Jump to content

Recommended Posts

Posted

vi körde den rakt utan dsp lägen aktiverade...Vet att jag saknade just breddkänslan även när jag köpte Logosen. Tyckte även Yamahan svarade mer på kabel byte mellan den och cd spelaren. Skulle vart kul och prova Dom nya Nordostkablarna Frey, både ht kablar och signalkabel. Just nu använder jag en Audioquest sidewinder signalkabel för 600:- och den är överlägsen Eichmann exress six series1 för ca 2000:-..betydligt instängdare mellanregister och bumligare bas med den..Där ser man ju också att dyrare inte alltid är bättre..

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
... Var sån otrolig bredd på ljudbilden med Yamahan och röster satt spikade i mitten, med Logos som den låter nu före rörbyte så stannar rösterna kvar liksom i varje högtalare och nästan ingen bredd på ljudet på sidorna om högtalarna..

Med den beskrivningen låter det ju nästan som att högtalarna inte spelar i fas...har du testat att kasta om kablaget på ena högtalaren? Terminalerna kan ju vara felmärkta på din Logos :blush

Posted

Pathos är en av de få förstärkartillverkare som numera kan få igång köplusten och jag har haft tillfälle att lyssna på ClassicOne, Logos, Inpol2 och InPower under olika omständigheter och med skilda högtalare. Visst finns här en kvalitetstrappa som i alla andra produktlinjer, men redan första steget kan låta alldeles fantastiskt bra med lämpligt högtaleri. Det är förmodligen så enkelt att ClassicOne ställer större krav på matchande högtalare (impedans och verkningsgrad) än Inpol2 och InPower som har större reserver på alla sätt. Med exempelvis System Audio SA2K (känslighet 87dB/W/m) gav ClassicOne ett varmt ljud med en njutbar topp men samtidigt odistinkt bas som stramades upp ordentligt med en Bladelius Thor och jag är övertygad om att matchningen betyder mer än prislappen.

SystemAudio031.JPG

Posted
Med den beskrivningen låter det ju nästan som att högtalarna inte spelar i fas...har du testat att kasta om kablaget på ena högtalaren? Terminalerna kan ju vara felmärkta på din Logos  :blush

Jo ska ta och prova det, har hela tiden tyckt att det är lite sämre ljud i höger kanal på min Logos..Men risken att dom är felmärkta borde väl vara liten men ska ta och prova skifta + och - och höra hur det blir.

Posted

Pathos är en av de få förstärkartillverkare som numera kan få igång köplusten och jag har haft tillfälle att lyssna på ClassicOne, Logos, Inpol2 och InPower under olika omständigheter och med skilda högtalare. Visst finns här en kvalitetstrappa som i alla andra produktlinjer, men redan första steget kan låta alldeles fantastiskt bra med lämpligt högtaleri. Det är förmodligen så enkelt att ClassicOne ställer större krav på matchande högtalare (impedans och verkningsgrad) än Inpol2 och InPower som har större reserver på alla sätt. Med exempelvis System Audio SA2K (känslighet 87dB/W/m) gav ClassicOne ett varmt ljud med en njutbar topp men samtidigt odistinkt bas som stramades upp ordentligt med en Bladelius Thor och jag är övertygad om att matchningen betyder mer än prislappen.

SystemAudio031.JPG

[/quote

Är väl också så att en stärkare som Bladelius thor ofta är lite mer hyperexakt i ljudet än typ min Logos men kan då också lätt bli lyssningströttande speciellt ihop med Focal-jm lab. En kompis har Thor som spelar på ett par Focal-jm lab electra 936 och det är en alldeles för ljust klingande kombination tycker jag..speciellt på högre volym. Där märks det verkligen hur viktig matchning är..

Posted

Om du fortfarande tycker att din stärkare är lite för gosig och luddig tycker jag att du skall byta rör igen till tex General Electric ,Telefunken ,Siemens eller Sylvania.

De kan ge en annan karaktär än vad Mullard ger.

Tror lite som Mikael 2 att terminalerna kan vara felmärkta då jag generellt sett upplever rörstärkare vara väldigt bra på just djup och breddperspektiv

Posted

Jag upplever Mullard-uppgraderingen på min Pathos gav mer "kropp och själ", "kött och blod" (klysch-VM here I come :) ) mer närvaro, bättre upplösning och tystare bakgrund jämfört med originalets Sovtek 6922 (och mina sovtek var hyfsat fräscha- jag bytte av uppgraderingsskäl).

Om du fortfarande tycker att din stärkare är lite för gosig och luddig tycker jag att du skall byta rör igen till tex General Electric ,Telefunken ,Siemens eller Sylvania.

