Jump to content

Recommended Posts

Posted

Passande nog så är Heimdal, Oden son, varseblivningens gud. Han kan till och med se och höra gräset växa vid världens ände. Det är nog att överdriva en smula om jag skulle påstå att dessa kablar kunde förmedla ljud med samma precision, men det är inte långt ifrån.

Jag har alltså provat högtalarkabeln Heimdal, eftersom jag på en "Norsemässa" upplevde de största lyften när den billigaste högtalarkabeln med Valhallateknologin monofilament introducerades samt när just Valhalla spelade.

Till det yttre är kabeln lite smalare än Red Dawn rev2 (), så den ser lite mesigare ut. Dessutom ser den på håll laxrosa ut.

Den ger ett synintryck av att vara "mattare" men vid en närmare okulär granskning ser man att den är gnistrande polerad.

Monofilament, vet alla vad det är? I korthet så innebär det en reduktion av kontakten med isolationsmatrialet, dielektikumet, med 80% dvs skaplig reduktion av en distortinsfaktor.

Ljudet då, det viktigaste i en recention? Ja efter ett tag av resignation över kablars inverkan, jo visst är jag troende men jag har haft den ståndpunkten att man får mycket större effekter av att placera högtalare rätt och göra rätt akustiska åtgärder så jag var inte mentalt förbered på denna skakande upplevelse.

Visst är ovanstående mycket viktiga parametrar inte minst då man ska bedöma kvaliteter hos övrig utrustning men att en kabel på denna nivå lyfter anlägningen så här pass mycket, och då från en redan bra kabel, RDrev2.

Om man haft Red Rawn rev2 i sitt system, och gillat den, så tror man nog inte att dess tydliga ljudsignatur kan utvecklas ytterligare...FEL! Med Heimdal inkopplad blir allt luftigare snabbare mer dynamiskt, mer precist. Tajming och musikalitet når här till nya höjder. Allt blir bättre, inga småsaker här och där, ALLT!

Jag gillar fortfarande Red Dawn men jag inser att man får mycket för den iofs mycket dyrare Heimdal. Man undrar lite över de övriga Norse men då ska man nog upp på Valhalla för att få samma kick. Man får helt enkelt bestäma sig för vad plånboken tål.

Pop och rock får en rejäl skjuts i dynamik och mäktighet, klassisk musik närmar sig verkligheten på ett skrämmande sätt, svåra verk med många stämmor tex Bethovens 3a med Karajan blir plötsligt överskådliga och alla stämmor och harmonier spelar fritt och lättöverskådligt... fantastiskt. Är jag såld? Ja totalt.

Gillar man Nordostsoundet så är denna kabel sååå rätt.

Nu har jag provat med att ha monofilament från vägutag till högtalare och jag måste tillbaks till detta.

Posted

Med svåra menar jag inte musikaliskt, men jag tycker att Karajan gold på DG kan vara lite "svåra" ibland, samtidigt som jag gillar dom. Men med en sån här Heimdal på plats blir det så enkelt att lyssna.

Posted

Såld! Härligt skrivet, Adagio. Jag får sån lust att prova de där, skulle behöva en sund hifikick.

Åh, måtte nu priset tillhöra den värld man lever i. Säg inget! Jag ska försiktigt närma mig sanningen. Tack för din vägledning.

• 5 weeks later...
Posted
Jag skall testa Heimdal i helgen om allt går bra. Har även lite tankar mot Tyr. Nu snackar jag iofs om signalkabeln men ändå.... :)

Har också hört massa positivt om Heimdal. Var uppe hos Hificenter i Oslo, de sa att denna kabel var det bästa de hört på mycket länge. Jag var där för att lyssna på Valhalla, men killen rekommenderade denna, sa exakt att man får "tre fjärdedels Ferrari till en tredjedel av priset". Tänkte mig nog att testa denna så småningom. Nu har jag testat Synergistic Research här hemma. Signalkablar, Designers Reference och Resolution Reference. Vilka kablar! Designers Reference är det bästa jag upplevt så här långt, men priset..... :( 29 000:- brutto för en meter kabel med XLR...

• 1 month later...
Posted

Nu spelar ett par Frey högtalarkablar här hemma, den ska tydligen vara exakt samma kabel som Valyrja.

Och ja vad ska man säga egentligen, allt är bara otroligt bra just nu, de små nackdelar som jag hade med SPM tidigare har helt försvunnit samtidigt som Frey är bättre även på SPMs starka sidor :D

Perfekt uppladdning inför tentapluggandet, musik dygnet runt :D:D:D

Posted
Har också hört massa positivt om Heimdal. Var uppe hos Hificenter i Oslo, de sa att denna kabel var det bästa de hört på mycket länge. Jag var där för att lyssna på Valhalla, men killen rekommenderade denna, sa exakt att man får "tre fjärdedels Ferrari till en tredjedel av priset". Tänkte mig nog att testa denna så småningom. Nu har jag testat Synergistic Research här hemma. Signalkablar, Designers Reference och Resolution Reference. Vilka kablar! Designers Reference är det bästa jag upplevt så här långt, men priset..... :( 29 000:- brutto för en meter kabel med XLR...

Värt varje krona förmodligen..... ;):)

Posted

Synergistic är ett av de få kabelmärken som jag inte har haft hemma ännu men de skulle helt klart vara kul att få testa, men jag undrar jag om de skulle ha någon chans mot FREY :D

Posted

Jag har kört med Valhalla-signal i helgen och jämfört mot Q-fil, nivåreglerat iofs RCA mot XLR men de är otroligt lika i klang, först efter några timmars intensivt gläppande kunde jag ana ev skilnader, men de var microskopiska. Lite trist på ett sätt, men plånboken var glad. Jag är riktigt nöjd med vad Q-fil presterar. Konstigt för när jag lysnade på hela Norse på en Norse demo var de två största lyften när heimdal(högtalarkabel) och Valhalla-signal kopplades in. Hemma hörs ingen skilnad mellan Q-fil och Valhalla, ingen klangskilnad, det enda jag anar är att Valhalla är mer lättflytande och aningen mjukare i toppen, Q-fil kan ev vara lite, lite fylligare i nedre mellanregistret. En intet ont anande sambo utsattes för ett förbehålningslöst test, hon har inte en aning om vilka kablarna var eller vad de kunde kosta, ej heller viste hon vad som skulle utvärderas. Jag fläpte fram och tillbaka, under tiden ingång byttes var musiken pausad och nivån blev reglerad. Typiskt nog kunde hon ge ett utlåtande på rekordkort tid, själv tog det mig timmar att lokalisera små, små skilnader. -Med den första (valhalla) var det mjukare men mer precist än den andra men det var extremt lite skilnad och på en del låtar hördes ingen skilnad. Där fick jag så jag teg.

När man provar kablar på denna nivå är samtliga bra, när det rör sig om samma märke så bör ju samma klangideal vara målet vilket för mig står klart här. De nya Norse-signalkablarna låter lite annorlunda emot Valhalla och Q-fil. Kan det vara så att jag lyssnar med min plånbok? Nej jag brukar kunna bli förförd när det låter annorlunda och bättre än innan men denna gång lät det lika, såå lika bara små, små skilnader som jag själv är ytterst tveksam till att jag kan bekräfta. Blindtest-Aldrig, skulle aldrig höra skillnad. Inte jag i alla fall. Trist :( men skönt. :app:

Posted

Att testa krell oblanaserat är ingen bra ide jag har gjort det själv och Krellarna låter en hel del bättre via XLR-utgångarna även om det är nivåjusterat

Posted
Synergistic är ett av de få kabelmärken som jag inte har haft hemma ännu men de skulle helt klart vara kul att få testa, men jag undrar jag om de skulle ha någon chans mot FREY :D

Välkommen in i sekten... SR rules! :)

Posted

Testa gärna....Sen är du SÅ välkommen in i S.R sekten :D;)

Posted

Jo det kan ju vara sant att den balanserade konfig. är så mycket bättre att den "lyfter" en Q-fil till valhalla-nivå. Hursomhelst känns det bra när man provar något dyrare och inte omedelbart börjar räkna på tillgångarna och känna ett starkt behov av byte.

• 4 weeks later...
Posted

Vad är ljudskillnaden mellan högtalarkablarna i Norse-serien :?: Heimdall verkar ju vara en väldigt prisvärd kabel :) Vad kan man ytterligare förvänta sig med Frey och vad tappar man med Baldur :?: (vad betingar ett par Frey i pris tro?)

• 2 months later...
Posted

Hej igen. Provar för närvarande Heimdal XLR, du hade rätt Ekan, man måste prova med balanserad uppkoppling för att jämförelsen ska bli relevant. Jag kan säga att jag faktiskt är lite sugen på denna, även om högtalarkabeln är prio ett. Jag återkommer med lite rapporter, nu ska här lyssnas! Initialt kan jag säga att den luftighet som jag tyckte reddawn förfogade över, vilken desimerades när jag bytte till Q-fil är tillbaka, men ändå med mjuk högupplösning som gör lyssningan vansinnigt lättflytande. Jag återkommer.

