Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg att en del skivor av märket Proprius är märkta ATR Mastercut. Är detta en direktgraverad skiva och vad står ATR för? :blush:?: Finns det flera olika typer månne? :blush:?:

Posted

ATR kan betyda analog tape recording. Men jag kan inte svära på detta. Kan det möjligen vara så att inspelningrna i fråga är rätt så gamla .... 80-talet och tidigare.

Posted

Det är möjligt, om vi kollar en känd skiva, Cantate Domino, så finns den som både första och andra utgåva, vitt omslag resp. svart sådan. Men när man börjar leta lite runt om i Europa så hittar jag samma skiva 180gr. vinyl märkt ATR Direct Cut svart omslag. Det sista låter som om det vore en direktgraverad sak. :)

Posted

ATR Mastercut Recording är tyska återutgåvor. Jag kommer ihåg att det stod Atr på tidiga plasmadiskanter från Acapella och efter vad man kan läsa på Internet kommer Atr liksom Acapella från Duisburg. ;)

- Jag fann nu att Atr betyder: Audio Trade Hi-Fi Vertriebsgesellschaft mbH, http://www.audiotra.de - men jag finner inte skiverna omnämnda på webbsidan :blush

Skivorna är i varjefall lätt tillgängliga i Tyskland....

Tillägg: Här finns en sida med några av skivorna där vi förutom de ur svenskt perspektiv mycket kända Cantate Domino, Jazz at the Pawnshop, Antiphone Blues också ser den välkända LA FOLIA DE LA SPAGNA :mm:

Posted

ATR.... vad betyder då R Eliot? Nej Jag tror ändå att ATR betyder Analog Tape Recording. Alla nämna skivor på sidan är också inspelade analogt. När en skiva är Direct kutad så betyder det att man graverat direkt till ett lack eller DMM utan att gå över ett band. Om man lyssnar på en Direct Cut så kan man vanligen höra ljud från studion (inräkning) i mellanrummet mellan två låtar. ;)

Posted

Varför skall du vara så envis :black:

Jag plockade nu fram min Jazz at the Pawnshop där det står på framsidan av omslaget Atr. Mastercut Recording, High Quality Pressing - 180g Virgin Vinyl. På baksidan står det: Atr. AUDIOTRADE - GARTENSTRASSE 26 - D-4330 MÜLHEIM/RUHR och ATR LP 003 inköpt på en HiFi mässa i Schweiz hos Jörn Frankenhäuser, Audio Compo 8340 Hinwil ;)

På baksidan står det också:

Schneideingenieur: Georg Kamman

Pressung: EMI-Electrola GmbH, Köln

Covergestaltung: M&Z Duisburg

Atr = Audiotrade

Jag har även två ex (funna billigt på loppmarknader!) av originalet som är en gatefolded utgåva med två skivor Proprius 7778-79 där man på den tyska enkelskivan bara tagit med en del av låtarna :black:

På den svenska utgåvan kan man läsa:

Gravering: The Cutting Room

Matrisering och Pressning: Grammoplast AB, Spånga

//Eliot

PS. Jag trodde att alla visste att Cantate Domino inte var direktgraverad :o

Inspelningen är gjord 23-25 januari och 29 april 1976 i Oscarskyrkan i Stockholm av Bertil Alving med en Revox A77 och bara två mikrofoner, Pearl TC4.

Posted

När det gäller direktgravering här i svedala så känner jag bara till en som är gjord i modern tid om man nu kan kalla 70-talet för modern tid. Graveringen gjordes på Metronome Studion av Rune Persson och mixningen gjordes av Erik Olhester. Dumt nog så minns jag inte just nu vad gruppen hette. Att göra en direktgravering kräver en massa repetionstid för alla inblandade. Man har ju liksom bara en chans och det kan ju jämföras med en direktsändning i TV som bara inte får gå fel. En anna sak som jag kom att tänka på är att ett lack måste matriseras inom två timmar efter gravering.

Posted

Så det innebär att den tyska pawnshop pressningen är en snikvariant med bara delar av orginalet. Dessa skivor håller alltså inte en bättre ljudkvalite än de här i sverige vanligt förekommande exemplaren. Ibland är man extra lättlurad! ATR, Mastercut, jo jag tackar!! :blush:blush:blush "Snus är snus om än i gyllene dosor"