Jump to content

Recommended Posts

Posted

2006 har tagit sin början, och redan Januari bjuder på ett 250årsfirande. Vem är då detta...ja, kännarna här vet nog redan, men jag bjuder på namnet ändå...Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus var namnen föräldrarna tilldelade denne lilla pojke som för övrigt damp ned i Salzburg.

Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg

(1756-01-27 - 1791-12-05)

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Javisst Eliot, visst är det Mozart som i år skulle fyllt 250år...inte många som når den åldern...vid närmre eftertanke tror jag inte jag känner en enda... :D För Mozart tog det slut i Wien 1791...på Eliots namnsdag närmre bestämt...den 5:e December :)

Posted

Men firandet av denna 250-årsdag genomförs uppenbarligen ändå. Och visst finns det väl något att fira. Det är ju inte alla som redan vid några få års ålder hanterar såväl fiol som klaviaturet med briljans. Han skall tydligen redan vid 5-års ålder ha skrivit sin första menuett….underbarn…jo, nog låter det så..

Edliner_Mozart.jpg

Nu är väl inte jag den mest Mozartkunniga person, lite har jag väl kunnat luska fram och kommer att förmedla, men alla är såklart mycket välkomna att fylla på i denna ”jubileumstråd”!

Posted

Mozart far, Leopold, tog tidigt tag i sonens talang och skickade ut honom tillsammans med hans syster Nannerl, som också var mycket musikaliskt begåvad, för att spela för adel och furstar i Europa. Jag läste någonstans ngn som där drog en parallell mot Michael Jackson.

Jag kan misstänka att de kanske inte hade så mycket notmaterial med sig, för Mozart lär visst ha haft ett smått otroligt musikminne! Det sägs att han som 14-åring lyssnade igenom Miserere en gång och sedan skrev ned hela stycket från minnet...inte illa! Han komponerade enligt vad jag kan förstå väldigt stor del av sina verk i huvudet och skrev sedan ned dem på noteringsblad.

Posted

Ja, det kan nog bli ett antal Mozartskivor såhär ett jubileumsår, i vart fall blir det ett antal Mozartkonserter världen runt. I salzburg t.ex. där kommer 30 specialkonserter med "The Mozarteum Orchestra" äga rum, och de kommer såklart bjuda på det bästa ur hans produktioner. Det kommer även finnas en stor utsällning i Salzburg hela 2006. "Viva! Mozart" heter den utställningen, där kan man nog ta en god del av Mozart liv och leverne....

Där kan man antagligen bla läsa en del av hans lite lustiga brev till släkt och vänner...han verkar onekligne inte ha varit så värst fin i kanten.. :o

Posted

Ett exempel på Mozartskivor som kommer ut 2006 är Ann-Sophie Mutter som kommer ge ut tre nyinspelningar av Mozarts Violinverk. Bland annat kommer Sinfonia Concertante att ingå i denna produktion som kallas "The Mozart Project"

Posted

Senast Mozart jubilerade, 1991, var det 200 år sedan han avled. Då firade

bland annat EMI med att återsläppa en uppsättning av lite äldre inspelningar

av blandad kvalitet. Vissa mycket bra. T ex hornkoncerterna med Klemperer

som dirigent och Alan Civil som solist var ganska bra (som jag minns det).

Vidare var dessa skivor tämligen billiga. Även Philips unnade sig att släppa

lite gamla inspelningar 1991.

Undrar vilka som kommer att lansera stora samlingar i år?

Posted

Vi får hoppas det var ämnat som en åminnelse Eliot :D

Vi får väl se hur många som tar tillfället i akt att ge ut Jubilemusutgåvor...säkerligen blir det ett gäng!

I Wien, där han slutade sina dagar, kan man på den stora Jubileumsdagen se på Marionetteater i form utav Trollflöjten. Den kommer hållas i samband med en "födelsedagsfest" som fått namnet "Birthday for a Genius". När man ändå är där och firar kan man passa på att lyssna på ett antal konserter i St Stephens Catedral.

Om man inte fått nog av resande kan man i Tjeckien uppleva ett antal olika uppsättningar av operan Don Giovanni, som förövrigt hade premiär just i Prag 1787. I Prag hålls en större utställning i "The Kolowrat Salon".

