plind Posted January 6, 2006 Posted January 6, 2006 God fortsättning på er allihop, vill bara berätta att jag testar ett par riktiga rumsvärmare De stora slutrören Som drivrör används 300B Quote
Timbre™ Posted January 6, 2006 Posted January 6, 2006 Mycket stora bilder idag... plind, vi har max bredd 750 pixlar så kan du ta ner de bredaste en aning... Quote
Timbre™ Posted January 6, 2006 Posted January 6, 2006 Perfekt... Stämningshifi kan man säga. Hur länge har du testat monoblocken... Quote
plind Posted January 6, 2006 Author Posted January 6, 2006 Jag har haft dom till låns ett par veckor nu. Killen som äger dom har fått nya intressen så de har stått i en garderob och samlat damm ett tag, och det är ju synd Quote
Timbre™ Posted January 6, 2006 Posted January 6, 2006 Ja speciellt så här års... 28 W singel ended klass A värmer gott i vårt vintriga Göteborg. Såg att ingångsimpedansen ligger på behagliga 100 kohm. Quote
Engelholm Audio Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Kommer dom fran Falkenbergstrakten? Jag har lyssnat pa dom och det ar kul, harligt, varmt, rorande (!) ljud. Jag havdar att allt under 100 watt ar meningslost...men dessa steg ar anda trevliga (fast jag saknar effekt till slut iaf). Jag har hort dessa 9084'or framst med ratt speciella Thiel & Partner-konstruktioner. Quote
plind Posted January 7, 2006 Author Posted January 7, 2006 Kommer dom fran Falkenbergstrakten? Jepp Falkenberg, men inte Simsons De spelar stort med must och värme och trots att mina högtalare är i trögaste laget(85 db) tycker jag de orkar driva på bra. Ingen "icepowerbas" utan lite större och mustigare. De övre registren är riktig mumma Quote
Engelholm Audio Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Jepp Falkenberg, men inte Simsons De spelar stort med must och värme och trots att mina högtalare är i trögaste laget(85 db) tycker jag de orkar driva på bra. Ingen "icepowerbas" utan lite större och mustigare. De övre registren är riktig mumma <{POST_SNAPBACK}> Ok - da ar det Mr P's alltsa!?? Aktiv delning med dessa 9084'or till topparna och lite mer flask till basarna... Da borjar det likna natt! Quote
plind Posted January 7, 2006 Author Posted January 7, 2006 Ja så är det nog och jag har ju 1000 otåliga icepowerwatt på reservbänken redo att rycka in Däremot har jag inga basar utan bara "toppar" :clown: Quote
kenneth Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 God fortsättning på er allihop, vill bara berätta att jag testar ett par riktiga rumsvärmare <{POST_SNAPBACK}> är det så att katt-klösar-stolpen står där som avledande manöver eller för att diffusera. Vår katt hittar jag som oftast som diffusör ovanpå CD-spelaren.... Quote
Timbre™ Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 En kattbild hade suttit fint här plind... Quote
plind Posted January 8, 2006 Author Posted January 8, 2006 är det så att katt-klösar-stolpen står där som avledande manöver eller för att diffusera. Vår katt hittar jag som oftast som diffusör ovanpå CD-spelaren.... <{POST_SNAPBACK}> Slumpens skördar Katten ligger gärna på mattan i värmen bredvid rörblocken. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Vilken bild! Man ser ju att det är en hifikatt... :cool: Quote
datar Posted January 10, 2006 Posted January 10, 2006 Jösses vad nice bild på katten Vad händer med Euphonia?? Får den ny design?? Nya knappar o allt Quote
Timbre™ Posted January 10, 2006 Posted January 10, 2006 Teknikchefen jobbar i kulisserna... Det kan bli lite stökigt de närmaste dagarna. Quote
plind Posted January 11, 2006 Author Posted January 11, 2006 Nå, Plind...hur verkar det? \\K-man Ja du, får jag bara ett juste pris så behåller jag dom Kanske inte 100% "Hifikorrekta" men tusan så musikaliska och lättlyssnade Varma och mustiga men alls icke luddiga. Hög upplösning utan att vara analytiska. Jag lyssnar ju mycket på gles akustisk musik där dom briljerar. Är man synt och technofreak så finns nog bättre alternativ Quote
K-man Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Tack för det Plind! Då får vi hoppas du får ett juste pris!! \\K-man Quote
