DrKlang Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Hej Jag har jämfört två signalkablar (RCA), har några bilder och tänkte skriva vad jag tyckte. Kablarna är Zu Cable Varial mk III (den smala på bilden) Magnan Signature (den tjocka). För att ge en uppfattning om pris så är listpriset på Varial lite över 5000 och på Magnan ca 17000. Jämförelsen gjordes på min anläggning som består av Metronome T1i Sign (CD) ARC CA-50 (förstärkeri) Living Voice OBX-R (högt) Stillpoints, grafitkoner, granitblock och IKEA som underlag Magnan Sign högtalarkablar och Siltech "jumpers". Elkablar och filter från Tyskland Lite info om kablarna: Zu Cable tycks vara mest intresserade av att isolera fel pga elektromagnetisk påverkan och (jämförelsevis) mindre intresserade av metallurgi. Varial är deras toppmodell av interconnects. Från USA. Magnan fokuserar på att eliminera "skin effect" genom att använda folier. Signatur är deras toppmodell och är ännu märkligare eftersom den är icke-metallisk. Eget motstånd på 30000 Ohm, vilket sänker signalnivån 2-3 dB. Även denna kabel kommer från USA. Jag lyssnade bl.a. på Opus 3:s Quad-testskiva, filmmusiken från Gladiator, Igor Stravinskys En rucklares väg (från 1999), en äldre inspelning med Chet Baker, Songs for lovers, m.m. Hur lät dom? Båda kablarna är, tycker jag, av mycket hög kvalitet. Magnan är känd som en utmärkt kabel sedan länge. Zu Cable är väl en uppstickare. Zu Cable vinner på upplösning och friskhet. Frekvensomfånget är exceptionellt, basen enormt distinkt. Mellanregstret är väl utmejslat, men inte "etsat" utan klangrikt och materialtroget. Diskanten mycket hög och fin. Zu ger en "rent" intryck men är också rätt mycket "forward". Dvs ljudbilden hamnar fysiskt närmare lyssnaren. Magnan vinner på balans och perspektiv. Ljudbilden ligger längre bak och är alltid sammanhängande. Även Magnan är högupplösande och mejslar ut musiken ypperligt. Jag tror att Zu har en tydligare bas, men Magnan en vackrare diskant. Jag får väldigt lätt upp mentala bilder när jag lyssnar via Magnan, Zu ger mig mer "live"-känsla. Om Zu är en pigg tjej, så är Magnan en erfaren och berest kvinna (om jämförelsen tillåts). Vilken är "bäst"? Det kan jag inte svara på. För opera och fullskaliga orkesterverk föredrar jag Magnan. Zu är enormt kul med nutida musik. Att Magnan är en toppkabel är inget nytt. Men Zu Cable imponerade på mig. Tack för intresset. Kommentarer/synpunkter välkomna. Quote
Timbre™ Posted January 6, 2006 Posted January 6, 2006 Kul bild på båda kabelparen. Stora variationer på ett tema... Med de elektriska förutsättningar som normalt gäller för signalöverföring mellan linjelektronik borde det inte gå att höra några skillnader tycker man men det är just vad det gör. Speciellt kan tonal balans, rymd och perspektiv variera betänkligt och med dubbla linjeutgångar på signalkällan kan du ju ha bägge uppkopplade parallellt... :cool: Quote
Morello Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Är serieresistansen 30 kohm? (Den karakteristiska impedansen kan näppeligen vara i närheten av denna siffra) Quote
Callisto Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Har du fler mätvärden på kablarnas egenskaper. Quote
Rutger Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Magnan, vilken härligt udda kabel. Konstruktören har verkligen tänkt till och kört sin linje utan kompromisser. Måtte reta gallfeber på alla med tron att 0 ohm = perfekta ledaren även för musiksignaler. Den tekniskt nyfikne kan läsa mer på Magnans hemsida: WHITE PAPER FOR TECHNICAL BUFFS DrKlang, går det bra att ha Magnan på flera ställen samtidigt i systemet? Jag kände inte till Magnan, men förmodligen finns det mycket skrivet. Här ur ett gammalt SoundStage-test: Insert just 1 pair of Magnan Signature interconnects or speaker cable into a good quality system and you will hear the difference with no difficulty. But you may have trouble describing just what it is that causes the music muse to be so much more present. It is not a tonal difference as much as it is a presentation difference. [Nordost]SPM and [Magnan] Signature (even more), make the music sound right in a way that other cables don’t. When you put a conventional wire back into the system, you immediately hear what is wrong. The conventional wire blurs things and has dips, valleys and fuzziness that you never noticed before. Quote
Morello Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Tyvärr innehåller texten så mycket felaktigheter och pseudovetenskap att den är att betrakta som desinformation. Quote
Matrixen Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Tyvärr innehåller texten så mycket felaktigheter och pseudovetenskap att den är att betrakta som desinformation. Du kanske föredragit formuleringen White paper for technical Bluffs Quote
DrKlang Posted January 25, 2006 Author Posted January 25, 2006 DrKlang, går det bra att ha Magnan på flera ställen samtidigt i systemet? Oj, missade att svara. Nja.. kabeln är lite knepig, och har udda egenskaper. Fler än två kablar i en signalväg rekommenderas inte av tillverkaren. Så man skulle kunna ha den från en signalkälla till en förförstärkare och sedan från förförstärkaren till effektförstärkaren. Men då har man förlorat en hel del energi. Jag använder själv en rätt robust integrerad, och det funkar utmärkt. Men jag får spela högre än normalt. Jag har dock sett bilder från mässor där man använt dubbeluppsättningar. Magnan är en klassiker, men Zu cable är faktiskt väl så bra. En fråga om smak antar jag. Jag gillar båda ljudmässigt, men båda har också intressanta tekniska lösningar. //Christer "DrKlang" Quote
Recommended Posts