EAR Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Dessa finns enl Duncans Tube Amp pages Close or identical 6DJ8, 6N23P*, CV5358 Different rating or performance 6922, 6922WA, CCA, CV10320, CV2492, CV2493, CV8065, E88CC, E88CC01, ECC868 Different filament voltage PCC88, UCC88 länk här http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC88 Quote
EAR Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Ytterliggare data här Versions the ECC88 comes in are: ECC88 / 6DJ8, ECC88 and 6DJ8 are exactly the same, 6DJ8 is the USA name and ECC88 is the name used in Europe. The ECC88 / 6DJ8 must only be used in parallel heater configurations. The 7DJ8 / PCC88 are the 0.3A series heater current versions of the ECC88 / 6DJ8. The Heater voltage is 7V. The PCC88/7DJ8 can be used in parallel and series heater configuration. The E88CC / 6922 are the premium military versions of the ECC88 / 6DJ8. Again the E88CC is the European name and 6922 is the USA name. Mostly these tubes have goldpins. Sometimes these tubes come with pinched waists, the glass has been clamped at the place of the top-mica. The E188CC / 7308 tubes are the special matched section, low noise and microphonics version of the E88CC/6922. The E288CC / 8223 are absolute top sounding special quality E188CC / 7308. They are not exactly the same as the E88CC / 6922. They work for example at a little more heater current (0.475A against 0.3A), please take care your amp can deliver this. Also they have different amplification and plate impedance, but this is not problem in common E88CC circuits. The CCa is the special quality version of the ECC88 made by Siemens. The CV2492 is the English army made version of the E88CC. The Russian near equivalent of the ECC88 / 6DJ8 is the 6H1pi. Same pinout and nearly the same specs, only higher heater current (600 mA instead of 300 mA) and lower gm (5 instead of 12). If your heater supply can handle this, this tube is interchangable. The old production Russian premium E88CC / 6922 is the 6H23pi. It is directly interchangable, it has the same specs and pinout. This tubes sounds very well, and is very well made. This tube beats the crap out of modern Russian tubes and even some of the European and USA NOS tubes! The 6H23pi-EB is the long life special version of this tube. Note: As far as I know Amperex never produced any E88CC theirselves. Amperex bugle boy are (like the Philips SQ E88CC!) in fact made in the Philips Heerlen factory in The Netherlands (triangle date code). They all have the circular getter shield above the upper mica with the two raised rectangular sections on opposite edges of the shield. Also they have the four ridges on the top of the glass. They have gold pins, but do not have a number printed at the bottom (so there are not Siemens). Quote
EAR Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Vill ni köpa 6H23pi så finns det här http://www.machmat.com/sales/ Quote
Timbre™ Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 This tube beats the crap out of modern Russian tubes Intressant! Har med hjälp av Bernt skaffat en reservuppsättning till BAT, dock saknas 6H30 och jag beställde från LH Musik & Radio AB men där var det noll aktivitet. Kanske lika att bra att gå till Khomenko direkt... Quote
Uffe71 Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 Hej igen alla och God fortsättning.. Nu börjar min Logos låta som den ska igen..Mullard rören börjar väl bli inspelade nu antar jag, kristallklart ljud börjar det bli nu..får hoppas på ytterligare lite till om ett tag kanske Quote
EAR Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 6H30 går att beställa här http://www.turnstyle.com/nsc/catalog.asp?c...ory=sovtektubes Sen skall man kanske inte fästa för stor vikt om reklamen som de gör för Sovtek rören Och förmodligen är det ännu bättre att beställa här http://search.store.yahoo.com/cgi-bin/nsea...re%2Findex.html Ursäkta OF - topic.Ovannämnda rör (6H30)har alltså inget med 6922 rören att göra överhuvudtaget.Mest så det inte blir missförstånd Mats Quote
Crille Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Vill ni köpa 6H23pi så finns det här http://www.machmat.com/sales/ <{POST_SNAPBACK}> Tackar för upplysningarna, det var en del att pröva på. Quote
Anders Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 This tube beats the crap out of modern Russian tubes and even some of the European and USA NOS tubes! The 6H23pi-EB is the long life special version of this tube. Med undantag för Electro-Harmonix 6922! Jag vet inte hur mycket kvaliteten varierar på de ryska NOS-rören men man kan få tag på dem i litet olika versioner och även som low noise och kryogeniskt behandlade. Jag tyckte att mina kryo lät bättre än vanliga men vet inte vad det beror på: kryobehandling, att de var utvalda för low noise eller vilken batch de kommer från. I alla fall verkade det som de kryobehandlade var ganska känsliga och slets ut ovanligt snabbt. Quote