Guest Bernt Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 ...alls icke luddiga. Hög upplösning utan att vara analytiska. Jag lyssnar ju mycket på gles akustisk musik där dom briljerar. Efter att ha hört dom tycker jag precis tvärt om. Men smaken kanske är olika. Quote
K-man Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Hmm...hur menar du Bernt...tvärt om....analytiska med låg upplösning?(hmm..) ...eller kanske luddiga...? \\K-man Quote
Guest Bernt Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Hmm...hur menar du Bernt...tvärt om....analytiska med låg upplösning?(hmm..) ...eller kanske luddiga...? \\K-man Avrullat i toppen, luddigt. Transienter spricker, t.ex piano. Quote
K-man Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Tack för det klargörandet, låter inte så kul... \\K-man Quote
Jan Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Tack för det klargörandet, låter inte så kul... \\K-man Hej Bernt och K-man, Kunne det tänkas, at det är högtalarnes ulikhet i hörar? .. och inte forstärkeren. En SET är mycket känslig for impedansvariationer och tungtdrevne högtalare. Med den höga utgangsimpedansen kan det give op til flera dB utsving i frekvensgangen - specielt omkring delefrekvenser och ved kraftigke resonanser i bunnen (typisk basreflex). Quote
plind Posted January 16, 2006 Author Posted January 16, 2006 Hej Bernt och K-man, Kunne det tänkas, at det är högtalarnes ulikhet i hörar? .. och inte forstärkeren. En SET är mycket känslig for impedansvariationer och tungtdrevne högtalare. Med den höga utgangsimpedansen kan det give op til flera dB utsving i frekvensgangen - specielt omkring delefrekvenser och ved kraftigke resonanser i bunnen (typisk basreflex). Om jag får tillfälle till det ska jag prova dom med ett par mer lättdrivna högtalare. Ett par Vienna Strauss med 90db istället för mina stativare med 85db Quote
Guest Bernt Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Hej Bernt och K-man, Kunne det tänkas, at det är högtalarnes ulikhet i hörar? .. och inte forstärkeren. En SET är mycket känslig for impedansvariationer och tungtdrevne högtalare. Med den höga utgangsimpedansen kan det give op til flera dB utsving i frekvensgangen - specielt omkring delefrekvenser och ved kraftigke resonanser i bunnen (typisk basreflex). Så kan det absolut vara. Jag har hört konstigheter vid ett annat tillfälle med Lowtherhorn och ett Sun slutsteg, SE 2A3 mesh. Den gången fanns en skrikighet i övre mellanregistret som sedan försvann totalt med ett hembyggt PP-steg med 6336-rör. Och Sun-steget lär vara bra på andra högtalare. Förresten Plind, om du vill/orkar skulle vi kunna provspela stegen hos mig också. Quote
K-man Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 ...ett litet klargörande kanske...fattar det som att Jan fattat det som att jag lyssnat åp dessa skapelser....vilket alltså inte är fallet, jag är bara nyfiken.... \\K-man Quote
Timbre™ Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Om jag får tillfälle till det ska jag prova dom med ett par mer lättdrivna högtalare. Ett par Vienna Strauss med 90db istället för mina stativare med 85db Lite av en paradox egentligen... Oftast är det de små högtalarna som kräver de riktigt stora slutstegen även om det naturligtvis finns undantag - men hur många stativare kryper över 90dB verkningsgrad... Ett praktexempel är Dynaudio Contour 1.3SE på 86dB som hela tiden växer med slutstegens effektpotential. Quote
Engelholm Audio Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Lite av en paradox egentligen... Oftast är det de små högtalarna som kräver de riktigt stora slutstegen även om det naturligtvis finns undantag - men hur många stativare kryper över 90dB verkningsgrad... Ett praktexempel är Dynaudio Contour 1.3SE på 86dB som hela tiden växer med slutstegens effektpotential. Tyvärr går det ju att speca känslighet lite som man själv vill. Jag vill inte påstå att Vienna ljuger som sina siffror. Om det vet jag nämligen inget. Däremot är 90dB från stativare sällsynt, om man mäter känslighet likt de flesta andra högtalartillverkare. 90 dB är dock inte omöjligt... Dessa SET'ar har ju en hel del gosig SET-dist vilket garanterat hörs och säkert också till stor del är ansvarigt för Plinds kommentarer kring hur glesare musik bli "magiskt"! Quote
Recommended Posts