Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Jag har under flera års tid funderat på att köpa en rörförstärkare (av lite kraftigare slag för att orka driva högtalare med impedans omkring 90 dB).

Nu tänkte jag snart slå till och funderar då mellan att köpa någon typ av Asien-tillverkad förstärkare typ PrimaLuna,Consonance eller att helt enkelt leta på begagnatmarknaden efter t ex Copland CTA401 eller 402. Min budget ligger mellan 10k-15k.

Finns det någon som har råd att ge till en nybörjare inom rör?

Begagnad rörförstärkare innebär kanske rörbyten och vad kostar detta i så fall och kan man fixa detta själv med hjälp av multimeter och lite elkunskaper?

Alla synpunkter emottages med stort intresse.

Mvh JockeB

Posted
Hej.

Jag har under flera års tid funderat på att köpa en rörförstärkare (av lite kraftigare slag för att orka driva högtalare med impedans omkring 90 dB).

Nu tänkte jag snart slå till och funderar då mellan att köpa någon typ av Asien-tillverkad förstärkare typ PrimaLuna,Consonance eller att helt enkelt leta på begagnatmarknaden efter t ex Copland CTA401 eller 402. Min budget ligger mellan 10k-15k.

Finns det någon som har råd att ge till en nybörjare inom rör?

Begagnad rörförstärkare innebär kanske rörbyten och vad kostar detta i så fall och kan man fixa detta själv med hjälp av multimeter och lite elkunskaper?

Alla synpunkter emottages med stort intresse.

Mvh JockeB

Hej Jocke,

Begagnat är alltid det mest prisvärda alternativet !!! Ha inte för bråttom, så dyker "rätt" apparat upp. Vad som är rätt, tja som vanligt finns lika många uppfattningar som.. Tips: Börja med att läsa recensioner, lyssna vad andra tycker som har ungefär samma budget som du..

På din andra fråga, så är rörbyte som att byta glädlampa hemma, fast ofta enklare (man behöver ju inte vrida/skruva)..

Posted

Hej Jocke.

Begagnat finns det en hel del mellan 10-15k.

Om du kan tänka dig en rörhybrid, så skulle jag varmt rekommendera en provlyssning av Pathos New Classic One (en del kallar den Classic One Mk II).

Den har rör i förstegsdelen och transistorer i slutstegsdelen, vilket gör den rätt flexibel vad gäller vanliga dynamiska högtalare.

Givetvis är jag partisk :D , då jag själv äger en sådan. Mycket trevlig sak. Otroligt musikalisk och med en härlig karaktär. Tycker att den i allt väsentligt i mitt system (jag kör Totem Model One Signature) smiskade min tidigare Krell KAV-400xi :o .

Den är inte helt perfekt (kontroll av lägre frekvenser är inte helt optimal) men för priset tycker jag den är svårslagen.

Provlyssning (dina egna öron bestämmer) rekommenderas!

Ljudmässigt tycker jag den är makalös för priset (just under 20' ny) och begagnad borde du kunna hitta den för mellan 11' och 15' beroende på ålder och skick.

Rörbyte är stänklätt, bara att rycka ur och trycka i. På en pathos, med rör bara i försteget, innebär det 2 st 6922/ECC88/E88CC vilket sällan renderar mer än ca en tusenlapp per gång. Och förstegsrör slits inte så hårt, så det sker relativt sällan.

Posted
Pathos ClassicOne är trevlig och en annan spännande italiensk tillverkare är Unison Research. Priserna ligger på ungefär samma nivå som Pathos har jag för mig.

Balance061.JPG

Unison Research

Der er en Audio Research CA-50 til salg på det danske marked pt. Jeg har hørt den - den er god. Jeg bruger selv VT 100 og LS25 fra samme firma, så jeg er ret begejstret for lyden.

MVH

Mikke

Posted

Bor du i närheten av Sthlm så rekomenderar jag dig verkligen till att besöka Audioconcept/Robert för att ta del av trevlig förstärkare i det pris spannet..

Posted

Att byta rör kan vara ganska enkelt, ofta har förstärkare bias inställningar, men vissa kör med autoljusteringar, vilket dock gör att man bör ha matchade rör.

Men driv rör kan kosta runt 200-500:- beroende på vilken typ, dock kan tex 300B rör dra iväg ytterligare.

Mvh, Martin