- Marten - Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 I samband med introduktionen av Coltrane Supreme och Swedish Statement ( http://www.swedishstatement.com/ ) har gamla Mårten Design fått ny grafisk profil. Vi marknadsför numera namnet Marten och har ny logotyp. Tanken bakom den nya logon är att vi ville ha en slagkraftig och enkel profil. Sedan starten 1998 har man suttit och tittat på ett vitt keramiskt membran inringat av en svart gummi när man suttit i en Mårten-sweetspot. Cirkeln ovanför Marten kan även användas som pricken över å-et för att vi svenskar skall kunna uttala Marten som vi är vana vid, dvs som Mårten. Hemsidan kommer senare att finnas på domännamnet marten.eu men ligger tills vidare kvar på gamla domänen http://www.martendesign.com/ och är till sin struktur och uppbyggnad klar. Bilderna, som verkligen lyfter fram det unika i Mårtens formspråk, är tagna av göteborgsfotografen Ulf Celander (som främst är känd för sina bilder av byggnadsverk och arkitektur), hemsidan och nya grafiska profilen är designad av Blue Monkey. Därmed är det inte sagt att inte kompletteringar behövs och dessa kommer framförallt på text sidan. Filosofidelen är Mårten Designs gamla och måste uppdateras. Den gamla filosofin passar fortfarande bra in på den utav de tre produktlinjerna kallad Heritage series (arv) och det här man finner de klassiska Mårten modellerna, fastän de förstås uppdaterats, som t ex Miles III. Till Coltrane series passar liksom inte tal om låga priser utan denna modellinje är en referensserie där första prioritet inte ligger på priset. Den tredje linjen kallar vi för Design series och är under utveckling för introduktion 2006/2007. Vänlig hälsning från nya Marten Quote
n0p Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Den nya designen på hemsidan tycker jag inte om, kändes inte snygg/fräsch eller för den delen tekniskt fulländad. Personligen tycker jag att scrollrutor för text på hemsidor går fetbort... Särskilt som på sidan om Supreme att texten hade rymts enkelt om inte den nedre bilden varit där. Vidare bilderna på högtalarna och rubriken går inte att klicka på och komma till informationssidan för dem. Finns inte heller någon homeknapp för att komma till startsidan och Vad jag såg fanns de heller inga produktbilder eller information som man kan ta hem till den egna datorn utan man är beroende av hemsidan för information om man ska visa för andra, tillexempel där man saknar internetuppkoppling. Just my five cents... Quote
Timbre™ Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Bilderna är ju väldigt trevliga och Ulf Celander har fångat en känsla av liv i färg, skuggor och reflexer. Quote
datar Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Ingen hemsida är perfekt... Jag tycker den är fantastiskt fint gjord. Kan inte göra bättre själv Quote
Guest mikael Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Snygga bilder och lätt att navigera gör att jag tycker att det är en bra hemsida. /Mikael Quote
fredrik Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Det är dock lite märkligt att alla "å" i Mårten har försvunnit i texten. Ser lite illa ut att man på sin egen hemsida istället har "Mrten". Borde fixas. Kommer Supreme finnas för lyssning på Götabergsgatan? Quote
K-man Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Tycker den tagit form bra...elegant! ...nu väntar vi bara på www.martencentre.se också.. Miles III med Ellington ser snyggt och kapabelt ut...hmmm... \\K-man Quote
Recommended Posts