Timbre™ Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Tack för länkarna EAR, 6H30 faller under nästa års budget och totalt $400 får väl räknas som överkomligt i rörens glimmande värld. Quote
EAR Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Absolut Timbre .Väl investerade pengar.Kör på den den som kostar mest Vill ju gärna se att Bat får en position längst fram i din uppställning (skämt) Anders:Det går inte att säga att ett rör garanterat är bättre än ett annat då det hänger på i vilket sammanhang det sitter och uppställning osv Jag kan tycka att i mitt system så passar detta röret xx bättre än detta men om jag tar med rören till min polare som använder samma rör i en annan stärkare eller vad det nu kan vara så passar det kanske inte alls in på hans preferenser eller tyckande. Som allting annat så är det den enskildes tyckande som gäller Vad gäller E- H så har jag själv kört med det fabrikatet i ingången på mina slutsteg och enl mitt tyckande om hur jag vill ha det så passade de rören inte in alls(gäller ecc83) Har provat ett antal olika fabrikat och typer och i mitt fall så ligger E-H rören längst ner i Ecc83 ekvialentlådan. Kör med TFK 803S som kostar en hel del mer men ger en hel del mer också i MITT fall Hos någon annan kan det vara tvärtom kanske. Summa sumarum Man kan aldrig ta något för givit MVH/mats PS men råd är alltid välkommna Quote
Anders Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Anders:Det går inte att säga att ett rör garanterat är bättre än ett annat då det hänger på i vilket sammanhang det sitter och uppställning osv Jag kan tycka att i mitt system så passar detta röret xx bättre än detta men om jag tar med rören till min polare som använder samma rör i en annan stärkare eller vad det nu kan vara så passar det kanske inte alls in på hans preferenser eller tyckande. Som allting annat så är det den enskildes tyckande som gäller Nja, en del rör är så dåliga att de antagligen aldrig låter riktigt bra men det är ofta som du säger att resultatet beror på smak och synergi. Det var i alla fall inte meningen att ge uttryck för en absolutistisk inställning och jag refererade till mina erfarenheter med Earmax Pro, om dock inte i varje inlägg. Däremot vidhåller jag min åsikt att nya rör kan låta lika bra eller bättre än NOS. Det är väl bäst att köra alla tilläggen, IMO, MHSS, IMV. In my opinion Med hänsyn till smak och synergi Inom-modell variation (t.ex. rör av samma typ och märke som tillverkats på olika fabriker eller årtal) Quote
Uffe71 Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 Hej och Gott nytt år alla här på forumet..Jag vände för skojs skull mina högtalare och fick närmast en chock viken förbättring det blev Nu hör jag för första gången vad Logos verkligen kan prestera..tyvärr synd att behöva ha högtalarna ca 3 meter ut från bakvägg men djupkänslan blir helt enastående med denna placering, känns nästan som ljudet fortsätter i en oändlighet åt alla håll och det är ju så man vill det ska låta Får nog försöka sätta upp lite absorbenter om man ska kunna ha högtalarna närmare bakvägg.. mitt rum är ca 18 kvm och nästan kala betongväggar så det behövs nog en del dämpning antar jag..som jag sitter nu så har min filmduk på 2,5 meter bakom mig och den hänger uppspänd på en ram ca 2 ca ut från väggen så troligen är det väl den som gjort mycket på förbättringarna jag fått..Synd bara att filmljudet blir sämre då jag måste sitta i andra änden av rummet när man ser film, får försöka lösa det på nått sätt Quote
new order Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Hej och Gott nytt år alla här på forumet..Jag vände för skojs skull mina högtalare och fick närmast en chock viken förbättring det blev Nu hör jag för första gången vad Logos verkligen kan prestera..tyvärr synd att behöva ha högtalarna ca 3 meter ut från bakvägg men djupkänslan blir helt enastående med denna placering, känns nästan som ljudet fortsätter i en oändlighet åt alla håll och det är ju så man vill det ska låta Får nog försöka sätta upp lite absorbenter om man ska kunna ha högtalarna närmare bakvägg.. mitt rum är ca 18 kvm och nästan kala betongväggar så det behövs nog en del dämpning antar jag..som jag sitter nu så har min filmduk på 2,5 meter bakom mig och den hänger uppspänd på en ram ca 2 ca ut från väggen så troligen är det väl den som gjort mycket på förbättringarna jag fått..Synd bara att filmljudet blir sämre då jag måste sitta i andra änden av rummet när man ser film, får försöka lösa det på nått sätt Där ser du.Pathos RULES :cool: Quote
Uffe71 Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 Där ser du.Pathos RULES :cool: <{POST_SNAPBACK}> Japp, djupkänslan är ju helt makalös med Logosen..Otroligt vad mycket rummet påverkar ljudet också..Blir väl antagligen värre ju bättre komponenter man har verkar det som.. Quote
Recommended Posts