Posted

Hehee..jo klar kul! Han komponerade enligt uppgift en bit över 600 verk och fördelar vi det på 6*73minuter så blir snittet per verk dryga halvminuten...:D :D

Posted

"visst är det Mozart som i år skulle fyllt 250år...inte många som når den åldern...vid närmre eftertanke tror jag inte jag känner en enda..."

Det närmaste är väl en tant som var på radion och fyllde 104 idag :D

Posted

:) Oavsett om han aldrig har varit min absolute favorit av klassiska kompositörer så är han en stor kompositör väl värd att puffas för, och skulle några fångas av den klassiska musiken genom den gode Wolgang så dessto bättre.

Det finns som sagt mängder av trevlig musik från denne kompositörs hand.

Dylika jubileer får väl närmast ses som dels en hyllning, men även en reklamdrive för kompositören och den klassiska musiken som sådan, och dels en påminnelse om den klassiska musikens utövare.

Posted

Jag kan aldeles för lite om klassisk musik och dess kompositörer men Mozart är väl den som är mest känd av dem alla (iallafall i folkmun)?''

Den cd-boxen kan ju vara värt ett inköp :)

Posted

Vill man inte resa hela jorden runt för att ta del utav jubileumsframföranden så kan man hålla sig i kvar i Sverige och ta del av utbudet här.

Exempel på detta är Malmö Opera som sätter Figaros Bröllop med premiär på storan den 25:e mars. Stockholm kommer naturligtvis bjuda på lite Mozart, bla i Storkyrkan där delar ur Radiosymfonikerna och Storkyrkans kör tillsammans med Staffan Scheja kommer bjuda på konsert.

Fortsätter vi norrut i Svea rike så finner vi att Gävle Symfoniorkester kommer bjuda på ett jubileumsprogram den 26:e Januari, i Hudiksvall, och den 28:e på Söderhamns teater.

Det är alltså full Mozartaktivitet även i Sverige!

Posted

Tack och lov är det ganska befriat från Mozartansträngningar hos vår egen nationalorkester! :D:black:

Det är underbart att vara tillbaka, trots en slänga av förkylningsinfluensa, vill kanske inte heldissa Mozart, men för mej finns det en mycket viktigare jubilar 2006... Vem, återkommer vi till under de närmsta veckorna...

/ptr

Posted

:D Ja man undrade faktiskt var plundin var någonstans.

Skall bli intressant att se vad du väntar på.

Kan det vara hundraårsminnet av den store ryssen S******* födelse månne? ;)

Posted
Kan det vara hundraårs minnet av den store ryssen S******* födelse månne? ;)

Månne? :D Fast i Ryssland brukade dom kalla honom "Polacken" efterssom hans farfar kom invandrande från just Polen.

/ptr

edit : krank eftertanke...

Posted

Skulle vi inte kunna göra den här tråden till en officiell tråd om herr Mozart, precis som vi har om Bach?

Att ha flera Officiella trådar om "de stora" och de små också för den delen, skulle definitivt kunna vara till gang för oss som vill ta del av andras kunskap och erfarenheter. Det skulle vara lätt att hitta relevant info om både ett enskilt verk och få ett större sammanhang.

Posted

För min del är det helt OK. Dock är jag inte direkt Mozartkunnig, så jag kan nog inte gödsla så mycket....men det finns säkerligen andra här som kan desto mer om Herrn och som kan tänka sig att fylla på....

Vad sägs? Skall jag ändra topicnamnet?

\\K-man

Posted
Vad sägs? Skall jag ändra topicnamnet?

Dä e väll aldrig fel att sammla kunskap på detta sätt under en rubrik.. Vi kanske skall börja lista bästa inspelningarna för varje "K" nummer i verkförteckningen... För det är väll vad du vill? :D

/ptr

Posted
I dagens expert- och institutionssamhälle är väl risken stor att lille Amadeus hade fått diagnosen Aspergers syndrom... :(

Jag måste protestera lite här. Hade han levt idag skulle han alldeles säkert inte fått den diagnosen. Att ha Aspergers syndrom innebär oftast, förutom svårigheten att förstå sociala samspel mm, att man har svårt med fantasi och att man ofta är väldigt konkret i sitt tänkande. Detta går inte ihop med att kunna komponera alla dessa musikaliska mästerverk.

Detta har inte alls med ämnet att göra men riktigt så glada i att sätta diagnoser behöver vi inte vara. Vi psykologer alltså...