Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, blev tämligen chockad tidigare ikväll när en kompis hade med sin Yamaha rxv 457 rds surround reciver för ca 2800:- och den lät betydligt öppnare än min Logos..ska ju inte kunna vara möjligt tycker man, diskanten var vassare med Yamhan men som jag skrev ett beydligt mer upplöst mellanregister och faktiskt tightare bas..Funderar på det är rören som börjar bli dåliga i min logos men har bara haft den sen mars i år så man tycker ju dom borde hålla längre än drygt ett halvår. Brukar ha på Logosen i princip dygnet runt så det gör ju att det blir många timmar på den tiden iof. Mvh,Ulf

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Håller med timbre här.

Rören sitter ju på ingången och bör hålla i 1000-tals timmar.

Intressant att den billigare förstärkaren performade så bra!? (eller, kanske inte...)

Posted

Måste medge att det låter konstigt, detta :black: . Jag är själv rör-newbie så jag vet inget om livslängd, men eftersom rören i Pathosen inte är effektrör borde de hålla rätt länge.

Dock - att köpa nya 2 nya förstegsrör är billigt, och kan dessutom ge dig en uppgradering. Alltså skulle du kunna köpa nya rör, få sinnesfrid cch dessutom få en uppgradering.

Bytte själv till Mullard e88cc i min Classic One Mk2 (hade samma sovtek 6922 originalmonterade precis som i Logos) och *jösses* :o det blev en uppgradering det!

För långt under 1000:-!

Hör av dig om du vill veta mer om att "pimpa" pathos, jag har gjort en del med min Classic One :cool: PMa gärna.

Men tillbaks till min ursprungstanke - lät konstigt att Pathosen skulle vara sämre på något än en Yamaha?!??! Det låter som att något kan vara trasigt.

Posted

Håller med timbre här.

Rören sitter ju på ingången och bör hålla i 1000-tals timmar.

Intressant att den billigare förstärkaren performade så bra!? (eller, kanske inte...)

[/quote

Jo det är svårt att begripa men örat ljuger ju inte så att säga..Högtalarna försvann betydligt bättre ur ljudbilden med Yamahan och ljudbilden växte åt alla håll i storlek, är lite deprimerande med tanke på vad Logos kostar jämfört med Yamahan. Verkar som man betalar alldeles för mycket för design på Logos..Funderar på om det kan vara min Cd17 som stryper mycket av Logos prestanda kanske? Använde samma cd på Yamahan så man tycker att Pathosen borde vara helt överlägsen ändå med tanke på recensioner man läst om den..Blir väl att försöka byta bort den mot nån större surroundstärkare från Yamha eller Pioneer.

Posted

Mycket märkligt...

Kanske något problem med den, som stargazer är inne på!?

Jag har tidigare själv haft Classic One hemlånad, och var imponerad av den till pengarna (jämfört med Quad 909, vilken i sig inte är dålig). Logos bör ju vara ett lyft upp gentemot Classic!?

Tror inte CD'n skall spela någon roll, förstärkaren i sig "skall" vara bättre än den billigare...

Posted
Mycket märkligt...

Kanske något problem med den, som stargazer är inne på!?

Jag har tidigare själv haft Classic One hemlånad, och var imponerad av den till pengarna (jämfört med Quad 909, vilken i sig inte är dålig). Logos bör ju vara ett lyft upp gentemot Classic!?

Tror inte CD'n skall spela någon roll, förstärkaren i sig "skall" vara bättre än den billigare...

Jo man blir ju fundersam..har haft min på dygnet runt nästan hela tiden sen i Mars så det blir väl att rören gått ungefär 5000 timmar.. Får höra mig för lite med PL audio i morgon och höra vad dom tror..

Posted
Verkar som man betalar alldeles för mycket för design på Logos..Funderar på om det kan vara min Cd17 som stryper mycket av Logos prestanda kanske? Använde samma cd på Yamahan så man tycker att Pathosen borde vara helt överlägsen ändå med tanke på recensioner man läst om den..Blir väl att försöka byta bort den mot nån större surroundstärkare från Yamaha eller Pioneer.

- Ta det lite lugnt :)

Den bör vara klart mycket bättre och är det säkert också om allt stämmer så jag skulle ta Pathos'en och testa den hos någon som har en bra anläggning för att utröna om den är så dålig som Du nu upplever. Ta dig tid....

Min erfarenhet säger också att det är bättre att ha en riktigt bra frontend som sedan "stryps" av ett inte så kompetent slutsteg än tvärtom där ett bra slutsteg förstärker alla konstigheter som den dåliga källan har för sig. I det första fallet brukar resultatet bli klart mer harmoniskt medan man gärna flyr rummet i det senare fallet ;)

Posted
- Ta det lite lugnt  :)

Den bör vara klart mycket bättre och är det säkert också om allt stämmer så jag skulle ta Pathos'en och testa den hos någon som har en bra anläggning för att utröna om den är så dålig som Du nu upplever. Ta dig tid....

Min erfarenhet säger också att det är bättre att ha en riktigt bra frontend som sedan "stryps" av ett inte så kompetent slutsteg än tvärtom där ett bra slutsteg förstärker alla konstigheter som den dåliga källan har för sig. I det första fallet brukar resultatet bli klart mer harmoniskt medan man gärna flyr rummet i det senare fallet  ;)

Hehe,jo det stämmer nog men det är ändå förbluffande hur mycket man får för pengarna i billigare förstärkare som Yamaha rxv 457 idag..och det visar väl också att man betalar mycket för väldigt liten förbättring ju högre upp man kommer i prisklasserna antar jag..Samma sak med mina Focal-JM lab 907be, alldeles för instängda i mellanregistret innan jag öppnade dom och lade in 4 lager blyfolie matta i dom ;) Skillnaden efter det är enorm..i princip inga vibrationer i lådorna nu och vikten har väl ökat ca 4-5 kg också.. Dåligt att dom inte kan lägga lite mer resurser på lådorna i högtalare för ca 23k /par utan kompenserar det med att fylla dom proppfulla med dämpull som tar bort all snabbhet och upplösning i ljudet.. :angry: Huromhelst så får man nog fundera på rörbyte i Logosen kanske ska ju ge ett rejält lyft verkar det som..

Posted

Har rören gått 5000 timmar och med lite missflyt så kan de vara på väg att ge upp så smått.

Brukar märkas att man får lite diskantbortfall och lite luddigare ljud.

Jag talar då om när det är rör hela vägen och hur din hybrid är vet jag ju inte riktigt.Håller för övrigt med Eliot om att ta det lugnt.

Köp andra rör och sätt i dem och hör hur det blir är mitt råd.

Finns jättemycket godisrör att välja på för relativt lite pengar.6922/Ecc88 är ju ett vanligt förekommande rör som inte är dyrt dessutom :)

Jag hade försökt komma över TFK,Siemens eller något i den stilen :mm:

Posted
Har rören gått 5000 timmar och med lite missflyt så kan de vara på väg att ge upp så smått.

Brukar märkas att man får lite diskantbortfall och lite luddigare ljud.

Jag talar då om när det är rör hela vägen och hur din hybrid är vet jag ju inte riktigt.Håller för övrigt med Eliot om att ta det lugnt.

Köp andra rör och sätt i dem och hör hur det blir är mitt råd.

Finns jättemycket godisrör att välja på för relativt lite pengar.6922/Ecc88 är ju ett vanligt förekommande rör som inte är dyrt dessutom :)

Jag hade försökt komma över TFK,Siemens eller något i den stilen :mm:

Hej EAR..mailade Pathos igårkväll och fick svar idag. Dom rekommenderar rörbyte efter ca 5000 timmar så det stämmer nog..har märkt att diskanten blivit klart mattare+ att basen är bumligare.. Han var fundersam över varför jag lämnar Logosen på hela tiden eftersom det inte ger någon ljudmässig fördel, allt som det ger är förkortad livsläng på förstärkaren så det blir att man får stänga av den över natten iallafall..

Posted

Även jag lägger min röst på att byta smårören.

5000 timmar är en del även för smårör och som EAR är inne på så är det olika mellan rör hur länge dom faktiskt håller.

Men visst är det "modigt" att testa mot så pass billigare elektronik! Hatten av!

:):D

Posted
Även jag lägger min röst på att byta smårören.

5000 timmar är en del även för smårör och som EAR är inne på så är det olika mellan rör hur länge dom faktiskt håller.

Men visst är det "modigt" att testa mot så pass billigare elektronik! Hatten av!

:)  :D

Jo får verkligen hoppas att rörbyte verkligen gör susen annars får man nästan börja fundera på att lägga av med hifi :diss:

Posted
Kanke en dum fråga, men körde du CDn analogt in i Yamahan också, eller använde du DACen i receivern?

Vi körde cd:n analogt till Yamahan, svårt att begripa än hur en sån billig förstärkare kan låta så bra :(

Posted

Uffe

Jag tycker nog att du inte skal nöja dig med att stänga ner för natten utan stänga varje gång du går hemifrån.

Det är helt andra spänningar i en rörstärkare än vad det är i en trissedito.

