Haydn Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Hej! Har precis införskaffat stativ till mina VA Haydn Grand (Extra höga, tack för tipset Timbre!), jag upplever ett stort lyft jämfört med min IKEA-bänk/resonanslåda. Jag har provat olika "invinklingar" av högtalarna, men beroende på vilken platta jag spisar så känns placeringen på framförallt sången olika fokuserad/centrerad. Är detta ett inspelnings fenomen? Exempelvis på Cardigans LGBDL-plattan upplever jag en mycket perfekt placering av sång/instrument, men på t ex. Queen (GH-II) känns det som Freddie är med lite här och där!? Eller ännu värre In Flames´ Clayman. Beror detta på min placering av högtalarna eller på inspelningen? Trevlig helg! Mvh, Wilhelm Quote
Timbre™ Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Kan också uppleva samma fenomen men jag brukar alltid köra samma låt hela tiden när jag strular med högtalare... Kvinnoröster och piano brukar vara effektivt (t.ex. Radka Toneff) och förmodligen handlar skillnaderna om inspelning och redigering. Quote
K-man Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Lite av båda är min uppfattning/erfarenhet. Klart det skiljer en hel del mellan olika inspelningar, men högtalarplaceringen upplever jag oftast styr det ännu mer. Eller snarare att med FEL högtalarplacering släpper ingen inspelning. Jag tror även att rummets akustik spelar in här också. Då instrument/röster befinner sig i resonanta/efterklangsfyllda register så stör det hela presentationen och det mesta blir lite småluddigt...håller sig dock produktionen ifrån dessa toner så känns det genast renare och uppstramat. ...ibland har man ju lyckats producera skivorna fasvänt...detta brukar inte direkt gynna kantskärpan... \\K-man Quote
Recommended Posts