perra_e Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Ja nytt och nytt. Huset är byggt 1953 och vi flyttade in i Juni förra året. Det har varit mycket att renovera så här långt och vi är inte klara på långa vägar, men nu är det tillräckligt klart för att gå vidare med lyssningsrummet. Sedan mitt förra reportage där jag satte upp ett nytt innertak i min lägenhet (som numera alltså är såld) har jag även passat på att förnya mig lite på högtalarfronten. För er som inte vet detta kan jag börja med ett smakprov på de nya skapelserna. Detta blev för övrigt den sista affären jag gjorde med Lasse på Balance innan han så tragiskt gick bort. Jag har inget stativ så ni får hålla till godo med detta Detta reportaget kommer att ta sin tid innan det är fullbordat. Jag har nämligen precis börjat diskutera med Mats på Svanås vilka förbättringar som skall till, men den som väntar på något gott... Quote
perra_e Posted January 2, 2006 Author Posted January 2, 2006 Jag har hunnit fuska lite i rummet i höstas så väggar är målade och en ny plastmatta är inlagd. Tanken var att lägga parkett först men det är en stor "backe" mitt på golvet så det fick bli plastmatta. Så här ser stommen till musikrummet ut. Quote
Timbre™ Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Har inte sett några Neptunusar på ett tag och hade nästan glömt av hur stora dom faktiskt är... Tjänstevikt 66 kg. Quote
datar Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Detta ser ju riktigt trevligt ut Tycker jag ser Purist Audio Design som högtalakablage? Quote
K-man Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Vi hade en väldigt trevlig "invigningsträff" då ditt förra rum var klart...hoppas du kör samma upplägg denna gången med! Kommer följa dina skeenden Perra! \\K-man Quote
perra_e Posted January 3, 2006 Author Posted January 3, 2006 Har inte sett några Neptunusar på ett tag och hade nästan glömt av hur stora dom faktiskt är... Tjänstevikt 66 kg. <{POST_SNAPBACK}> Jodå. Det var mycket pust och stånk innan högtalarna var på plats. Efter en heroisk insatts av Ingemar på Balance så fick vi upp dom till andra våningen där jag har det nya rummet Tycker jag ser Purist Audio Design som högtalakablage? <{POST_SNAPBACK}> Helt riktigt. Jag har hemma lite Purist på utvärdering. Mer om detta längre fram... Quote
andjo Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Det ska bli spännande att följa denna tråd, då jag ser liknande utveckling som jag själv varit med om. Jag är som du kan läsa i annan tråd på detta forumet mycket nöjd med resultatet efter ett trevligt samarbete med Mats på Svanå. Han som person och de saker han säljer håller mycket hög klass. Skall också bli intressant att se vad du har att säga om Purist Audio Design som är något annat jag gillar skarpt. //andjo Quote
perra_e Posted January 5, 2006 Author Posted January 5, 2006 Jag tänkte i berätta lite om byttet till Neptunus. Förut så hade jag ett par B&W Nautilus 803 för er som inte viste det. Jag var egentligen väldigt nöjd med dom. Dom spelade en väldigt luftigt och med vad jag tyckte ett otroligt fint mellanregister. Det enda jag inte var nöjd med var att basen gav ifrån sig vissa blåsljud ibland. Det var kanske mer markant i min gamla lägenhet, men det fans kvar även här. De Neptunus-par som jag har nu har altså tidigare stått nere på Balance i Jönköping. Det har varit många som har lyssnat och beundrat dom nere i butiken, men ingen hade slagit till med ett köp. Kombinationen mycket pengar och svårplacerade, då de är väldigt stora, har säkert varit orsaken till detta. Efter flytten till huset där jag har fått OK av min sambo att fixa ett musikrum som jag får göra vad jag vill med var det inte utan att man blev lite sugen. Sagt och gjort så körde Lasse + Ingemar hem högtalarna en lördagseftermiddag i slutet