Posted

Inte har jag på min Logos hela tiden!Pathos själva rekommenderar inte att man har det heller.Det tar inte speciellt lång tid innan den är uppvärmd.Jag har märkt att min tar ca 45 minuter innan den presterar på topp.

Jag tror precis som de andra att rören håller på att vara slut.Byt ut dom och jämför gärna igen mot den där Yamahan....då ska du få se på :evil: ;)

FORZA!

/n.o

Posted
Inte har jag på min Logos hela tiden!Pathos själva rekommenderar inte att man har det heller.Det tar inte speciellt lång tid innan den är uppvärmd.Jag har märkt att min tar ca 45 minuter innan den presterar på topp.

Jag tror precis som de andra att rören håller på att vara slut.Byt ut dom och jämför gärna igen mot den där Yamahan....då ska du få se på :evil:  ;)

FORZA!

/n.o

Beställde ett par Mullardrör, bör dyka upp imorgon..Ska bli kul att höra skillnaden..tycker min Logos har kännts instängd i ljudet ett bra tag, inte alls samma djupkänsla i ljudet och mattare diskant.Jo hoppas verkligen Yamahan blir överkörd totalt efter rörbytet... ;)

Posted

Jag kan minnas fel, men är inte Pathos implementerade utan återkoppling? I så fall blir det inte superrent och jag är inte förvånad att Yamahan spelar mer korrekt. :)

Posted
Jag kan minnas fel, men är inte Pathos implementerade utan återkoppling?  I så fall blir det inte superrent och jag är inte förvånad att Yamahan spelar mer korrekt. :)

Om det är deras inpol teknik som du tänker på så sitter den inte på Logos utan på Pathos än större modeller!Kan inte tänka mig att en Yamaha surroundförstärkare skulle kunna matcha en Inpol2 eller Logos ens!

Posted

De moderna surroundförstärkarna kan tveklöst imponera i pris prestanda, men det låter onekligen märkligt om en produkt likt denna skulle bli distansierad. Den har ju fått rätt bra omdömen både här och var.

Blir intressant att se resultatet av rörbytet.

Posted
De moderna surroundförstärkarna kan tveklöst imponera i pris prestanda, men det låter onekligen märkligt om en produkt likt denna skulle bli distansierad. Den har ju fått rätt bra omdömen både här och var.

Blir intressant att se resultatet av rörbytet.

jo det ska bli spännande att höra hur dom nya rören låter. Men Morello har rätt i att Pathos använder väldigt lite återkoppling då dom menar att man får en betydligt naturligare klang så, men inte lika hyperupplöst verkar det som..Blir nog att försöka byta till en Krell kav400i eller något liknande om inte dom nya rören gör underverk på ljudet ;) Var sån otrolig bredd på ljudbilden med Yamahan och röster satt spikade i mitten, med Logos som den låter nu före rörbyte så stannar rösterna kvar liksom i varje högtalare och nästan ingen bredd på ljudet på sidorna om högtalarna..

Posted

Svag återkoppling renderar typiskt, utöver excessiv distorsion, en hög utgångsimpedans, som i sin tur orsakar en onaturlig klang på grund av högtalarens komplexa impedans. :)

Är det inte så att de dras lite för häftiga slutsater på grund av Pathosens pris och design?

Posted
Är det inte så att de dras lite för häftiga slutsater på grund av Pathosens pris och design?

<kan bara svara för min egen del>:

Nej, men snarare utifrån prestanda och egna erfarenheter. Äger själv en Pathos Classic One MkII (=Pathos minsta modell) vilken driver Totem Model One Signature via Kimber 4TC. Signalkälla är Cairn Fog v2 24/192.

Pathos Classic One tycker jag har prestanda som är grymt bra, särskilt för priset. Ägde tidigare en Krell KAV-400xi (som säkert har utmärkta mätvärden och en oklanderlig konstruktion) och lånade hem Pathosen över en vecka. I mitt system lät Pathosen betydligt bättre i mina öron, på merparten av den musik jag lyssnar på dessutom mycket bättre.

Vid ett tillfälle hade jag en Hifi-dag med tre andra Hifi-entusiaster och alla tre var eniga om att Pathosen smiskade Krellen. Vi provade också vid det tillfället att byta till Revel-högtalare, även där lät Pathosen bättre.

Av den anledningen finner jag det märkligt att storebror Logos skulle prestera dåligt, särskilt jämfört med en hemmabioreceiver.

För din egen del, Morello: Har du lyssnat på Pathos? Under dina Pathos-lyssningar, vad har du jämfört med? Kringutrustning vid dessa lyssningstillfällen?

Posted

Alltså Uffe71,blir det ingen förbättring med ett rörbyte måste du ha ett allvarligt fel på din Logos.

