Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, Jag har fått en del tips och förslag från Mats. Väldigt värdefullt för att inte fammla helt blint i mörkret!

Hörnabsorbenten t.ex. Jag berättade vilken volym den skulle få och hur många ackustikpaneler som jag skulle sätta i den. Jag fick svaret 4 mm springa mellan panelerna.

Jag tog det som grundvärde labbade lite och det slutade med att 4 mm var väldigt rätt!! Vad jag har gjort ytterligare på eget bevåg är att sätta en justerbar öppning i botten på absorbenten så jag kan justera till exakt rätt frekvens.

Lådorna bakom soffan kommer jag också att göra justerbara. Där har jag däremot inte diskuterat med Mats, men jag skall stämma av vi något beräkningsprogram så att jag hamnar någorlunda rätt.

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nu har jag gjort lite nya mätningar med v6:orna + hörnabsorbenten på plats och nu börjar det likna något :)

frekvens1.JPG

Som man kan se av kurvan så är basproblemen nästan helt botade :o , fast kurvan ljuger faktiskt lite i praktiken.

Jag upplever fortfarande basen som lite jobbig i vissa passager, men jag tror att det beror på att högtalarna flyttar för mycket luft så att det blir ett "övertryck" i rummet, så det är inte problem med stående vågor längre. Med andra ord går det inte komma mycket längre med befintliga högtalare på det området.

Lyssningsintrycken stämmer annars bra överens med mätningarna. Basen är mycker renare och fastare än tidigare och det ger positiva effekter på alla register. Det känns som att de stående vågorna i basområdet har modulerat alla frekevenser tidigare. Totalt sett en riktigt stor skillnad. Jag har bara lyssnat på musik nu i två dagar i stället för att jobba med absorbenterna :D

Nu återstår att bygga lådor till ackustikpanelerna som skall dämpa mellan ca 130-250 Hz. I det området är det fortfarande väldigt "oroligt". Det räcker att flytta huvudt någon decimeter i sidled för att få olika volym.

Fortsättning följer

Posted
Ho ho ho...finns det några...

:D

Ja det kan man fråga sig :D

Jag ser kurvorna som en hjälp på väg att hitta problempunkter i rummet.

Min mätning är gjord med en RadioShack SPL-meter och det är ett ganska grovt instrument, men man får en hyffsad indikation på hur det ser ut, och framför allt så ser man hur förändringarna man gör påverkar frekvensgången. Dock skall man nog ta de absoluta värdena med en nypa salt!

Posted
Ja det kan man fråga sig :D

Jag ser kurvorna som en hjälp på väg att hitta problempunkter i rummet.

Min mätning är gjord med en RadioShack SPL-meter och det är ett ganska grovt instrument, men man får en hyffsad indikation på hur det ser ut, och framför allt så ser man hur förändringarna man gör påverkar frekvensgången. Dock skall man nog ta de absoluta värdena med en nypa salt!

Det ser riktigt nice ut, Perra. Bygg på nu så vi får se slutresultatet.... :D

Posted

Det tar nog ett par dagar till innan bygget komer igång igen.

Jag har precis kopplat upp ARC VT100 som kom idag, och första intrycket är mycket positivt :mm::)

Det blir nog bara lyssning tills det fåniga leendet har lugnat ner sig lite ;)

Posted

urk.. Jag skulle gärna vilja förstå dessa kurvor lite bättre!

Men ja får skippa i kurvorna och njuta av bilderna istället och läsa om dina lyssningsintryck :)

Posted
urk.. Jag skulle gärna vilja förstå dessa kurvor lite bättre!

Vad kurvorna säger mig (och som även hörs tydligt) är att jag är kvitt min stora rumsresonans runt 40 Hz!

Basen är mycket tight nu mot vad den har varit :) .

Enligt kurvan ligger det t.om. lite lågt men det är inget man upplever.

Jag skall se om jag kan fixa en bättre mätmick någon gång så kan man fintuna rummet.

Dock som jag skrev tidigare så upplever jag fortfarande i vissa passager i musiken som ett "tryck" i rummet, men det är inget man kommer ifrån misstänker jag med mina högtalare och det är inget som är väldigt störande.Vill man ha djup bas så får man väl offra lite ;)

Jag misstänker att t.om. K-Man skulle kunna tycka om basen nu :D:D:D

Efter att ha lyssnat hela kvällen igår på ARC-steget så kan jag konstatera att rör och bra bas INTE står i motsatts till varandra. Faktum är att VT100:an har bättre kontroll i basen än var S250-stegen hade :o

Posted

Skall väl bara tillägga att det skall bli intressant och se hur man upplever det nya slutsteget om några veckor när glädjeruset har lagt sig ;)

Posted
Det passar ju perfekt! :D

Mattan påminned om SACD eller om det är DSD loggan...

