Mattias Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Vår egen Jazzhjälte har fina skivor på sitt samvete. Jazz på Svenska/Ryska finns nästan i samtliga skivaffärer. Har för mig jag läste att musiken på skivorna är de mest spridda i världen av svensk jazzmusik. Det förstår man när man lyssnar.... Jan Johansson - Jazz på Svenska Svenska folklåtar med Jan på piano och Georg Ridel på bas i jazzstil. Enkelhet, lite moll och hur bra som helst! Skivan innehåller bla låtarna Visa från Utanmyra och Visa från Rättvik. Ljudet skulle vara "förbättrat" på denna utgåva stod det på ngn påklistrad etikett, men jag vet inte. Har inte jämfört med gamla utgåvan, men det kanske någon annan har? Skivan inspelad 1962-1964, den innhåller 4 bonusspår. Jan Johansson dog 1968 i en trafikolycka på väg till en spelning 37år gammal aldeles för tidigt Jan Johansson - Jazz på Ryska Den äldre utgåvan är från 1962 och innehåller båda ovanstående skivorna. Sitter och njuter i fulla drag /Mattias Quote
gcs Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Har inte jämfört med gamla utgåvan, men det kanske någon annan har? Jag har jämfört åtminstone "Jazz på svenska". Ingen ljudförbättring men däremot en nivå skillnad på 2dB, den ena var alltså starkare inspelad än den andra men jag minns inte vilken. Det har ju inte heller någon betydelse. * Quote
ribbon Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Jag kan bara säga efter att ha gemfört dessa två titlar(den gammla och den nya)att enligt MIN åsikt så är det faktiskt (nästan) som natt o dag, den gammla utgåvan låter lite trött lite dynamik gemfört då med den nya som har en helt annan presentation helt enkelt, ett bra jobb av bröderna johansson tack!! /Ribbon Quote
ribbon Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Glömde säga att gemförelsen var alltså "jazz på svenska" /Ribbon Quote
gcs Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 MIN åsikt så är det faktiskt (nästan) som natt o dag, den gammla utgåvan låter lite trött Mycket märkligt tycker jag. Quote
Recommended Posts