friljud Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Sedan jag var liten har en stor kyrkorgel alltid gjort mig imponerad. Det där ojämförbart stora ljudet som fick mig att bli på helspänn och samtidigt lycklig. På något sätt kände jag jämförelsen mellan orgeln och den stora långtrdaren, jätteloket, Titanic, King Kong...Det fanns en form av "power" som var så underbart överlägsen. The Morton H. Meyerson Symphony Center i Dallas är en av USA's nyare konserthallar och som jag förstått det hela, räknas den till de bästa. Där inne står en konsertorgel som verkligen inte går av för hackor. En jätteorgel av märket Fisk. Ni ska veta att det känns i lyssnarsoffan, när orgelns stora pipor lägger an tillsammans med den pampiga blåsorkestern. Musiken är nu inte enbart pampig. Här finns känslosamma passager också, förträffligt omhändertagna av Keith O. Johnsons utstuderade skicklighet som inspelningstekniker. Inspelningen är av hög kvalitetet för dig som inte har HDCD-avkodare. För den av oss som har HDCD spelare är upplevelsen ett snäpp läckrare. Men som sagt: HDCD innebär höjd ljudkvalitet även för icke HDCD-spelare. Pomp & Pipes kommer att plockas ut ur hyllan ett flertal gånger framöver! Jag rekmmenderar den starkt. Jag köpte den fraktfritt för 198 kr. på den svenska webbutiken High Fidelity Music (www.hifimusic.se) men går även att införskaffa på Reference Recordings egen hemsida. Då tillkommer förstås frakt och tullavgifter. Quote
Recommended Posts