Ja det kunde inte bli bättre :)

Jag har t.om. beslutat att sälja av surround-högtalarna + film-subben + slutsteg då de mest stör estetiskt i rummet och jag inte tittar så mycket på film (nästan aldrig faktiskt). De gånger jag tittar på film får det räcka med 2 kanaler.

Pengarna får gå till en HiFi-fond för den "slutliga" högtalarinvesteringen :D

Posted
Jag misstänker att t.om. K-Man skulle kunna tycka om basen nu :D:D:D

Hahahaa...kan det verkligen stämma...? :D:D Får väl ta en sväng rätt som det är!

\\K-man

Posted
Hahahaa...kan det verkligen stämma...? :D:D

\\K-man

Ja, det är det som är den stora frågan :?:

Jag skall återkomma med detta när jag har "nyktrat till" från det första glädjeruset :D

Det brukar ju som bekant alltid dyka upp något litet aber efter ett tag ;)

Posted

Sitter just och lyssnar på Calling You med Cristian Falk och Jevetta Steele, och den funkar!!! :D

Det är första gången jag har kunnat spela denna skiva utan att hela rummet sätts igång.

För er som känner till den låten så vet ni att det finns gott om djup bas där!

K-man, Timbre och Mattias. Vi får nog ta ett invigningsparty i repris framåt sommaren när rummet är lite mer klart och om det går att sy ihop med övriga aktiviteter naturligtvis!

Lite PeakConsult på balance och sedan lite Neptunus här hemma. :D

• 3 weeks later...
Posted

Som sagt var, det går inte snabt, men det går i alla fall framåt.

Nu har jag grundat absorbenterna och i kväll blit det slutmålning.

diff12.jpg

Sedan är det bara absorbenten-diffusorn bakom ryggen som är kvar. Jag har kapat till det mesta så det blir nog montering i veckan hoppas jag, annars är det ju inte långt till påsk och då borde det kunna bli lite tid över.

Posted

Då var det änligen klart :app:

Det var betyldlig mer jobb än jag trodde från början, men slutresultatet blev i alla fall ganska bra, så det var värt mödan.

Bakväggen hopsnickrad och isolering ligger i. Bara ackustikpanelen kvar.

diff_1%20003.jpg

Och här är ackustikpanelen monterad.

diff_1%20006.jpg

Och till sist det färdiga resultatet.

diff_1%20011.jpg

Här har jag även fått upp några tavlor.

diff_1%20017.jpg

Nu börjar ju sommaren nalkas med, tja inte stormsteg kanske, men det är mycket som skall göras ute.

Fortsättning på detta projekt blir nog tidigast i sommar, eventuellt till hösten.

Posted

Ja, detta ser inte ut att låta sig göras över en helg... :o:) Du har kvar karaktären av lyssningsrum och inte studio vilket nog är viktigt i längden. Vi pratade ju en del om bl.a. basåtergivningen innan ombyggnaden. Vilken blev den tydligaste effekten om du måste välja bara en... :?:

Posted
Ja, detta ser inte ut att låta sig göras över en helg... :o:) Du har kvar karaktären av lyssningsrum och inte studio vilket nog är viktigt i längden. Vi pratade ju en del om bl.a. basåtergivningen innan ombyggnaden. Vilken blev den tydligaste effekten om du måste välja bara en... :?:

Skall jag sammanfatta med en egenskap som har påverkat mest så måste det nog bli "LUGN"

Förut så blev jag mer lyssningstrött. Mycket beroende på att basen blev så påträngande, liksom att det nästan slog lock för öronen. Det finns fortfarande kvar sådanan tendenser ibland, men det är MYCKET bättre. Det blir nog svårt att få det 100% enligt min smak utan att byta till några andra högtalare. Dock kan jag leva med mina neptunus nu vilket jag inte kunde göra innan.

Lugnet har även medfört att alla register blir bättre med bättre närvarokännsla som extra bonus.

Vad det gäller lyssningsrum kontra "studio" så är jag väldigt nöjd med resultatet så här långt.

Det kanske t.om. blir så att jag nöjer mig med detta och inte går vidare med väggen bakom högtalarna, men vi får se. Man kan ju eventuellt göra något alternativ där man diffuserar en mindre yta i mitten mellan högtalarna. Jag kommer nog under alla omständigheter att testa lite först innan jag bygger något mer definitivt.