Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det gäller friska tag inför nya året !

Mina nyanskaffade 989-or är inkörda och jag har lyckats hitta den perfekta positionen för dom i mitt lyssningsrum . Dekortyget har redan åkt bort, och med hjälp av Soundcares fötter jag har tiltat högtalarna något mer bakåt.

Dom låter bra! Jag har en del idéer jag skulle vilja testa 2006, och jag undrar om det är fler Euphonia medlemmar som har upptäckt vilka potencialer dessa högtalarna har ?

Posted

Det har jag gjort men det beror på att jag lyssnat på dina :mm:;):D

Tack för i går det var en upplevelse som heter duga :mm::mm:

Posted

Jasså lala, du har delat med dig av ditt sytem till fler !! ;) ..

Jag kan inget annat än att hålla med EAR, "upplevelse som heter duga" ja, det kan man lugnt säga.. :mm::D

Sen till råga på allt så står där ett par 988´r också som mer än gärna vill följa med mig hem (om jag nu själv får tolka) :mm:

Posted
Mao så ligger dipolbasar och två slutsteg till hyfsat nära i tiden för min del :mm:  :mm:

Förklara gärna :) Jag har själv funderat på dipol-basar t.o.m. använda Magnepan till ett par satelliter (puristerna) men aldrig kommit dithän. Funderar fortfarande...

/Kenneth

Posted
Det gäller  friska tag inför nya året !

och jag undrar om det är fler Euphonia  medlemmar som har upptäckt vilka potentialer dessa  högtalarna har ?

Jo, men inte just ESL 989 men varje gång jag hör (eller hör talas om) ett par quad'ar saknar jag mina gamla vad de nu hette (de som så ut som ett par radiatorer). De spelade musik. Men, sedan har så mycket annat kommit in i (ljud)bilden. Man har kanske blivit förstörd av kraven på dimensionalitet, punktformigheten och bla bla bla. Men att återskapa en naturligt klang, att få det att låta njutbart, det kanske vi (läs: jag om ni vill) har glömt av på vägen. Sin musikaliska dignitet kan ingen ta ifrån Quad.

Posted

Kenneth:De högisarna som du hade var ESL 57 då 57 står för året som de kom ut.

De tillverkades för övrigt ända tills 1985 :o

Vad gäller diplolbasar så är denna typen som jag skrivit om specifikt för QUAD :mm:

Det var så som så att den Finska högtalartillverkaren Gradient tog fram en dipolbas med en framåt riktad och en bakåtriktad 12 tums bas som på samma gång var en sockel till QUAD Esl 63(som jag då har)På detta sättet behöll man riktningskaraktären som Esl högtalarna hade plus att effekttåligheten i Esl panelerna ökade pga den aktiva delningen

Konstruktionen blev så lyckad att den blev godkänd av QUAD själva som blev återförsäljare för diplolsubben.

Den delades aktivt runt 80Hz därav att man behöver ett stereoslutseg till eller som i mitt fall förmodlingen två monoblock till

För övrigt så gjordes en liknande konstruktion till de QUAD esl 57 som du hade vilket gjorde att de fick det bottendrag de så väl behövde.

Ursäkta OF då det egentligen handlar om ESL 989 :blush

Posted

Lala: 989orna har varit favoriter sedan de kom ut på marknaden. Jag har lyssnat en hel del på dem. Lättheten i ljudet är svårslagen. Kan bara säga grattis! Du kör väl med rör-förstärkare? :cool: Bilder? :)

Posted

Ranefjord:Nej lala kör inte med rör utan med Nelson Pass X-100 nånting 100Watts klass A monoblock och Wadia cd spelare.Jag har lite bilder men lägger inte ut dem om inte Lala vill ;)

Posted

Under hösten 2005 jag har köpt ett par Pass Labs XA 100 Samma ex. som har blivit testat i High Fidelity av

Jan Nielsen. Jag har ställt en fråga till honom om lämplig högtalare som skulle passa XA 100. Då förstärkarna inte gillar svår belastning, hans svar löd, ( i korthet ) Varför inte köra vidare med Quad?

Som sagt, jag plockade fram allt tillgängligt info. om det senaste serien och i slutändan jag har bestämt

mig för 989.

Min anläggning : Wadia 861 SE , Pass Labs X1 försteg, samt XA100 slutsteg att driva 989 orna.

Jag har helt tagit bort dekortyget från högtalarna, samt skruvat i SoundCares fötter i botten innan jag har överhuvudtaget lyssnat på systemet. Placering i rummet var ganska enkel, jag hade ju Quad 63 or innan.

Däremot, jag har tiltat 989 längre bak med hjälp av SC spikarna.

Resultatet ? Det lät äkta HiFi !

Efter några dagars lyssning, jag har kopplat bort X1 försteget, och då hade börjat hända saker.

För första gången i mitt liv jag har lyssnat på musik utan att leta efter felaktigheter i systemet.

Dom finns i alla led i min anläggning, men inte värre än att det går åtgärda med tiden, och när plånboken tillåter. Frånvaron av X1 i systemet har klart visat Quad989-ornas sanna kvalite. Undrar egentligen hur dom har blivit testade i tex High Fidelity???

Jag avskyr att skryta, men tar endå chansen att meddela. Det kommer en artikel om sk. High End i Sydsvenska Dagbladet, (21 Jan. Lörd. bilaga) Jag har råkat bli en av dom tre individer som presenterar sin anläggning. Ett slags hemma hos reportage.

Ps, det är fritt att publicera bilder av min anläggning och mitt hem.

Posted

Lägger in en liten teaser på Lala när han står vid sidan om en av sina QUAD 989.

Tänkte bara lägga in denna bilden så länge för ett mer omfattande reportage längre fram förhoppningsvis :mm:

P1010720.JPG

Posted

Jag har ju träffat Lala när jag o Tony (Vole) var på Ljudprodukter så med han som jämförelse så ser man att 989 är ju ingen liten högtalare direkt !

Tänkte bara lägga in denna bilden så länge för ett mer omfattande reportage längre fram förhoppningsvis

O jag som har tjatat på Tony om ett besök :blush Kör så det ryker Mats :app:

Posted
Jag har ju träffat Lala när jag o Tony (Vole) var på Ljudprodukter så med han som jämförelse så ser man att 989 är ju ingen liten högtalare direkt !

Dom är ju större än jag kunde föreställa mig... :o Skall bli spännande att läsa om den berömda punktformigheten... ;):mm:

Posted

Detta låter som en spännande saga. Í min drömm vill jag driva ett par 989´or med mina Silver Night PSE rakt från slutstegen. Att flytta signalkabeln från monoblocken, mellan RIIA-steget och DAC´en, kan man väl kosta på sej då och då. Frågan är om matchningen är rätt med last och annat, någon som vet? :mm: