overture Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Hej, jag har en helt ok anläggning som jag har hållit mig från att uppgradera ett tag. Det finns dock en hel del egenskaper som jag saknar innan jag kan lugna mig och luta mig tillbaka. Anläggning: arcam cd73 arcam a80 ( 2 x 65W ) integrerad förstärkare Sonus Faber Grand Piano Home högtalare rum: ca 4 x 5 m akustikåtgärder: bokhylla med böcker bakom lyssnarposition 4 absorbenter(1,4x0,7x0,05) (egentligen för kontorsbruk) på sidoväggarna gardiner täcker hela (nästan) framväggen kraftig soffa i rummet + tjock matta över större delen av golvet Det jag saknar mest är tryck, must och drag. Har fantiserad ihop att detta skall lösa sig genom att jag först skaffar kraftigare förstärkning ( tex icepower med mycket kräm) och sedan 1 eller flera baslådor (tex SVS) men jag skulle tacksamt mottaga förslag från mer erfarna hifinördar När jag säger must och drag så kanske det är viktigt att tala om att det är i kraftigare musik som jag har det här problemet (tex klassisk symfonisk musik och hård metal). Funderingar? Quote
new order Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Hej Det första jag tänker på när du beskriver din anläggning är om du har dämpat bort dig?Att rummet kanske är FÖR dämpat?Hifi är en delikat balansakt och det är varken bra att ha ett allt för kalt eller dämpat rum som jag har förstått det. Men det är bara mina fem öre. Vänligen n.o Quote
MartinH Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Min tanke skulle nog vara att byta förstärkare.... Tror du skulle må bra av att få nått mer strömstarkt och med bättre kontroll. Mvh, Martin Quote
Mahler Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Ja jag tänker definitivt på nytt förstärkeri när jag läser ditt mål.. Långt före akustik faktiskt!! Prova och långa om möjligt gärna hem lite strömstarka slutsteg alt. integrerade så skall du se att pondusen, kraften och dynamiken kommer som amen i kyrkan!! Mina burkar spelade "tamt" och lojt innan jag kopplade på ordentliga och strömstarka slutsteg och lyftet där var omtumlande minst sagt. Körde först med min dåvarande Amplifix, Sedan med Advantage S150 stereoslutsteg och sist S250 monoblock.. För skojs skull, och innan jag fattade köpbeslut, kopplade jag på amplifixen igen och ALLT föll ihop som ett korthus.. Omtumlande!! Och det är så fortfarande när man sätter på en väl inspelad CD med dynamik och snärt. MartinH!! Vad spelar du med för doningar?? Quote
Jakob_S Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 håller med de föregående om att förstärkeriet nog skulle göra en hel del. arcams fmj a32 och naim nap 200 med nac202 är exempel på förstärkare som jag gillar själv. Quote
crion Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 NuForce stegen har lite mer hype än Ice-Power, ta en koll på dem. Sedan undrar jag när du säger SVS subbar.. är det basen du vill åt? Ice-Power har torr bas är det det du vill åt? Quote
Adagio Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Kraftigare eller framför allt bättre förstärkeri, för att SFGPH ska komma till sin rätt krävs det ordentligt med kontroll och kraft. Du har dessutom ett väldämpat rum vilket resulterar i att du tappar många dB/watt. Gärna ca 2x200watt med kvalitet. Har kört mina med McCormack DNA-1 D och kör nu med Krell KAV400xi. Lite förvånande med tanke på verkningsgraden i högtalaren, men det behövs massor av ström, både watt och ampere för att få SFGPH att låta som de ska. Quote
Audionet Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Jag tycker också att det låter som det skulle kunna vara överdämpat. Prova som första åtgärd att diffusera sidoväg och ta bort absorbenterna. Prova även att flytta runt högtalarna i rummet, bereonde på hur du ställer upp dem kommer du att trycka på olika rumsnoder. Detta är enklaste och billigaste åtgärd. Nästa steg är kraftigare förstärkeri. Quote
overture Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Tack för tipsen! Visst är det väl så att det är förstärkaren som är den största uppenbara bristen. Matchade den med helt andra högtalare från början. Att jag inte bytt den än beror på en kombination av att det är dyrt och att jag försökt analysera vad det är som saknas så jag inte byter bara för att jag "ska"... Innan jag akustikjusterade rummet så provade jag faktiskt både ett par AR eAR1001 monoblock samt en arcam a32. Det lät en hel del bättre med båda även om karaktären skillde sig en del. Vid det tillfället hade jag inte råd att göra ett byte men minnet av testen lever kvar... Tyvärr har ju priset på eAR1001 blivit rätt mycket högre sen dess (kostade ~12000 för två då, nu ~17000) a32 var helt ok som sagt men upplevde det inte som tillräckligt stor skillnad (rädd att man skulle vilja byta igen efter ett kort tag) Krell 400xi har jag provat med SFGPH i butik och det lät ju kalas. Tycker att den är lite väl dyr i sverige bara (kostar ju 2500$ i USA...) Ett alternativ är annars Thor mk2 som jag inte har provat ännu. Har även funderat på Musical Fidelity A5 men den kan man ju inte provlyssna någonstans verkar det som. Att jag nämner baslådor är för att jag _tror_ att det skulle ge lite mer kropp till musiken. Frågan är bara vad som matchar med högtalarna. Ja det är inte lätt Jag tror faktiskt inte att jag har överdämpad rummet men det vore nog bäst att mäta upp. Quote
Timbre™ Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Prova även att flytta runt högtalarna i rummet Det ger ofta större utslag än man tror. Både högtalarnas och ditt eget avstånd till respektive bakvägg kan bjuda på överraskningar. Rejält med förstärkarkraft tycks annars vara hälsosamt för många Sf-modeller. Quote
overture Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Jag tycker också att det låter som det skulle kunna vara överdämpat. Prova som första åtgärd att diffusera sidoväg och ta bort absorbenterna. Prova även att flytta runt högtalarna i rummet, bereonde på hur du ställer upp dem kommer du att trycka på olika rumsnoder. Detta är enklaste och billigaste åtgärd. Nästa steg är kraftigare förstärkeri. <{POST_SNAPBACK}> Tack för omtanken Jag kanske skulle lagt till att jag lagt till dämpning och diffusering i etappar och lyssnat en hel del under tiden tillsammans med hifivänner. Detta gäller även högtalarplaceringen där jag upplever att jag hittat en mycket bra placering. Eftersom det är mitt vardagsrum så finns det dock vissa begränsningar för vad som kan göras utan att förvandla rummet till ett dedikerat ljudrum där man inte kan ha gäster. Precis som du säger så har märkte jag att det blev otäcka noder vid vissa placeringar av högtalarna (det brummade vid vissa frekvenser). Det är inte perfekt nu men hur jag ska kunna förbättra det vet jag inte. Jag hade tänkt göra att fint bildreportage om absorbenterna när jag satte dit dem i höstas. Tyvärr kan man ju inte ladda upp bilder här (bara länkar till bilder) så det blev liksom inte av... Quote
Audionet Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Ok, då har du bra koll på hur ditt rum uppför sig. Då är nog nästa steg att prova förstärkeri, tyvärr. Quote
Bravo Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Jag instämmer med tidigare talare i att bättre förstärkare kan ge mycket. SFGP kräver en del för att blomma ut till fullo, själv hade jag en GamuT mk. 2, mk3 ger mera bas men är inte lika musikalisik i mitt tycke. En integrerad som skulle kunna passa vore väl Advantage Thor, den har kraft den med. Att ställa SF-högtalaran på Sondcares Superspikes gav även detta en mer fokuserad och tydlig ljudbild med bättre upplevd bas. Quote
overture Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Bravo, har du prövat med Thor till SFGPH? Min hifihandlare (Lefflers) rekommderar detta till mig också även om han helst vill sälja på mig en Krell 400xi Kör du med SFGPH idag eller har du något annat nu? I sådana fall, varför bytte du? (ditt tempusval indikerar ett byte ) Quote
Bravo Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Du läser av tempusval mycket bra overture, jag har bytt, inte för att det var dåligt utan till en uppgradering från en Meridiandac till en beg. Mark Levinson 360S. Därefter blev det uppenbart att ännu bättre högtalare skulle göra ML-dacen större rättvisa, och då ett par beg. Mezzoutopior kom i min väg slog jag till. Jag har inte lämnat SF, det står ett par Concerto i sovrummet med en Thor till. De funkar ypperligt ihop så även SFGP borde gå bra ihop utan problem, bäst var dock GamuT D-200 till dem, en sälsynt välljudande kombination. Förstegsvalet var besynnerligt nog mindre känsligt, jag har provat med Krell, Meridian m.fl., alla bra steg gav bra resultat så den stora skillnaden var slutsteget. Bättre än med Krell KAV 300i som jag jämförde med, och likaså bättre än de rörsteg jag ävenledes jämförde med. Likaså föll diverse andra testade transistorsteg, GamuT vann. Att din handlare rekommenderar Thor förvånar inte, du bör absolut pröva den kombinationen och givetvis även Krellen om det går. Thoren är detaljerad, neutral men ändå inte kall utan ger en naturlig värme som återger ett musikaliskt förlopp och inte bara lösryckta toner. (Jag hoppas du förstår vad jag menar ) Thor har ju dessutom en betydligt trevligare prislapp. Quote
