Guest raceman Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Tjenare grabbar! Jag är på jakt efter ett par nya högtalare som leverar musik på ett engagerande och levande vis. Det behöver inte vara ett detalj monster utan all musik skall låta kul och kraftfullt men ändå behagligt och avslappnat, hoppas att ni förstår vad jag är ute efter. Min stereo består just nu av: Krell SACD Standard Krell KAV-400xi naim audio allae Chord chompany Signature högtalarkabel Chord Anthem xlr Pioneer dvd Chord Anthem rca Jag har lyssnat en del på SonusFaber Guarnieri Homage och jag gillade dessa skarpt men dessa är lite väl trögdrivna. Den nya Guarnieri Memento som kommer framåt vårkanten verkar mycket mera lättdriven än den nuvarande modellen samt den går lite djupare i frekvens också. Andra högtalare som har väckt min nyfikenhet är bla. Kharma 3.1 och 3.2 Har ni några andra högtalare i detta högpresterande segment att rekomendera? Jag har inte bråttom med att införskaffa mig dessa och det behöver inte vara nya högtalare heller. Jag vill ha ett par högtalare som jag kan leva i många många år med. Jag är heller inte främmande för att ha en sub som jag kopplar in om jag känner för att spela på lite grand eller om jag ser på film. Mvh Peter Quote
Timbre™ Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Om du inte har bråttom så kommer det enligt planerna att bli en lyssningsrapport om Guarneri Memento här på Euphonia så fort första paret landar i Sverige. De kommer naturligtvis att jämföras med Guarneri Homage... Quote
Guest raceman Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Om du inte har bråttom så kommer det enligt planerna att bli en lyssningsrapport om Guarneri Memento här på Euphonia så fort första paret landar i Sverige. De kommer naturligtvis att jämföras med Guarneri Homage... <{POST_SNAPBACK}> Kanon! Det finns ingen möjlighet att man själv skulle kunna få vara med vid ett sådant tillfälle? Quote
Timbre™ Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Det mesta går att ordna och vi hörs av när det drar ihop sig... Quote
MartinH Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Men huga vilket pris, 10500 euro för en stativare... Men iof borde stativen ingå, eller ?? Dock så lät ju Homage bra, så denna kommer nog iof låta riktigt bra den med, men det är mycket pengar.... Man får ju ett par Kharma för dom pengarna !! /Martin Quote
Engelholm Audio Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Man får ju ett par Kharma för dom pengarna !! /Martin <{POST_SNAPBACK}> Men huga - 100'000kr för ett par tvåvägs golvare! Quote
MartinH Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Ja men det är ju i alla fall ett par golvare !! Quote
K-man Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Ja...och golvare med två element är naturligtvis mycket dyrare att tillverka än en tvåelementsstativare ihop med ett rejält stativ... Naa...jag tror du bet dig själv i foten där MartinH! \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Man kommer alltid tillbaka till Guarneri... Quote
ninja Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Lyssna på en av Svenska Respons:arna http://www.responsloudspeakers.com/index2.html Quote
Guest raceman Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Lyssna på en av Svenska Respons:arna http://www.responsloudspeakers.com/index2.html <{POST_SNAPBACK}> Jag vet ingenting om dessa högtalre men skaffar man sig dyra grejor så vill jag även tilltalas av designen. Dessa föll mig inte riktigt i smaken men dem låter säkert fantastiskt bra. En högtalare är även en möbel, inte bara ett medel att återge musik med. Men tack för förslaget. Fler förslag tack, ingen som har rekomenderat BoW 802D än. Undrar vad det beror på? Som det ser ut skall jag åka på min första hifi mässa, den i Stoclholm. Där får man kanske fler vansinniga idèer Quote
Martin Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Vienna Acoustics Mahler kanske om dom inte är för billga? Jag har lillebror Strauss och förstår inte riktigt hur dom kan låta så bra trots att jag sitter med skitelektronik... Snygga är ju bara förnamnet sen [:P] Quote
Guest raceman Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 För min del så får högtalaren gärna kosta 15000kr men jag finner det osannolikt att dessa skulle prestera lika bra som ett par för ca 70-120000kr. Som jag har skrivit tidigare, DET MÅSTE INTE VARA NYTT. Skulle jag komma över ett par högtalare som är tillräckligt bra för en "billig" penning så kan man kanske byta nätkablar.... Quote