av Oktober. Vi spelade först några skivor på mina Nautilus och sedan bytte vi till Neptunus. Bara efter någon minut satt alla tre med hakan i knät! Egentligen var det ingen av oss som trodde att det skulle vara någon jätteskillnad, men oj vad vi hade fel. Vi gick från att ha spelat väldigt snygga gitarrer, till att få med hela lådklangen i en gitarr. Från att ha spelat underbara pianon till att få med kropp och skäl i instrumentet. Det blev många favoritskivor den eftermiddagen och allt var hel enket suveränt! Jag spelade någon vecka och sedan började baksmällan krypa sig på. Baksmällan i det här fallet var en bummlig bas ! ...... Quote
perra_e Posted January 9, 2006 Author Posted January 9, 2006 Basproblemen var egentligen inte större med Neptunus än med Nautilus. Det var bara det att resten var så bra så då vill man ju att basen skall funka till 100% också. Mycket ågren, lite tester med en behringer deq2496, funderingar på att biampa och sätta in en bättre parametrisk eq på basen och slutligen test med ett par stativare efter att ha funderat på att byta högtalare så har jag kommit fram till att lösa problemen med hjälp av Matts på Svanås. Vad som gjorde att jag bestämde mig för denna lösningen är egentligen 2 saker. 1. Jag har ett dedikerat musikrum som jag (åt minstone än så länge ) får göra vad jag vill med. En unik möjlighet som jag känner att jag inte får missa. 2. Stativarna satte faktiskt igång rummet lite dom också, så det blev väl egentligen spiken i kistan för rummet i befintligt skick. Nu har jag snackat lite fram och tillbaka med Matts och under veckan blir det nog spikat vad jag skall göra. Sedan tar det väl ett litet tag innan det blir leveranser, men det känns väldigt skönt att ha bestämt sig och det är ingen superpanik, så det får ta den tid det tar. Quote
Bravo Posted January 10, 2006 Posted January 10, 2006 Skall bli intressant att följa, vem önskar inte ett musikrum att kunna fixa till. Quote
perra_e Posted January 10, 2006 Author Posted January 10, 2006 Nu är beställningen lagd, ingen återvändo Det har varit mycket funderande med tillhörande ågren hur man skall få till det så att det ser någorlunda snyggt ut också. Jag hoppas att jag har tänkt någorlunda rätt. Kontentan av det hela blev i alla fall 4 st v6-or och ett gäng AD30 ackustikpaneler. Panelerna hämtar jag snarast medans v6'orna tar 4-6 veckor innan dom är klara. Nedräkningen har börjat.... Quote
juha Posted January 10, 2006 Posted January 10, 2006 Grattis till det trevliga steget till välljud Ska bli spännande Quote
K-man Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Ja...då är det bara resten kvar! En kul resa för dig! ...och såklart även för oss... \\Anders Quote
Mattias Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Men va kul Perra. Du gör saker och ting rejält! /Mattias Quote
perra_e Posted January 11, 2006 Author Posted January 11, 2006 Men va kul Perra. Du gör saker och ting rejält! /Mattias Ja, jag har aldrig gillat halvmesyrer. Allt eller inget Fast jag börjar lära mig att inte vara pedant i allt, och det underlättar livet en del! I min förra post glömde jag att det blir ett par Golden-Horn också. Lyssningsplatsen kommer att hamna ganska nära bakväggen pga att rummet är lite kort, men det skall fixas med ett par GH bakom nacken var det tänkt. Quote
perra_e Posted January 12, 2006 Author Posted January 12, 2006 Jag lyckades komma loss från jobbet idag under förmiddagen. Efter en resa t.o.r till Linköping såg det ut så här i bagaget på bilen Tur att man har en kombi, eller en så kallad HiFi-bil Efter urlastning ser det ut så här i garaget. Jag hoppas att jag kan börja så smått med bakväggen nästa vecka. Detta skall bli superkul !!! Quote
Bravo Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Rejäla grejor och seriös inställning, inget fusk här inte. Det blir än intressantare. Quote
