perra_e Posted February 6, 2006 Author Posted February 6, 2006 Då har piggnat till igen Jag drog lite kabel i lördags och jag har även startat med absorbenterna/diffusorerna. Jag har utgått ifrån 22mm golv-spånskiva. lite smal då dom mäter 60 x 240 cm, men i gengäld ganska hanterbara. Det var för övrigt enda varianten hos "hovleverantören" ByggMax som var mer än 12 mm tjock. Rekomentadionen från Mats var min 18 mm, men ju tjockare desto bättra. Det blit en sju hels... massa sågspån i alla fall när man sågar dessa skivor Här är en bild på hörn-modulen och den blir på ca 560 liter. Quote
Haakan Posted February 7, 2006 Posted February 7, 2006 ska det blir en membranabsorbent eller helmholtz? Quote
perra_e Posted February 8, 2006 Author Posted February 8, 2006 ska det blir en membranabsorbent eller helmholtz? Jag skall sätta ackustikpanel med x mm springa, så det blir en Helmholtz-absorbent av det hela. Avståndet mellan panelerna skall stämmas av till 40 hz där jag har störst problem. Quote
Haakan Posted February 8, 2006 Posted February 8, 2006 Jag skall sätta ackustikpanel med x mm springa, så det blir en Helmholtz-absorbent av det hela. Avståndet mellan panelerna skall stämmas av till 40 hz där jag har störst problem. aha skojigt vet du hur mycket en 560L helmholtz dämpar vid 40hz ungefär?r Quote
perra_e Posted February 8, 2006 Author Posted February 8, 2006 aha skojigt vet du hur mycket en 560L helmholtz dämpar vid 40hz ungefär?r Nej, men gissningsvis 2 - 2,5 db utan dämpmaterial. Jag skall sätta ca 10 - 15 cm cm isolering invändigt för att få den lite bredbandigare, och då sjunker också dämpfaktorn. Quote
perra_e Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Äntligen har det hänt lite igen. OS är över och lite mer ljus på mornar och kvällar gör att inspirationen kommer tillbaka! Jag var och hämtade ett par V6-or i veckan, och JA, dom är stora Men dom fungerar!!! När jag ställde in dom så spelade jag en ton på 40 hz och med en enkel db-mätare sjönk ljudtrycket med ca 10 db direkt framför absorbenterna! Det blir inte så mycket i resten av rummet, men det skall ge ca 2 db per absorbent. Ett par bilder på V6-orna men dom säger kanske inte så mycket. Det är dock mycket jobb kvar på frontväggen. Det skall upp ackustikpanel här. Det jobbet startar när jag är klar med bakväggan. Quote
perra_e Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Det har hänte lite på absorbenten i bakre hörnet också. Det kommer att se ut ungefär så här när det är klart. Det skall bara dit några bitar till + färg såklart. Quote
perra_e Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Och här ett par bilder som illustrerar varför det tar lite tid. Det är ju ingen snickerifabrik direkt Quote
perra_e Posted March 10, 2006 Author Posted March 10, 2006 Jag har suttit och kört igenom lite skivor nu i lugn och ro och jag kan konstatera att det redan är mycket bättre bas i rummet. På mina Neptunus finns en bygel på baksidan där man kan dämpa basen med 1,5 eller 3 db. Nu kan jag köra odämpat och det fungerar nästan. En del resonanser kvar men förhoppningsvis kommer det fungera när allt absorbenter är hopsnickrade och injusterade. Hoppet på ett riktigt bra rum har förstärkts Quote
Engelholm Audio Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Ser ju riktigt läckert ut...och jag tror det kommer bli ännu mer läckert med tiden! [] Quote
perra_e Posted March 11, 2006 Author Posted March 11, 2006 Ser ju riktigt läckert ut...och jag tror det kommer bli ännu mer läckert med tiden! [] Jo, det är ju så att framtiden brukar föra med sig läckerheter och ibland kommer framtiden snabbare än man anar om man säger så Jag har gjort ett första test att stämma av hörnabsorbenten ikväll, men det blev ett litet fiasko. Jag måste täta lite skarvar först tror jag + eventuellt att jag måste sätta fast panelerna lite bättre. Problemet är att jag vill stämma av vilket gap det skall vara mellan panelerna innan jag monterar definitivt. Jag kan stämma av frekvensen lite grann med en justerbar öppning i nederkanten, men jag vill komma så rätt som möjligt med panelerna först. Quote
