikael2 Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 Tackar för tipset, den är en riktig höjdare. Vill dra upp volymen på farliga nivåer :cool: Hoffman har även gått igenom Deep Purple, Live on the BBC, fast den har dom gett ut på SACD. Har nu beställt den också, hoppas att den är lika grymt bra som denna. Quote
friljud Posted February 7, 2006 Author Posted February 7, 2006 Tackar för tipset, den är en riktig höjdare. Vill dra upp volymen på farliga nivåer :cool: Hoffman har även gått igenom Deep Purple, Live on the BBC, fast den har dom gett ut på SACD. Har nu beställt den också, hoppas att den är lika grymt bra som denna. Den har jag ju också, då, naturligtvis... Ljudmixarkillen gjorde inte några stordåd. När Gillan tar i ordentligt, distar det i micken. Blackmore har heller ingen höjdarkväll. Men känn dig inte lurad på pengarna! det är en läcker Purple-spelning i alla fall. Dessutom används originalmastertapen. Dom går igenom en vintage-bandare av hög kvalitet. Signalen får sin extra detaljrika upplösning och beda frekvensomfång på grund av en specialtillverkad a/d-omvandlare. Det kan vi tacka Mr. Hoffman för. Slutligen graveras allt till HDCD. Med finns även bonusmaterial. Quote
Björn-Ola Posted February 9, 2006 Posted February 9, 2006 Jg tycker att "Who do we think we are" är en klart underskattad platta. När den kom kändes den väl inte lika fräsch som Machine Head eller In Rock utan som en sämre upprepning. När plattan spelades in var ju gruppen också i stort sett redan splittrad och det här var sista jobbet innan var och en gick hem till sig. Ritchie Blackmore sägs också ha hållt tillbaka sina bästa idéer för ett soloprojekt. Men det märks inget av det på plattan, och Ian Gillan har aldrig sjungit bättre. Jag hoppas att låten Painted Horse är med. Den hamnade inte på originalplattan då Ritchie inte gillade Ian Gillans falsettsång. Men det är nog den bästa låten. Helt klart en rolig platta att lyssna på. Quote
friljud Posted February 9, 2006 Author Posted February 9, 2006 Jg tycker detta är en klart underskattad platta. När den kom kändes den väl inte lika fräsch som Machine Head eller In Rock utan som en sämre upprepning. När plattan spelades in var ju gruppen också i stort sett redan splittrad och det här var sista jobbet innan var och en gick hem till sig. Ritchie Blackmore sägs också ha hållt tillbaka sina bästa idéer för ett soloprojekt. Men det märks inget av det på plattan, och Ian Gillan har aldrig sjungit bättre. Jag hoppas att låten Painted Horse är med. Den hamnade inte på originalplattan då Ritchie inte gillade Ian Gillans falsettsång. Men det är nog den bästa låten. Helt klart en rolig platta att lyssna på. Den är riktigt bra. När jag fick frågan, kännde jag mig tvungen att berätta om distet. Men det är ju inte så att Gillans röst distar genom låtarna. Det är bara på en låt där det blir tydligt. Jag har hört att När Blackmore startade Rainbow, hade han undanstoppat material som han gjort under slutet av Purple-tiden. I och för sig inte konstigt om han hade en ny grupp på gång innan han hoppade av. Men det känns lite som han spelar lite fantasilöst på BBC-live:en. Trots detta finns den där energin, jag skrev om i början. Det är stort! Quote
Recommended Posts