Jump to content

Recommended Posts

Posted

vad är det mest exklusiva/snygga hifibänkar oavsett prisklass ni kan tänka er? jag söker lite design ideer för en diy grej....posta mer än gärna bilder :)

Posted

statement bänken är snygg men som sagt så söker jag diy ideer å den bänken har jag ju redan sett :)

finite va ett bra exempel men gärna bänkar med mer trä (helst bara massivt trä)

Posted

Ska det vara DIY så har du hur många olika saker som helst du kan göra.

Solidtech cloner , både den nya eller den äldre modellen med cykelslang.

Varför inte flexi med Grafit hyllor ?

Neodynium magnet finns i olika format o är FRUKTANSVÄRT starka så en flytande bänk kanske skulle vara nått ?

Nått som är upphängt i O-ringar

Granit eller nån annan sorts sten

Teflon o tungt o stumt

osv osv

Posted

Inte än men idén har funnit där länge.

Teflon eller grafit o med svävande upphängning med magneter är det jag vill göra

Posted
lindvall: Finns det någon skandinavisk distributör av dessa? Vet att High Fidelity testade den för ett bra tag sedan men hittar inte numret.

Jag tror att det i nuläget inte finns någon distributör för SAP, men jag är inte helt uppdaterad på den fronten.

Posted
Då kanske du kan få idéer och lite tips här:

http://www.yukimu.com/jp/sap.htm

Jag har själv Relaxa 1. Mycket snygg och trevlig. :-)

Trevlig lösning :) Vibrerar glas hyllan något? Behöver du ytterligare en puck eller är det ok rätt på apparatfötterna?

Australienska vinylspelaren från Continuum har också en lösning med magneter.

Posted

Har tänkt på lösningen med magneter i tub , men jag vill helst inta ha nån kontakt alls. Ta Solidtechs äldre bänkar men att den inre skivan lyfts av magneter istället. På sin höjd kan jag tänka mig fjädrar som håller det centrerat.

Posted

skulle man inte kunna centrera även med magneter, någon form av stjärn placering :?:

Australienska continuum menar att man får bäst isolations resultat precis innan magneten ger upp( precis innan de rör varandra) då är resonans frekvensen nere på 2- 3Hz :o

Posted
Trevlig lösning :-) Vibrerar glas hyllan något? Behöver du ytterligare en puck eller är det ok rätt på apparatfötterna?

I den gamla versionen som jag har är det plexi, i de nyare är det tydligen glas av nån underlig anledning (förmodligen för att det inte sviktar).

Jag har upplevt tidigare, vid test av cdspelare, att man kan få ut ännu mer om man balanserar upp cdn så dess egna vibrationer släcks ut, tex vid att sätta nån typ av klossar under transporten. Relaxan skyddar ju bara från yttre vibrationer.

Posted

lindvall:

Ja det klart att det inverkar ljudmässigt när man ger sig på apparat lådan. Har du tänkt att gå vidare med dessa, tänker på rack osv?

Posted
Jag har upplevt tidigare, vid test av cdspelare, att man kan få ut ännu mer om man balanserar upp cdn så dess egna vibrationer släcks ut, tex vid att sätta nån typ av klossar under transporten. Relaxan skyddar ju bara från yttre vibrationer.

Har provat A.R.T. grafitkuber under CD-spelare och det påverkar tveklöst ljudet. Det kan även bli sämre om klossarna hamnar fel.

Posted
skulle man inte kunna centrera även med magneter, någon form av stjärn placering

Givetvis , men nån sorts centrering lär behövas ända. Var hylla man gör lär ju även bli skräddarsydd pga av viktfördelningen.

Posted
Givetvis , men nån sorts centrering lär behövas ända. Var hylla man gör lär ju även bli skräddarsydd pga av viktfördelningen.

Om man snor lite av Yukimu (japansk ko?) så kan man skruva magneten så man får rätt nivå. Centrera utan någon form av beröring vore nice :)

Kanske fortsätta med magneter runt om hyll planet, skulle väl flyga åt skogen om nös :blush:black:

Posted

Just det med magneter runt om för själva centreringen är väl det som är närmst till hands. Det blir kul att försöka pressa ner plattan innan man sätter upp prylen som ska stå på.

o nått sorts system för att kunna trimma in det i våg får man åxå fixa till. Att lösa det ska nog gå men att göra det enkelt o snyggt är en helt annan historia.

Jag undrar vad magneterna kan göra med elektroniken ? Finns det nått bra sätt att skärma det på ?