Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ni som har shakti, vad är det i ljudet som blir bättre? Är ni säkra på att ni inte inbillar er att ljudet blir bättre? Typ placebo! En del tror nog att ni skulle inbilla er att ljudet blev bättre om man gjorde en shaktiliknande sak en pappattrapp.

En del är ju så bombsäkra att de utfärdar det som en bluff fast de inte har testat. Men när JOrma som är erkänt duktig på kablar och ljud. Vad jag har förstått så är han väldigt duktig på att höra nyanser i ljudet. Han borde ju höra direkt om det påverkar eller inte. Men samtidigt har Öhman gjort ett test med några som säljer shakti. Enligt honom kunde de inte höra skillnad med eller utan shakti.

Jag funderar lite om inte shakti påverkar vissa anläggningar mer än andra.

Mvh en undrande Mats

Posted

Men då får man se till att det inte urartar här! Bara för det urartar annanstans så behöver det inte göra här.

Posted

Den kommer inte att urarta... :D

mats, det finns hur mycket som helst att läsa i HiFiForums arkiv, på Shakti Innovations hemsida, i våra egna shaktitrådar, i Stereophiles arkiv och på Faktiskt.se... :cool:

Du måste nog testa själv eller väga alla argument mot varandra och ändå testa själv i slutändan... ;)

Posted

Vad jag önskar att det skulle vara skönt att en gång för alla få besked om det är bluff eller det påverkar ljudet.

Posted

ja du har nog rätt som vanligt, Timbre. Men det hade varit skoj med en blindträff. Men tyvärr så kommer väl bägge lägren påstå att blindtestet gjordes fel hur korrekt man än gjorde den.

Posted

mats: Testa själv! Hur ska man kunna avgöra en gång för alla om det är bluff eller inte?

Alla tycker ju olika och har olika uppfattningar om ljud och prylar. Så det enda sättat man kan avgöra på är att testa själv.

Men jag tror inte t.ex. Timbre skulle ha lagt så mycket pengar på Shakti som han har gjort om han inte hört en TYDLIG skillnad!

Ett tips mats: Innan man startar sådana här trådar kan det vara bra att göra en sökning på det här eller andra forum. För just Shakti har det ju skrivits mil om.

Posted

Den första tanken som slår mig när jag läser

detta är varför man i hela fridens namn ska bry

sig om vad andra tycker om saker och ting.

Det hjälper inte hur mycket man pratar hit o dit

om saken.

Testa själv, bilda dig en egen uppfattning och vare

sig du tycker att det fungerar eller ej så så har du

helt rätt i vad du tycker. För i slutändan är det

precis vad det hela handlar om, vad du tycker.

Posted
Vad jag önskar att det skulle vara skönt att en gång för alla få besked om det är bluff eller det påverkar ljudet.

Som sagt, prova själv. Spelar ingen roll vad andra säger om du själv inte hör dess fördelar hemma. Det finns ingen absolut sanning inom Hifi.

Jag själv använder Statimat 100 gånger av 100 när jag lyssnar på cd.

Varför? -För att jag tycker det låter bättre då.

Kan jag förklara varför det låter bättre? Nej.

Ligger jag sömnlös på nätterna och undrar varför det låter bättre? Nej.

Bryr jag mig om någon annan säger,...

Ja, du förstår mitt resonemang. Man ska själv testa och sedan kan man avfärda/köpa. Det är i slutändan DU som sitter framför ditt system, och det är DU som tycker att det låter bra.

Detta borde väl du om någon veta,.. Du har minst sagt fått försvara ditt högtalarval för ett antal människor i andra forum :)

Posted

Sen borde det väl klargöras att Shakti INTE är någon bluff eller Voodo!

Citerar Sladd på hififorum:

"Shakti kan dock aldrig bli en bluff. Det är ingen sten och det finns ingen magi i den. De kopparlindningar som finns i den käkar just elektromagnetisk strålning vilket inte är ett dugg mystiskt.

Hur MYCKET verkan detta ger ljudmässigt kan man däremot träta om."

Posted

Jag skulle kanske inte pricka ett sk "blindtest" på att köra med displayen släckt eller inte, men jag tycker det blir lugnare att köra med den släckt.

Det är kanske så med vissa tweak, att det är så sublima förnimmelser att det är svårt att avgöra i en direkt jämförelse men att vid längre lyssningar visar sig lyssningströtthet och andra upplevelser som pekar på om det är sämre eller bättre.

Likadant kan ett intrument upplevas som mer levande, extremt små skillnader, men ändå förnimbara.

Ju dyrare ett tweak är desto fler skriker "ORMOLJA!!" det är kanske den lättaste vägen......förnekelse.

Jag har provat AQs fötter under helgerna, har upplevt en stor förbättring, inköp var planerat. En oväntad utgit kom att kullkasta planerna, vad göra....

Jag intalade mig att det nog inte var så stor skillnad och att så snart fötterna var nedpackade skulle orginalfötterna duga aldeles utmärkt, dessutom skulle det bli snyggare......FÖRNEKELSE!

Resultatet utan AQ-fötterna inte alls bra ljudbilden blev grumligare, basen bumlig och diffus, detaljerna inte lika glimmande, hårdare, grovkornigare topp, ja allt blev sämre så det är bara att bita ihop och köpa dom ändå.

Posted

Jo jag hittar massor av diskussioner men de flesta urartar tyvärr. Men kontentan av det hela av vad jag uppfattar det är att en del hör ljudförbättringarna bättre än andra.

Jag börjar tro mer på anhängarna pågrund av (om jag har läst rätt) att Stereophile använder shaktisten till många av deras tester.

En sista fråga hur mycket kostar en shakti och kan man köpa dom någonstans i Skåne eller var beställer man dom på nätet?

Mats

Posted
Jag börjar tro mer på anhängarna pågrund av (om jag har läst rätt) att Stereophile använder shaktisten till många av deras tester.

Mats...Mats. Bara för att de använder dem så betyder det inte att dem är bra. Stereophile använder så mycket kringutrustningar/akustiska ingrepp så att deras rum snarare ser ut som något på Nasa, än ett normalt hifirum.

Har sagt det förr och säger det ingen; -testa själv!

Du får beställa shakti på någon amerikansk näthandel.

Posted

Om man skulle upprätta en prioriteringslista över ljudförbättrande åtgärder i systemet, hamnar Shakti Stones & On-Lines långt ner.

Det finns mängder av åtgärder som är viktigare och mycket mer utslagsgivande.

Rummet, högtalarplacering, matchning, vibrationsbekämpning, lyssnarplacering o.s.v.

Bedini Compact Disc Clarifier hamnar någonstans i samma fält som Shaktiligan.

Posted

Jeg har prövat Shakti men hörde ingen skilna. De små Eichmann Topper giver en mindre skilna og er enligt min mening (i mit system) en alternativ jeg likar bätre. SD foten eller ulika typer spikes giver en stor skilna sammenlignet med sådanne tweaks.

Posted

Jan: Eichmann Topper och Shakti har väl inte samma syfte? Eichmann Topper ska väl dämpa resonanser i högtalare eller på apparatlådor?

Jag är själv lite intresserad av Eichmann Toppers. Var fungerar de bäst? på högtalare eller?