Det finns ett annat alternativ också - skaffa Hal'O tube dampers. Tajtar till på alla håll, bättre på de flesta parametrar inklusive kontroll. För några hundringar...

Enda nackdelen är att då ryker "kromburen" runt rören av platsskäl.

Tror lite som Mikael 2 att terminalerna kan vara felmärkta då jag generellt sett upplever rörstärkare vara väldigt bra på just djup och breddperspektiv

Måste säga att såväl bredd som djup är excellenta på min lill-Pathos. Tror också att om inte det rättas till med rörbytet så är det något annat som är galet dessutom. terminaler? tja, kanske. värt att testa i alla fall.

Lycka till och Forza Italia :cool:

Posted
Jag upplever Mullard-uppgraderingen på min Pathos gav mer "kropp och själ", "kött och blod" (klysch-VM here I come  :) ) mer närvaro, bättre upplösning och tystare bakgrund jämfört med originalets Sovtek 6922 (och mina sovtek var hyfsat fräscha- jag bytte av uppgraderingsskäl).

Det finns ett annat alternativ också - skaffa Hal'O tube dampers. Tajtar till på alla håll, bättre på de flesta parametrar inklusive kontroll. För några hundringar...

Enda nackdelen är att då ryker "kromburen" runt rören av platsskäl.

Måste säga att såväl bredd som djup är excellenta på min lill-Pathos. Tror också att om inte det rättas till med rörbytet så är det något annat som är galet dessutom. terminaler? tja, kanske. värt att testa i alla fall.

Lycka till och Forza Italia  :cool:

Jo ljudet nu med Mullardrören är ju betydligt bättre än med Sovtekrören, enda jag fortfarande saknar är som sagt breddkänslan..kan inte vara det övriga i min anläggning heller eftersom Yamahan gav en otrolig bredd, kändes som ljudet omslöt lyssningsplatsen runt om..Ska fundera på hur man ska göra om man kanske skulle försöka byta Logosen mot en Pioneer Ax10ai-s..Vart köper man dom rördämparna du nämde förresten?

Posted
Jag upplever Mullard-uppgraderingen på min Pathos gav mer "kropp och själ", "kött och blod" (klysch-VM here I come  :) ) mer närvaro, bättre upplösning och tystare bakgrund jämfört med originalets Sovtek 6922 (och mina sovtek var hyfsat fräscha- jag bytte av uppgraderingsskäl).

Var du verkligen tvungen att lämna Sovtekglöden, tänk om Kamrat Chrusjtjov hade kunnat läsa det här... :o Finns det möjligen inget annat gammalt ryskt militärrör som kan vara ännu bättre... :?::D

Posted
Var du verkligen tvungen att lämna Sovtekglöden, tänk om Kamrat Chrusjtjov hade kunnat läsa det här... :o Finns det möjligen inget annat gammalt ryskt militärrör som kan vara ännu bättre... :?::D

Vad är det för rör som b.a.t använder i sina konstruktioner?

Posted

Förstår att du håller på Sovtek Timbre men allt är inte alldeles strålande därifrån även om det är en röd stjärna som logga ;)

Dina Bat rör är en helt annan sak än standard sortimentet :mm:

Posted

Är det nån av er här som provlyssnat TACT/Lyngdorf:s Pwm förstärkare Tda2200?

Den skall visst vara extremt högupplöst, fast utan att bli för ettrig i toppen.. :)

Posted

:o

Jag har haft Pathos Logos i 4 månader nu och känner inte alls igen den beskrivning av ljudet som beskrivs i tråden... Mitt ljud slår med lätthet den försteg/slutstegs kombo från Advantage jag hade tidigare på de flesta parametrar!!! Och att Pathosen skulle ha "liten" ljudbild... nej, det håller jag inte med om.

Men att originalrören sett sina bästa dagar är nog uppenbart!

Det står om man läser manualen att förstärkaren får inte stå på 24 timmar!

Inga rörförstärkare bör stå på dygnet runt. Betänk oxå att Logosen har sitt försteg i klass A. :mm:

Pathosen kommer nog att stanna länge hemma hos mig!

Rack%20051205.jpg

anl051223.jpg

Posted
:o

Jag har haft Pathos Logos i 4 månader nu och känner inte alls igen den beskrivning av ljudet som beskrivs i tråden... Mitt ljud slår med lätthet den försteg/slutstegs kombo från Advantage jag hade tidigare på de flesta parametrar!!! Och att Pathosen skulle ha "liten" ljudbild... nej, det håller jag inte med om.

