Guest mats Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Tänkte tipsa om en samlingsskiva med 16 stycken välkända barockklassiker. På framsidan står det: HIGHLIGHTS CD 4, Collegium Aureum, Meisterverke der Barockmusik gespielt auf alten Instrumenten Om vi skall börja med själva musiken så vill man bara lyssna mer och mer på den. Helt underbar. Tekniskt så är ljudet mycket bra både i värme och detaljer. Fast intressant är att de berättar om hur de ställt upp instrumenten och hur många meter varje instrument är från själva mickarna. Mickarna är Schoeps-Mikrophone MK4 På skivan står det DDD (allt är digitalt inspelat). Tyvärr vet jag inte när skivan är inspelat. Jag kan läsa (jag är inte så bra på tyska) år 1962 men det kan vara när orkestern startade. Tror mer på 1984 och man kunde väl inte spela helt digitalt år 1962. Men som sagt en mycket njutbar skiva som blir bättre ju bättre anläggning man har. Skivmärket är Sanyo och det står nr: 697 002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Var har du inhandlat denna musikaliska pärla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mats Posted January 12, 2004 Share Posted January 12, 2004 Jag fick den av min farfar när han skulle (död idag i december 03) skulle till pensionshuset. Jag har fått lite klassiska skivor av honom som Tjakovski. Han hade en Sony bandspelare som hade större kassettformat. Alltså de såg exakt ut som kassett men de var större och bandet gick fortare och det blev bättre ljud. Tyvärr så slopade Sony iden. Detta var före minidisc och cd tiden. Jag kommer också ihåg att han hade en gammal Luxmanförstärkare. Men gubben var inte särskilt duktig på att koppla in utan det fick först affären (jag tror det var Malmö hifi om det fanns på 60 70 talet och framåt) och sedan jag. Det var så jag fick fram mitt hifiintresse plus att jag som liten satt i mina föräldras soffa och lyssnade på musik genom som jag trodde då epahögtalare B & W. Det var ett par 30 watare med bra ljud. Varför jag trodde det var epahögtalare då, vet jag ej idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts