Rutger Posted December 20, 2005 Posted December 20, 2005 Titta vilka fördomsfria kunder som CDON har! Tänk, man kanske skulle handla mera regelbundet där. Fångas upp av den öppna stämningen, vidga vyerna litet. Skaffa sig en Darin eller en Bodies Without Organs, vilka också lockar kvartettköparna tydligen. Quote
gcs Posted December 20, 2005 Posted December 20, 2005 Jag handlar mycket hos CDon. Om man hänger på snabbt när skivorna kommer nya så kan man faktiskt hitta en del godbitar. Men vad jag inte köper är dagsländorna som popmusik. Jag går alltså inte på sådana lockrop som beskrivs i annonsen ovan. Det är ju så numera att de flesta butikerna inte är speciellt kompletta och därför brukar jag försöka kolla av 4, 5 butiker ett par gånger i månaden + CDon nästan varje dag. Quote
new order Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Måste bara fråga hur du bär dig åt när du tar en screen shot som du har gjort Rutger? Quote
perra_e Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Måste bara fråga hur du bär dig åt när du tar en screen shot som du har gjort Rutger? <{POST_SNAPBACK}> Det är väldigt enkelt. Tryck bara på "Print Screen"-tangenten, öppna upp något program som kan hantera bilder t.ex paint och klistra sedan in. Ctrl-V i de flesta program eller via Meny och klistra in. Quote
Bravo Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Ja CDON är väl Sveriges största skivhandel idag sedan gamla Skivhugget la ned. Dock finns stora luckor, eurpeiska kanaler saknas nästan helt, europeiska märken från central- och syd- europa är terra incognita tyvärr. Detta liknar iofs gamla Skivhugget som hade mycket amerikanskt men lite europeiskt. Bra, priserna är konkurrenskraftiga, men kan bli bättre, det saknas en riktigt stor nätskivhandel på svenska helt klart. Bred musiksmak är inget fel för övrigt. Quote
mikael2 Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 CDON är ganska bra men jag la av när de började skicka skivor i dåliga kuvert med förstörda fodral som följd. Har så smått gått över till Megastore som dessutom nästan alltid har US press som alternativ om man nu vill ha det. Quote
K-man Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Problemet som Mikael2 skriver om gör att jag drar mig för att köpa från CDON....allt för hög krashprocent... \\K-man Quote
gcs Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Jag tycker att det är konstigt att ni talar om kraschproblem. Jag har under det senaste året köpt skivor från CDon för minst 20K och inte fått en enda skiva skadad. Men det är klart, jag påstod i en skivbutik att SACD boxarna håller bättre en vanliga CD-askar. Så var det inte alls fick jag till svar trots att min erfarenhet är den. Då har jag inte bara en SACD skiva utan minst två och kanske fler än så Quote
K-man Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 gcs, de större leveranserna från CDON har funkat ok, men problemet för mig har varit att det varit skivor restade varje gång...och de har dimpt ner i lådan med några dagars mellanrum i klena vadderade brev, dessa har ofta varit skadade på ena eller andra viset. ...men jag kanske bara haft otur med mina CDON beställningar. Jag har beställt otaliga skivor genom Ginza:s kataloger de senaste 15 åren, och de skivor som kommit skadade kan jag nog sjutton räkna på en hands fingrar. ...riskerar väl nu att nästa leverans är helkraschad!! \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Har också kraschade erfarenheter av CDON. Skivhugget har näthandeln igång och avdelningen Importhugget fungerade perfekt vid en provbeställning. Obrutna US-importer precis som det ska va... Quote
gcs Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Jag fick ett gäng skivor idag från CDon som var helt okey, men en var restad och nu har jag fått ett mail som talar om att man skickat den restade skivan idag. Jag kan nu tänka mig att skivan kommer imorgon eller på fredag kraschad! Det som jag uppskattar med CDon är att t.ex. min förra leverans för ett par veckor sedan och var på 1500 spänn. Fakturan betalas i efterskott. Sånt gillar jag. Däremot så köpte jag en DVD från CDWOV och det var krångligt värre. Jag kände mig misstänkliggjord och sånt gillar jag inte. :angry: Quote
Timbre™ Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Fakturan betalas i efterskott. Sånt gillar jag. Håller med om det. Starkt att dom erbjuder det alternativet. Quote
