Jump to content

Recommended Posts

Posted

Julhelgen närmar sig med stormsteg och vårt stativhögtalartema rullar vidare i stillsamt tempo, med eller utan snö... :cool:

Från Österreich till Deutschland är steget inte långt och väl över gränsen blir det dags för en bit exklusiv HiFi made in Germany.

Ein Mann mit vielen Talenten... :cool:

tema650.JPG

Posted

Burmester Lautsprecher 022 skall ta mig mot julens lyssningsövningar och allt är på plats. Millimeterprecision i inställningarna och dags för lite Ordnung im Musik... :)

tema646.JPG

Posted

Till 022:an, som ingår i Rondo Line, erbjuder Burmester ett par stativ i den verkligt exklusiva divisionen och priset i Sverige hamnar runt 30000 kr för enbart stativen. Här har jag kommit över ett slankt alternativ från Target som tillsammans med A.R.T. Big Series skall försöka nå upp till Burmesters nivå... ;)

tema617.JPG

Posted

Med Big Feet Limited Edition både under och på stativet drar det iväg till 16 grafitkuber totalt. En fördel är att högtalarna kommer upp lite till från golvet vilket kan vara rätt då Burmester Design-Standfuss 023 ser ut att vara ganska så hög.

Julbocken väntar avvaktande på hur det skall gå... :)

tema642.JPG

Posted

Så stöter dom på varandra igen, ärkerivalerna auf dem deutsche HiFi-Markt... :)

Accuphase betraktar Tyskland som sin hemmamarknad och Burmester har varit där ett bra tag så det här kan ju bli trevligt... :) Burmester 022 med sina 89 dB känslighet och nominella impedans på 4 ohm bör vara en lätt match för Accuphase M-8000 som dubblar sin effekt ner till 1 ohm. Jag har tidigare hört Lautsprecher 022 med Accuphase A-60 och med den erfarenheten i bagaget är förväntningarna minst sagt uppskruvade.

tema640.JPG

Posted
Burmester Lautsprecher 022 skall ta mig mot julens lyssningsövningar och allt är på plats.

Skall bli spännande att se hur mycket julstämning de framkallar hos dig Timbre!. :)

...i ronden "design" får de iallafall inte så värst höga poäng av mig....men säkerligen har de andra desto starkare sidor?

\\K-man

Posted

Oj då. 30000 för ett par stativ. Det är en del pengar det. Vad kostar högtalarna? Hörde Burmester på malmömässan och de spelade mycket bra tycker jag men å andra sidan ska de väl göra det med tanke på priset.

/Mikael

Posted
Oj då. 30000 för ett par stativ. Det är en del pengar det. Vad kostar högtalarna?

Enligt HiFi Consults prislista kostar högtalarna 53000 kr inklusive stativ. Detta pris är dock inaktuellt och en ny prislista är på gång från Deutschland.

Här ser vi Lautsprecher 022 med tillhörande Design-Standfuss 023 vid sidan av en elektrostatbjässe.

Alingsas022.JPG

Posted

OJ VAD SPÄNNANDE!! Ett test av "mina" högtalare.

Kan väl säga att mina är av den senaste varianten, porten har en lite annan design.

P4020057.JPG

P4020060.JPG

Mina bilder håller inte Timbreklass men skillnaderna framgår nog ändå.

Följer med spänning!!!

Posted

Det här blir ju dubbelt så intressant... :mm: Två upplagor av 022:an och vi kan jämföra våra intryck. Tänker lägga upp den här lyssningsomgången på ett annorlunda :) sätt genom att starta med tre helt nya och ohörda skivor istället för att köra de gamla vanliga jämförelsenumren. Nollställd musiklyssning kan man säga. Först ut är Richard Bona med tiki och därefter väntar Diana Krall med Christmas Songs (kanske förutsägbart... :?:;)) samt Nils Landgren & Joe Sample i Creole Love Call. Kan bara konstatera att musiken hittills har presenterats på ett högst engagerande sätt och efter detta växlar jag över till referensskivorna för att se om intrycken står sig.

