new order Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Jag har fått rekommendationen att dessa ska vara bra.Någon erfarenhet här på forumet?Jag ifrågasätter inte att dom kan vara bra,men nog ser det lite konstigt ut att dessa träpinnnar ska fungera.Kanske en bild på underverken kan vara passande.Lite nyfiken blir man allt,ändå. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Det fanns ett par Hallographs på Arkenmässan 04 men så här är det nog inte tänkt att de skall ställas upp... Quote
eliot Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 När jag besökte Patrik Klangerstedt (www.audioprophile.com) i somras så hade han ett par uppställda snett bakom högtalarna ...och om jag inte missminner mig så hade väl Jorma också ett par.... Quote
mc_square Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 Jorma har ett par,tror jag. Konstruktionen användes av gamla japaner (tror jag) i de utrymmena där de spelade akustisk musik och/eller sång... Nåt i den riktningen iallafall. Har tänkt på att göra ett par själv,kan inte vara så svårt. Quote
Guest Jorma Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 Jorma har ett par,tror jag. Konstruktionen användes av gamla japaner (tror jag) i de utrymmena där de spelade akustisk musik och/eller sång... Nåt i den riktningen iallafall. Har tänkt på att göra ett par själv,kan inte vara så svårt. <{POST_SNAPBACK}> Jag har ett par hemma. men dom gör inte så mycket påverkan i mitt rum. Jag har hört dom i andra rum där dom gör mycket tydligare påverkan på ljudet och det har framförallt varit i hörnplacering på kortväggen. Jag spelar på långväggen i mitt rum. Det som jag har hört är att dom skärper upp ljudbilden i rummet och det kan vara rätt tydligt om man vinklar om dom att ljudbilden förändras. Vinkling inåt ger skärpning och vinkling utåt luddar ljudbilden. Quote
new order Posted December 22, 2005 Author Posted December 22, 2005 Jorma,anser du att Hallographerna är ett bra alterntiv när det gäller akustiska hjälpmedel? Jag vet inte vad dom kostar i Sverige men i USA så går ett par lös på ca $1000.Så dom är ju inte speciellt billiga. Det finns ju andra akustikhjälpmedel från andra tillverkare som kan vara intressanta också,kanske för en lite billigare penning t.o.m. Quote
Timbre™ Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 Konstruktionen användes av gamla japaner (tror jag) i de utrymmena där de spelade akustisk musik och/eller sång... Nåt i den riktningen iallafall. Då passar det ju bra med den här bilden på en av Jormas Hallographer i österländskt skulpturalt sällskap... Quote
crion Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Hmm vad var det där för kabelhållare.. Fungerar dem bra? Quote
Rutger Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Hmm vad var det där för kabelhållare.. Fungerar dem bra? <{POST_SNAPBACK}> Kabelhållare från Ta-I-Trä AB, den nya modellen (!) Nipple mk II. Ta-I-Trä har ett stånd på Stockholmsmässan som kommer. God jul! Quote
new order Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 Finns det några andra bra alternativ till dessa.Det finns ju en massa tillverkare av sådana här akustiska hjälpmedel.Vad och var ska man börja att leta tycker ni? Quote
eliot Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Detta var det snyggaste jag sett där högtalarkablarna var magnetiskt avkopplade från golvet med OMICRON, Acoustic-Vibration-Stabilizer. Läckert, inte sant Pris per styck 119,-- € Quote
new order Posted December 26, 2005 Author Posted December 26, 2005 Vad heter dom där rören som har liknande funktion som hallographerna?Timbre har gjort ett reportage hos en som hade JM Labs och rörförstärkare från KR tror jag det var.Han hade dom här rören stående vid sidan om högtaleriet. Quote
Guest Viking Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Hvem selger disse i Sverige? Kanskje Jorma skal selge sine? Quote
Recommended Posts