fatpipe Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Beställde en gäng skivor den 12/12. Dessa vart skickade 14/12. Fortfarande har jag inte sett röken av dem. Kan tänka mig att de har mycket beställningar nu till jul. Men de borde allt ha kommit fram vid den här tiden. Hoppas att de kommer innan jul och att inte Posten har slarvat bort dem. I dessa situationer tycker jag CDON brister rätt rejält då det inte finns någon att ringa och fråga. Här är Ginza suveräna med mycket bra service. Blir nog bara Ginza nu framöver för min del. Quote
Bravo Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Problemet är trots allt det begränsade utbudet, att en del måste beställas istället för att tagas från lager känns som ett mindre problem, bara de går att få och där är svenska importörer mindre bra, (lindrigt sagt). Några skivfodral har anländt skadade men inte för mig i den omfattning som andra tycks ha drabbats av. fatpipe måste nog prata med posten. Jag beställde ett antal DVD till barnen den 14:e, levererades den 15:e och anlände till mig den 20:e december. Quote
gcs Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Jo just det att man inte kan ringa till CDon är dåligt. Jag vet inte änns om man kan skriva till dom längre. Det märkliga är ändå att jag har skrivit till dom vid något tidigare tillfälle och fått ett svar men inte på huvudfrågan..... varför kan man inte få någon kontakt med er? Dom skulle kunna ha telefontid varje dag så att man kan prata med en levande person. Helt nyligen ville jag skriva till dom igen men jag kunde inte hitta någon adress. Är det någon som vet hur man gör? Quote
Bravo Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 Nej tyvärr är det inte möjligt av kostnadsskäl påstår de, utan enda möjligheten är som följer om man vill ha något sagt efter vad jag förstår, för de som ännu undrar. Tryck på Kundservice, välj sedan ärende och skriv. Fungerar oftast, fast visst är det konstigt att in te kunna prata med någon om ärendet är lite mer komplicerat. Quote
Rutger Posted December 22, 2005 Author Posted December 22, 2005 Låt det bara sägas att mitt inlägg alltså var ironiskt. Det är rena nyset att den som köpt skivan man tittar på också skulle ha köpt någon av de andra titlar som föreslås. Inte bara för att det är osannolikt, utan även för att CDON föreslår SAMMA titlar vilken skiva man än tittar på! (Gäller klassiskt i alla fall, efter några tester.) Göra bilder av skärmen: För PC-folket är ju som nämnts knappen Print Scrn en klassiker. Dumpar hela skärmytan, sen får man klistra in i nån bildredigerare och ta bort allt det onödiga. En bra grej om man vill avbilda en dialogruta (även fönster) är tangentkombinationen Alt + Print Scrn: fotar av endast rutan, prydligt och exakt. Växlar man direkt till, säg, Word och klistrar in så kommer skärmbilden in på insättningspunktens plats som vilken infogad bild som helst. För proffsen, som jag (jobbat som datalärare i många år), kan rekommenderas programmet SnagIt. Med ett enkelt kommando kan man då kopiera av vilken bit som helst av skärmen, bara att markera önskad yta för direkt avfotning. Det går ruskigt snabbt att jobba fram en instruktion eller manual till något: man skriver lite text, jobbar i det som beskrivs, gör en bild, skriver lite mer, osv. Ser att SnagIt har utvecklats rejält sedan min version från 1998 (! :cool: ), fint att nu kunna markera en yta som kräver scrollning en bit. Tack alltså för att frågan kom upp. Erfarenheten av CDON. Jag har också bara bra erfarenheter av leveranserna. Kvickt och helt, trots de usla påsarna. När jag får dito påsar från USA så brukar det vara en del kross. Timbre, CD från USA. Skönt med den rejäla plastningen men katastrofer kan vänta ändå. I förra veckan öppnade jag en plastad och famlade efter något som inte fanns. Ingen CD i asken, tom! (Nej, det var inte Bachs Air. En Doremi-skiva. Förargligt läge gentemot butiken men skivbolaget ersatte utan knussel.) Quote
Bravo Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 Begrep nog ironin där, förslagen var väl lite halsbrytande, i alla fall inte gjorda efter någon frekvensanalys i alla fall. Man undrar om förslagen från Amazon m.fl. siter är bättre underbyggda. Quote
Timbre™ Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Man undrar om förslagen från Amazon m.fl. siter är bättre underbyggda. Ja, det är dom faktiskt... Efter en beställning av Lee Ritenour och Richard Bona dyker det upp artister som Lokua Kanza, Gregg Karukas, Dave Grusin och Ken Navarro. Man skulle kunna spräcka vinterns skivbudget på en minut... Quote
Recommended Posts