Posted

Tyr är väl annars samma kabel som Valkyrja fast med nytt namn när det gäller högtalarkabeln. Signalisen ska vara ny däremot.

Posted

Nej tyr är ny och bättre än Valkyrja däremot så verkar den högtalarkabel som jag har just nu Frey vara exakt samma som Valkyrja, den har exakt samma mätvärden och antal ledare o.s.v.

Tyr har färre men grövre ledare och helt andra mätvärden.

Tyr signalkabeln är den enda i världen med dubbel micro-monofilament, däremot vet jag inte om ht-kabeln också har det.

Posted
Nej tyr är ny och bättre än Valkyrja däremot så verkar den högtalarkabel som jag har just nu Frey vara exakt samma som Valkyrja, den har exakt samma mätvärden och antal ledare o.s.v.

Tyr har färre men grövre ledare och helt andra mätvärden.

Tyr signalkabeln är den enda i världen med dubbel micro-monofilament, däremot vet jag inte om ht-kabeln också har det.

OK, jag blandede kanske ihop dem. Då är det Frey och Valkyrja som är samma när det gäller ht-kabel, bara nytt namn. Tyr ska då ligga närmre Valhalla?

Posted

Tyr ska vara ett mellanting till valkyrja och valhalla och förmodligen var anledningen till att de sänkte priset på Valkyrja för att få in en nivå till innan valhalla.

Jag fick min tyr idag och ska precis koppla in den, återkommer med lysningsintryck när den har fått gå ett tag.

Posted

första förvirrade intrycket trots att jag är lite trött.

Vilken upplösning och framförallt VILKEN TYNGD...

skulle vilja se vem som kallar denna nordostkabel för tunn i basen :D

Posted

Hej igen. Kul att Tyr verkar så bra, eftersom redan den prisbilliga Heimdal ger ett otroligt skönt ljud.

Efter några dagar ska jag sumera mina intryck. Först och främst mjukheten är slående utan att förlora luftighet och detaljrikedom, den är mycket behaglig. Jämfört med Q-fil låter den mer rör, en gammal klysha men vad fxxn. Basen hade en mer spelande karatär Jag blev lite sugen på ett ev framtida byte men då med Frey eller Tyr i åtanke. När jag satt och var som mest impad och började fundera i dessa banor kopplade jag tillbaka Q-fil (som vilat några dagar i skymundan) och fick en smäll på käften...hakan trillade ner. Jag blev golvad...nej så var det inte men det blev uppenbart att Q-fil var betydligt mer "in your face" och passar det inte så dra! Vad jag menar är att Heimdal låter som ARC medans Q-fil påminner om Krell, i alla fall i min föreställningsvärld. Och bägge gör jobbet bra, mycket bra det är mer en smaksak än en klar bättre eller sämre. Högtalarkabelbyte hägrar.

• 6 months later...
Posted

Ekman:

Måste göra dig besviken ,hade möjlighet att prova Tyr högtalarkabel samt Frey signalkabel för någon vecka sedan

och tunn i basen var precis hur jag uppfattade kablarna

Posted
Ekman:

Måste göra dig besviken ,hade möjlighet att prova Tyr högtalarkabel samt Frey signalkabel för någon vecka sedan

och tunn i basen var precis hur jag uppfattade kablarna

ÄR dom verkligen tunna i basen eller gör deras tighta och kontrollerade bas att dom LÅTER tunna :?:

Posted

Hasse: Jämfört med andra referenskablar upplever jag dem som tunna i basen.

Jag har en mycket högupplöst anlägning så man märker direkt ett kabelbyte .

Posted

Det beror väl på vad man är van vid Frey kan jag hålla med om är lite tunn men inte TYR fast lite kompromisser får man göra man får ju trots allt ett högupplöst tight dynamiskt snabbt ljud som man inte kommer i närheten av med andra kablar allt annat känns bara trött och slött i jämförelse.

Men visst vore det tråkigt om dom var bäst på allt :D

Posted

Ekman:Tycker att du skall lägga ett öra på JPS Alluminata eller Acoustic Zens Absolute!!

Trötta och slöa är de definitivt inte!!!

Posted

Hoppar in i debatten. Provade Frey i sommras och blev helt betagen. Hade innan kablar av mkt god kvalitet men detta var någonting annat. Det var som att putsa ett fönster. Timing och stampa takten åkte upp till en helt ny nivå. Upplever dem inte som tunna i basen utan de spelar en bas som går att urskilja och inte bara "mullra". Naturligtvis fick de stanna kvar i systemet och jag slås fortfarande av hur befriat lätt musiken flyter fram.

M