Guest IHS Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Letar på nytt efter högtalare till min Lavardin IS Ref. JM Lab 907 Be håller jag på att sälja. Dom befanns vara utmärkta till jazz och klassiskt, men för neutrala till pop och rock. I alla fall med Lavardinen. Någorlunda lättdrivna, spelglada allroundstativare i 10 till 15 tkrklassen, tänkte jag mig. Har någon hört Lavardin med något sådant Quote
new order Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Begagnade Dynaudio 1,3 SE kanske Mycket trevliga. Quote
matte76 Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Dynaudio kräver mer kraft än Lavardin har enligt mig. Dynaudio är allt annat än lättdrivna och Lavardin ger ju bara 2*35 watt eller liknande. Jag hade lyssnat på Monitor Audio GR10, B&W 705 och Audiovector Mi1 Signature, som är mer lättdrivna och passar bra ljudmässigt med Lavardin. Annars kolla begagnat på Hifimagasinet. Quote
Timbre™ Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Reference 3A MM deCapo är både spelglada och lättdrivna. Ett nytt par spräcker budgeten men det kan vara mödan värt att bevaka begagnatmarknaden. Quote
stargazer Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Robban på Audio Concept spekulerade i att Lavardin & Totem Model One skulle kunna fungera bra. Och Robban brukar ha bra koll, han säljer ju dessutom båda. Läs mer här Länk med kundrecension av Lavardin (förvisso IT men ändå) och Totem Låter kanske lite konstigt, man tror ju att ettorna vill ha en del kräm, men vis av egen erfarenhet så är systemmatchning inte alltid svart eller vitt - min nuvarande Pathos Classic One (2x70 i 8ohm, 2x130 i 4ohm) passade Model One mycket bättre än Krell KAV400xi (2x200w i 8ohm, 2x400 i 4 ohm) t.ex. Vad kan man säga om Model One som inte redan är sagt? Inget, men med rätt elektronik, litet eller mellanstort rum och rätt placering så kan resultatet bli helt fantastiskt. Ja, jag är partisk förstås Men jag är inte ensam om att älska dessa små spelglada tingestar. IHS, du är ju Norrbottning ju? Om du har vägarna förbi Råneå (t.ex. på väg till / från Luleå) så kan du ta med din Lavardin till mig så kan vi testa med Model One. Tror också att det kan funka om du inte har alltför stort rum. Jag kan på stående fot förutom Hifi utlova god musik, trevligt bemötande och gofika Du är varmt välkommen! / stargazer Quote
Guest IHS Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Stargazer, tack för inbjudan. Det skulle vara trevligt Jag hör av mig. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 stargazer, var det inte dessa Model One vi lyssnade på i scoutmiljö... :cool: Quote
jast Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Hej! Har ägt kombinationen Totem model 1 Signature och Lavardin IS Ref. Kort sagt, mycket tillfredsställande men visst fanns det vissa begränsningar de gånger man ville "sopa på" -lite, om Du vet vad jag menar...ljudet liksom plattades ut... Minns att jag var väldigt imponerad av med vilken pondus det spelade även på rejält låg volym. Prövade faktiskt Lavardine´n på ett par Sonus Faber Guarnieri Homage också men det var inte lika tillfredsställande. Blev lite "spretigt" och det saknades helt klart några hästkrafter, samtidigt typiskt Lavardin-ofärgat. Neutraliteten och det självklara oansträngda, o-elektriska känslan i förstärkaren, kan jag känna saknad efter än i dag. Vad Du ska välja för högtalare kan jag inte säga. Har bara en känsla att förstärkaren inte gör ett dåligt jobb nånstans. Specade uteeffekten är i verkligheten den mest blygsamma jag har sprungit på. Lycka till! hälsningar Janne Quote
Recommended Posts