Men att originalrören sett sina bästa dagar är nog uppenbart!

Det står om man läser manualen att förstärkaren får inte stå på 24 timmar!

Inga rörförstärkare bör stå på dygnet runt. Betänk oxå att Logosen har sitt försteg i klass A. :mm:

Pathosen kommer nog att stanna länge hemma hos mig!

Rack%20051205.jpg

anl051223.jpg

Har ju nya Mullardrör i nu och visst,det är ju bättre än innan bytet men har fortfarande inte nån direkt större bredd i ljudbilden än innan..Funderar om det kan vara nåt fel på min Logos, lite lägre ljud i högra kanalen också..så var det även när den var ny..Ska höra med PL audio efter helgerna så får man se vad dom säger..

Posted

Om man skall ha ryska NOS-rör så finns det ett som på amerikanska heter 6H23N-EB. Det är en felaktig transkription och det borde heta 6N23P-EV. Det är kompatibelt med 6922/ECC88. Det har marknadsförts som militärrör men jag vet inte om det faktiskt använts som sådant. Det är ett bra rör med klart ljud och bra dynamik och med en litet förfinad och utjämnad diskant som får mig att associera till kopparfärg.

Ett rör som låter friskare och neutralare är Electro-Harmonix 6922 som även kan fås med guldplaterade pinnar för en ringa penning. Det är mycket uppskattat till hörlursförstärkaren Earmax Pro och många föredrar det framför NOS-rör (även jag).

Även EH lär vara ryskt.

Posted

Lite off topic men en del ryska rör var ju hemlighetsstämplade och belagda med exportförbud under Sovjettiden. Sådant skapar lätt lite "mystikkänsla" men om de verkligen skulle vara outstanding kan väl bara rörkännare avgöra.

Posted

Det är mycket möjligt att det var militära rör, eftersom de är bra. Militära produkter hade hög kvalitet i Sovjet medan konsumentartiklar oftast var dåliga.

Man använde rör i även i de mest avancerade MIG-planen och amerikanerna blev förskräckta när de upptäckte det - eftersom rör är mycket mindre störningskänsliga för stråling från atombomber än amerikanernas transistorelektronik.

Posted
Ett rör som låter friskare och neutralare är Electro-Harmonix 6922 som även kan fås med guldplaterade pinnar för en ringa penning. Det är mycket uppskattat till hörlursförstärkaren Earmax Pro och många föredrar det framför NOS-rör (även jag).

Även EH lär vara ryskt.

Var kan man få tag på dessa "Electro-Harmonix 6922 " och vad kostar de?? :mm:

Jag använder idag Siemens & Halske CCa -rör (som är de bästa 6922-rör jag hittills hört, men så har jag inte hört alla... ;) ).

Posted

Det är naturligtvis inte säkert att alla gillar dem men jag tycker de står sig bra mot mina Telefunken, Siemens och cryobehandlade ryska NOS. Inte lika förfinade men friskare ljud. Kanske jag inte har hört de bästa årgångarna / partierna av Telefunken etc?

Jag köpte mina EH 6922 på www.tubetown.de och de kostar 16,50 Euro per styck med guldpinnar. De bör finnas i alla någorlunda välsorterade röraffärer.

Posted
Det är naturligtvis inte säkert att alla gillar dem men jag tycker de står sig bra mot mina Telefunken, Siemens och cryobehandlade ryska NOS. Inte lika förfinade men friskare ljud. Kanske jag inte har hört de bästa årgångarna / partierna av Telefunken etc?

Anders,

Tack!

Har du möjligen provat Amperex "Bugle Boy" (eller kanske någon annan på Forumet :shy: ). Det har skrivits en hel del positivt om dessa på webben!

:D

Posted

Karvid, jag har inte provat Amparex men enligt den andrahandskunskap jag har så verkar Amperex och Mullard låta mjukare och fylligare än t.ex. Siemens. Jag har sett att Bugle Boy har fått mycket beröm, men det handlar antagligen mest om i vilken riktning man vill / behöver styra ljudet, alltså smak och synergi med övrig utrustning.

God Jul alla!

Posted

Anders

Det är alldeles rätt som du påpekar att Mullard hörs lite mjukare och fylligare ;)

Mullard = hörs lite mulligt :D

Posted

Hej!

jag kan inte så mycket om rör ,vill fråga måste röret ha benämningen 6922 for att passa Logosen, eller passar alla 6922 rör? Använder nu original rören med

Hal'o tubedampers och det hörs bra, men blir sugen på att testa något annat rör efter att ha följt denna tråd.

Tackar på forhand och God Jul!