Jump to content

Recommended Posts

Posted

är det nån som lyssnat på dessa? med den finishen kan tom jag som är inbiten diyare tycka det är värt dom kronor dom kostar för att ha dom i vardagsrummet!

nån som har åsikter?

Sonusfaber-ConcertinoDomus.jpg

Posted
är det nån som lyssnat på dessa? med den finishen kan tom jag som är inbiten diyare tycka det är värt dom kronor dom kostar för att ha dom i vardagsrummet!

nån som har åsikter?

Jepp, har lyssnat en hel del på dem i samband med att jag försökte guida en vän in i/genom hifiträsket :)

Inledningsvis skall jag väl säga att jag äger själv ett par SF Grand Piano Home så jag har en viss förkärlek till SF:s ljudkaraktär. Lyssnar mest på metal(melodiös) och klassiskt.

Nåväl... Den nya Concertinon är den trevlig stativare som trivs mycket bra med de flesta sorters musik. Dock är den makalös på akustisk musik där man kan "se rummet". Som alla SF högtalare (som jag har hört) klarar den av att prestera an ovanligt tydlig ljudbild och har ett behagligt ljud. I jämförelse med tex Audiovector Mi1 (serien) så är den inte lika framåt och aggressiv, inte lika ljus i karaktären och kanske kan upplevas som lite "klenare". Själv tycker jag att den (i likhet med de allra flesta små högtlare) saknar lite väl mycket kropp men om man i första hand lyssnar på lite glesare musik eller vid lägre ljudtryck så räcker den gott. Prövade att matcha den med en hyfsad sub för att kompensera basen vilket gick ganska bra. (det var ngn velodynesub, minns inte vilken).

Summa sumarum: Helt ok stativare som står sig bra i konkurensen. Billig i jämförelse med lådhögtalare som tex audiovector. Själv saknar jag basen/kroppen för mycket (gäller dock alla stativare jag hört)