hayabusa Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Absorbenter som är 50mm tjocka, skulle det överdämpa basen Påverkar inte basen öht. Prova ett slutsteg med ordentlig kraft så händer det lite. Basabsorbenter(en bra bit över 50mm) hjälper också till att få liv i basen,men dom tar lite plats tyvärr så WAF är låg. En kompis till mig hade väldigt tunnt ljud i sina Nautilus 803, men efter att ha satt upp 4 pkt med markisolering i hörnen bakom högtalarna kom den tillbaka med råge. Dom är 1200x600x200 per paket, så visst tar dom plats men oj vilken skillnad. Slipper en massa svängningar i fundamentet och det kommer bastoner från högtalarna, och inte överallt i rummet som det gör utan absorbenter. Vägen till välljud är nog jobbigast och dyrast i dom lägre frekvenserna,klarar man sig utan dom blir det mycket enklare. Stativare är nog det enklaste i lite mindre rum, såvida man inte bor själv som jag och kan vända upp o ner på vardagsrummet utan invändningar. Quote
Stereotypen Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 har du högtalarna på kortväggen skulle du kunna testa att ställa dem efter långväggen. Mina erfarenheter är att det brukar bli mycket utsläckning i basen efter kortvägg. Har själv detta problem i mitt rum men har löst det med en Tact rumskorrigerare där jag inte använder korrigeringen utan enbart justerar nivåerna i basen, detta gjorde underverk hos mig. Testa annars att ställa högtalarna väldigt nära bakväggen bara för att testa om du får tillbaka "draget" lite. Med detta som utgångspunkt kan du flytta ut lite i taget tills du får en bra balans mellan bas och topp. Quote
MartinH Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Mahlér: Du frågade vad jag själv kör på... Jo högtalare är ett par Totem Model 1 Signature som vart med några år nu ( ska iof säljas nu för uppgradering ). Förstärkaren är även det Totem, deras integrerade Amber ( tillverkad av SimAudio ), en av de absolut mest strömstarka och rejält byggda integrerade stärkare på marknaden, dual mono konstruktion med ordentligt tilltagna strömdelar. CD är idag en tillfällig Roksan, men det ska bli en ny model från Sim Audio/ MOON inom kort... Och det grep mina stärkare har på mina Model 1 är skrämande, man har en rejäl baskontrol från den lilla högtalaren !! Mvh, Martin Bild på Amber hemma hos Amund när AÖ hälsade på... Quote
Harryup Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Mät upp rummet med hjälp av någon som kan så du vet vad du har för problem. Dämpning gör alltid skillnad men man måste veta vad som är problemet. Att byta apparater till något bättre kan bli sämre om den avslöjar nya brister i kombinationen anläggning-rum. Att lägga ett par tusenlappar på en akustikkonsult och sedan kunna fatta väl underbyggda beslut kan vara väldigt billigt i slutändan. Quote
andreas .l Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 jag sitter själv med tunt, oengagerat och aningen ansträngt ljud. Von schweikert VR4jr Primare A30.1 uppspelingen kör jag från datorn med ett externt M-Audioljudkort, detta är ju som att svära i kyrkan men det är bekvämt speceillt när det är fest. nu är det inte så att jag kör med dåliga mp3 kvalle utan jag rippar mina skivor rakt av, såklart med några undantag :P jag har tidigare lånat hem thor mk2 , freja samt en vincent CD-s3 jag har testat olika möbleringar, både på längden och bredden (rummet är 4*6) hur som helst så tycker jag att oavsett vad jag kört med så har ljudet aldrig haft samma driv och pondus som polarens medelstora sonystereoanläggning från tidigt 90tal och den kostade på den tiden under 10´. en annan polare som kör med proson klarar också allt utan brister i driv och pondus. ok att mitt ljud inte låter låda på samma sätt men man vill ju ha känslan även om man inte kör audiofilplattor. Menar att vissa inspelningar mer skit än andra. metallica t.ex. absolut noll tyngd. medans en del techno kan ha tillräckligt med bas. sämre inspelningar går inte ens går att lyssna på. Och då när jag när jag kört med bladeliuskombinationen och att det då hos polaren låtit betydligt trevligare, neutralare. för min del blir det byte av hela skiten och ingen totalrenovering av lägenheten Quote
Hans Faber Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Hejsan, Hvis du ellers er happy med dine Grand Piano kan du melde dig ind i Sonus Faberklubben og få mycket mere at vide om hvilke forstærkere som er bra på GP modellen! Vi har flere medlemmer med samme højttaler som dig - som også hører Rock musik MVH www.sonusfaberclub.com Quote
Recommended Posts