perra_e Posted March 11, 2006 Author Posted March 11, 2006 Vad blir det för slutsteg då?? Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt smått magiska lyssningar med rör-bestyckade slutsteg så nu är det dax att ta klivet över från solidstate till rörglöd. Ibland går det snabbt men funderar man för länge händer just ingenting. Det dök upp ett, enligt mig, bra tillfälle så då var det bara att handla Då min Gondul trivs bäst med att jobba ballanserat så är det kanske inte så svårt att gissa vilket steg det blev. Quote
Ekman Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 klarar ett sådant steg verkligen av att ta full kontroll över dina basar? de är ju inte direkt små Quote
perra_e Posted March 11, 2006 Author Posted March 11, 2006 klarar ett sådant steg verkligen av att ta full kontroll över dina basar? de är ju inte direkt små Ja, det återstår att se men enligt uppgift skall steget ha ovanligt bra baskontroll. Jag hoppas även att ackustikregleringarna i rummet skall göra tillräckligt mycket så att det fungerar. Worst cast får man väl se över högtalarna med. (eller alternativt slutsteg) En fladdermus, eller kanske rent av två? Nej, det blev ingen fladdermus. Det blev ett ARC VT100 mkIII. Quote
Ekman Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Det skadar aldrig att testa lite nytt och VT100 är helt klart ett riktigt bra steg. Quote
perra_e Posted March 14, 2006 Author Posted March 14, 2006 Då var hörnabsorbenten klar! (förutom finish) Jag har även kommit en bit på lådan bakon soffan. Den skall också stämmas av runt 40-45 Hz. På den lådan skall det sedan stå likadana paneler som sitter i hörnabsorbenten + ett GoldenHorn direkt bakom lyssningspositionen. I och med att rummet krymper lite så är risken stor att man kommer ganska nära bakväggen och då skall ett GoldenHorn vara effektivt. Quote
PLINIUS Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Snyggt! Det ser riktigt bra ut. Ska bli kul att höra om dina lyssningsintryck senare. Grattis till ett fint rum och en fin anläggning. Plinius Quote
Nitram Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Ser riktigt lovande ut! Blir rubbet målat vitt eller? Quote
perra_e Posted March 15, 2006 Author Posted March 15, 2006 Ser riktigt lovande ut! Blir rubbet målat vitt eller? Lådorna kommer att målas i samma färg som väggen. Ljusgrått vid bakväggen och mörkblått vid fronväggen (bakom högtalarna). Panelerna får vara vita som dom är, men eventuellt målar jag V-6'orna mörkbå också. Absorbenten i hörnet bakom soffan har numera blivigt döpt till "Kyrkorgeln" av min flickvänn Quote
perra_e Posted March 15, 2006 Author Posted March 15, 2006 Tackar för uppmuntran föresten, det kan behövas. Det tar mycket längre tid än man tror när man har så hobby-mässig utrustning i snickarverkstan som jag har. För att inte tala om all sågspån över allt i garaget Det blir nog en total sanering av källarvåningen när jag är klar om jag skall få bo kvar i huset är jag rädd Quote
Nitram Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Ok... det blir nog tjusigt, glöm inte att spackla bara... att måla direkt på spånskiva blir inte snyggt... ja menar nu när du lagt ner så mycket jobb. Quote
Guest Zalve Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Tackar för uppmuntran föresten, det kan behövas. Det tar mycket längre tid än man tror när man har så hobby-mässig utrustning i snickarverkstan som jag har. För att inte tala om all sågspån över allt i garaget Det blir nog en total sanering av källarvåningen när jag är klar om jag skall få bo kvar i huset är jag rädd En grovdammsugare är en underskattad investering,, Det kommer tom flickvännen tycka. Kärcher A 2254 tex Quote
perra_e Posted March 15, 2006 Author Posted March 15, 2006 En grovdammsugare är en underskattad investering,, Det kommer tom flickvännen tycka. Det var ingen dum idé! Vi har en gammal uttjänt dammsugare. Jag tror att jag har sett några "tunnor" som man kan kopplat på en dammsugare. Det får nog bli något sådant!!! Quote
Guest Zalve Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Skippa tunnorna, dessa grovdammsugare finns från 4-500:- Intressant med bygget. Har Svanå bistått med beräkingar ? Quote
Recommended Posts