ninja Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Lyssna på en av Svenska Respons:arna http://www.responsloudspeakers.com/index2.html <{POST_SNAPBACK}> Jag vet ingenting om dessa högtalre men skaffar man sig dyra grejor så vill jag även tilltalas av designen. Dessa föll mig inte riktigt i smaken men dem låter säkert fantastiskt bra. En högtalare är även en möbel, inte bara ett medel att återge musik med. Men tack för förslaget. Fler förslag tack, ingen som har rekomenderat BoW 802D än. Undrar vad det beror på? Som det ser ut skall jag åka på min första hifi mässa, den i Stoclholm. Där får man kanske fler vansinniga idèer icon_smile_big.gif Tur att smaken är som baken ;-) B&W 802D och speciellt B&W 801D skulle aldrig komma i mitt hem (på grund av utseende) däremot Respons Grand .... Quote
Hans-Tommy Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Hej Sonus faber har ett billigare alternativ, Cremona auditor som har fått mycket bra recensioner tillsammans med krell 400. Har du testat dem? mvh Hans -Tommy Quote
Joacim Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Har lyssnat på kombinationen som Hans-Tommy nämner, och tyckte det spelade väldigt bra ihop vid det tillfället. Men jag är fortfarande lite ? om den kombinationen verkligen var den "bästa", dvs om SF-högtalarna skulle kunna utvecklas än mer med andra källor!? Quote
Guest raceman Posted December 20, 2005 Posted December 20, 2005 Jag har inte testat Cremona Auditor hemma men jag har lyssnat relativt mycket på dessa och dem är riktiga trevliga men dem är betydligt sämre än Guarnieri på allt. Hade jag inte hört Guarnieri så hade dessa varit ett bra alternativ men dessa är i samma klass som mina nuvarnde högtalare, mina nuvarande är nog tom. bättre på en del delar såsom mellanregister och bas. Cremona golvare har jag däremot aldrig lyssnat på? Hur är dessa gentemot Cremona Auditor samt Guarnieri? Quote
Timbre™ Posted December 20, 2005 Posted December 20, 2005 Har haft Cremona på besök i en månad och jag tycker att den är något ljusare i klangen än både Amati och Guarneri. Inte sämre men annorlunda. Ringradiatorn... Quote
Morello Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Cremona Amati En lite förhöjning runt 10 k kanske förklarar Timbres intryck. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2005 Posted December 21, 2005 Frekvensgången måste vara förklaringen för ringradiatorns utsträckning uppåt i frekvens skall ju inte kunna påverka klangbalansen... Nu låter ljusare tonal balans mer än vad det är i praktiken men jag kunde hela tiden höra skillnad i samma rum och över samma elektronik jämfört med Amatins Revelator. Quote
Guest raceman Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Hmmm. Jag trodde det skulle ramla in en massa förslag här med det verkar vara SonusFaber dem flesta här gillar? Det är ju ett bra betyg förvisso men nog måste det väl finnas flera alternativ? Quote
Timbre™ Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Klart att det finns fler alternativ men man måste ju känna till högtalarna för att kunna svara. Verity Audio Fidelio skall du inte lämna ohörd. Quote
Adagio Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Hmmm. Jag trodde det skulle ramla in en massa förslag här med det verkar vara SonusFaber dem flesta här gillar? Det är ju ett bra betyg förvisso men nog måste det väl finnas flera alternativ? <{POST_SNAPBACK}> Det är klart man gillar Sonus, har man en gång kommit till insikt så är det svårt att inte rekomendera dessa högtalare oavsett prisklass. Quote
MartinH Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Ett tips är att komma till Stockholms mässan om nån månad, där kommer du kunna sondera ganska bra vad som finns idag, för det är en ganska stor marknad när det gäller högtalare idag... Jag kommer nog spela på en 3-4 modeller under helgen. Visst ska man aldrig bestämma sig på en mässa, men det är ett bra tillfälle att lyssna och se på ett stor antal på samma gång, och skapa sig n uppfattning om vad som kan vara intressant att lyssna vidare på... Mvh, Martin Quote
Guest raceman Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Ett tips är att komma till Stockholms mässan om nån månad, där kommer du kunna sondera ganska bra vad som finns idag, för det är en ganska stor marknad när det gäller högtalare idag... Jag kommer nog spela på en 3-4 modeller under helgen. Visst ska man aldrig bestämma sig på en mässa, men det är ett bra tillfälle att lyssna och se på ett stor antal på samma gång, och skapa sig n uppfattning om vad som kan vara intressant att lyssna vidare på... Mvh, Martin <{POST_SNAPBACK}> Jo! Jag har planerat att komma till mässan på lördagen. Min första hifimässa:) Skall bli kul att se en massa leksaker live så att säga, kanske köpa lite musik också... Quote
fatpipe Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 B&W 803D är en fantastisk högtalare. Likaså 802D. Rekommenderar varmt en provlyssning. Quote
Recommended Posts