Jag kan inget när det gäller tekniken om hur det här med återkoppling funkar eller inte,men Logos är ingen svag förstärkare så problem med komplexa högtalarlaster tror jag inte den lider av.

Posted
Alltså Uffe71,blir det ingen förbättring med ett rörbyte måste du ha ett allvarligt fel på din Logos.

Jag kan inget när det gäller tekniken om hur det här med återkoppling funkar eller inte,men Logos är ingen svag förstärkare så problem med komplexa högtalarlaster tror jag inte den lider av.

Hej igen..sitter nu och lyssnar med nya Mullardrör och nu är ljudet underbart igen.. :) har kört den ca 30 minuter än bara med dom nya rören så det blir väl lite bättre antar jag efter en del timmar..Framförallt diskanten märks att den är mycket klarare men ändå får jag inte den otroliga breddkänslan i ljudet som det var med Yamahan..Ändå tyckte Hifi o musik att Logos är bättre på bredd än djup i ljudbilden, får hoppas på en del extra om nån dag kanske då dom nya rören gått lite..

Posted
<kan bara svara för min egen del>:

Nej, men snarare utifrån prestanda och egna erfarenheter. Äger själv en Pathos Classic One MkII (=Pathos minsta modell) vilken driver Totem Model One Signature via Kimber 4TC. Signalkälla är Cairn Fog v2 24/192.

Pathos Classic One tycker jag har prestanda som är grymt bra, särskilt för priset. Ägde tidigare en Krell KAV-400xi (som säkert har utmärkta mätvärden och en oklanderlig konstruktion) och lånade hem Pathosen över en vecka. I mitt system lät Pathosen betydligt bättre i mina öron, på merparten av den musik jag lyssnar på dessutom mycket bättre.

Vid ett tillfälle hade jag en Hifi-dag med tre andra Hifi-entusiaster och alla tre var eniga om att Pathosen smiskade Krellen. Vi provade också vid det tillfället att byta till Revel-högtalare, även där lät Pathosen bättre.

Av den anledningen finner jag det märkligt att storebror Logos skulle prestera dåligt, särskilt jämfört med en hemmabioreceiver.

För din egen del, Morello: Har du lyssnat på Pathos? Under dina Pathos-lyssningar, vad har du jämfört med? Kringutrustning vid dessa lyssningstillfällen?

Hej igen Stargazer.. Du kanske har läst recensionen av Logos och New classic one i Stereophile, jag läste den på nätet och där verkade det som dom tyckte New classic one var mer prisvärd..Har för mig nån jag pratat med nästan tyckte den var bättre än Logos förutom i basen då ju Logos har mer effekt . Men men man tycker ju att Logos bör var lite bättre på allt men det är antagligen ganska liten skillnad när det gäller diskant och mellanregister. Och Logos bör väl klara trögare högtalare också då.. Men på lättdrivna högtalare är nog skillnaden mindre..

Posted

I egenskap av att ha ägt en new Classic One och nu en Logos så kan jag försöka förklara mina åsikter om skillnaderna dem emellan.

Classic One är otroligt bra men har inte samma kraft som Logos.ClassicOnes stora egenskap är dess fina levande mellanregister som i mitt tycke är svårslaget i klassen.

Logos har "det" men även några andra egenskaper som gör den lite mer komplett.Bättre kontroll och definition i basen.På denna punkt är den en rejäl uppgradering.Logos spelar med ett lite större lugn och har ett bättre grepp i det musikaliska förloppet.

Stereophile har rätt i att ClassicOne är en bra förstärkare.Den har väl fått Klass A rating av dem medans Logos har fått Klass B.Lite konstigt tycker jag allt det är för i min åsikt så är Classic One riktigt riktigt bra men lika bra som Logos?Nej.Inte i min åsikt.Någon förbättring ska det väl dessutom vara för det dubbla priset?

Kom att tänka på en sak.När ni testade Yamahan hade ni någon slags effekt på utav misstag?Ni kanske körde den i något slags DSP läge,tänkte jag?

Hälsningar

n.o

Posted
Kom att tänka på en sak.När ni testade Yamahan hade ni någon slags effekt på utav misstag?Ni kanske körde den i något slags DSP läge,tänkte jag?

Då detta nämns slår det mig att min TV har ngn funktion för att få till ngn konstlad bredd, det upplevs väldigt mycket större och mer frisläppt då det nyttjas...men det går knappt att höra vad folk säger om det är ett "talprogram" Dock ganska läckert då man kollar på film...vilket ju händer iallafall två gånger per år :blush:D

Hmm...vad tillförde detta egentligen... :blush

\\K-man