perra_e Posted January 16, 2006 Author Posted January 16, 2006 Då var det dax att sticka emellan med lite kablar. Jag har haft hemma en omgång med Musaeus högtalarkablar och signalkablar och nu senast Aqueous Anniversary högtalar och signalkablar. . Det var mest på skoj till att börja med, fast en sådan test kan "straffa sig" Till att börja med så körde jag Musaeus ett par veckor. Dom spelade väldigt bra direkt utan någon längre inspelningsperiod. En mycket trevlig kabel som inte har någon direkt styrka, men heller ingen direkt svaghet. Inget register sticker iväg utan den spelar musik med en härlig närvarokänsla och tonal balans. Dess utom är den riktigt överkommlig i pris. För ca 3 veckor sedan så bytte jag till Aqueos Anniversary. Första kvällen var det ett litet steg tillbaka jämfört med Mesaeus men det släppte relativt snabbt. Dessa kablar har undan för undan "klivigt in i rummet" och presenterar nu en helt underbar närvarokännsla. Samma här som med lillebror. Inget register favoriseras och detta kan vara en nackdel vid en snabb lyssning, det ger ingen aha upplevelse direkt, men det vinner otroligt mycket i längden. Den kännsla som dessa kablar har givigt mig är att från att ha spelat en underbar klang i en gitarr så känner man att gitarren är på plats i rummet och man får med lådklangen också. Samma sak med övriga instrument. Man får med hela instrumentet, inte bara klangen från instrumentet. Jag kan inte beskriva det bättre än så. Dessa kablar har med största sannorlikhet komit för att stanna! Quote
Hasse Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Vore intressant att höra om du alltid har kört Purist eller om du har jämfört dessa med andra märken i din nuvarande anläggning Jag är själv lite sugen på Purist då jag hört från flera håll att dom ska passa bra till Magneplanarer. Jag har även tittat lite på Kimber Select och Synergistic. Quote
perra_e Posted January 17, 2006 Author Posted January 17, 2006 Då jag relativt nyss har bytt högtalare så har jag bara kört ClouCable Silver Voice innan. Silver Voice'en är även den en utmärkt kabel. Ljudet blir något luftigare och ljusare med den kabeln men den presterar inte riktigt lika homogen ljudbild och lika stor närvarokännsla i mitt system som vad PAD'arna erbjuder. Quote
datar Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 Ohyeeaahhh detta blir bara trevligare o trevligare Quote
datar Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Hur går det?? Nu orkar jag inte vänta längre.... Quote
perra_e Posted January 31, 2006 Author Posted January 31, 2006 Jag börjar kvickna till efter att ha legat i nästan 40 graders feber över helgen Det tar nog fram tills fredag innan jag är ordentligt på bena.. Det första som skall göras då är att dra lite el-kabel. Elekrikern kommer den 15'e och kopplar in lite ny fräsh HiFi-ström! Quote
datar Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Det var inte roligt att höra Vad blir det för ström du drar? Grovlek mm? Quote
perra_e Posted February 1, 2006 Author Posted February 1, 2006 Jag har bara ojordat på övervåningen + att det saknas en del uttag. Till HiFi'n blir det EKLK 3 x 2,5 mm2 och vanliga automatsäkringar. Jag vet inte om det blir från samma fas eller 3 olika faser dock. Jag har funderingar på Furutechs uttag, men jag är inte 100 på om dom är godkända. Enligt ett mail från herr Svalnder så skall de vara CE-märkta, fast om det = att det är godkänt vet varken han eller jag. Det är dock många som använder dom till väggkontakter enligt Svalander Är det någon som vet om det finns "vanliga" uttag som är av bättre kvalitet? Andra förlag? Quote
Guest Zalve Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Creative Audio har såna har och lite fler modeller Quote
Recommended Posts