Det känns som att åtta grafitkuber mellan högtalarna och golvet var ett lyckat drag när jag nu ändå inte har tillgång till originalstativen. Diskantelementet kommer upp i exakt öronhöjd, basen har fått en ruggig pondus samtidigt som den är slank och känslan av "fullregisterhögtalare" infinner sig. Kanske något att prova även med Original Standfuss... :?:

tema662.JPG

Posted
Ha-begäret blir så stort att man nästan kan höra banken jubla i bakgunden!

Man samlar lätt på sig med åren och det finns alltid en risk att det blir lite hifilagerkänsla över det hela.

Den berömda Jet-diskanten på nära håll. Denna Airmotion Transformer har anknytning till Dr. Oskar Heil, en man som är involverad i diverse egna högtalarprojekt. Jetsnabb energiomvandling är principen.

tema696.JPG

Posted

En dubbelt så stor variant på denna Jet-driver finns i Burmesters senaste jumbojet B100. Två Airmotion tweeters som är specialframtagna för att arbeta under hornliknande förhållanden i centrum av B100:ans d'Appolitokonfiguration.

Paket032.JPG

Posted

Woofern är en 170 mm Nomexkon vilket innebär förstärkta fibrer och minimal egenresonans. Delningsfrekvensen ligger på 2800Hz och filtret är av andra ordningen (12dB/oktav Linkwitz).

tema688.JPG

Posted

Dessa byglar är på de senare versionerna bytta mot en bit av Burmesters högtalarkabel.

En liten bild kanske?? Kabeln till höger är en "naken" Transparent bygel.

P4010039.JPG

Posted

Högtalarna tycks vara en lätthanterlig last så någon biamping känns inte aktuellt. Då kan det vara rätt att ha ordentliga jumpers istället. Vilka använder du till vardags, Transparentbygeln eller Burmesterkablarna... :?:

Posted

Har bara kört Transparent, fick med dom vid köpet. Ett litet test är planerat för och se om jag hör någon skillnad.

Burmester gillar tydligen "standardkablar" kommer väl ihåg Arkenmässan och besökarnas förvåning när de såg kabeln till B99:orna :D

Posted

Ok, spännande!! På arken hade "Sladd" provat Transparent XL och det lät skräp enligt honom. Udo Besser från Burmester var plats och hade tydligen haft lite roligt åt detta. Så XL:en åkte ut och när "lampsladdarna" kom på plats lät det som det skulle.

Lånar en av dina :?: bilder från Arken där kabeln syns:

Arken100.JPG

Posted

Hej!

En liten instickare mitt i alla fina bilder. På Arken -04 fick vi onekligen lång haka när Transparent Reference inte gav ett ljudlyft (alternativt bara lät konstigt...)

Men vi fick oss också en påminnelse om vad noggrannhet betyder i dessa sammanhang. Vi gjorde om testet hemma i butiken senare och då fanns ingen tvekan. Transparent lät bättre. Vad var skillnaden? Jo, på mässan bytte jag enbart högtalarkabeln. I butiken senare byttes båda paren signalkablar ut också.

Så om jag hållt mig till att göra så som jag predikar till andra att göra vid test av kablage så hadde allt löst sig första gången. :blush

Kabeln på Arken-bilden är en Burmester standard för ca 25 000:- för 2x3 meter.

mvh och God Jul såhär på självaste julafton!

. :)

Posted

Inspirerad av Udo Bessers kabelbyten :) kopplades Selecten ur och jag plockade fram ett par gamla trotjänare ur tillbehörslådan. Monstercable M1 i två meters längd med machospadar i bägge ändar. Mest som en jämförelse i jämförelsen och det hela är väl inte helt rättvist då dessa kablar har legat oanvända ett antal år och inbränningsprocessen alltså bör göras om. Alltid nyttigt att "gå tillbaka" och man blir lätt överraskad av hur bra det faktiskt fungerar. Lautsprecher 022 ger intryck av att besitta tydliga monitoregenskaper och med Monster M1 är det inte så att detaljinformation läggs till eller försvinner utan helheten presenteras helt enkelt på ett annorlunda sätt. Ljudbilden flyttar fram, allting blir mer "direkt" och högtalarnas närvaro ökar. Upplevelsen av inspelningsrummet och basåtergivningssläppet påverkas i oönskad riktning men skillnaderna är inte lika påtagliga som jag vill minnas att de en gång var över ett par Infinity Kappa 9. Således lätt att sitta nöjd om man inte har jämfört och kabelprisskillnaden kan väcka känslor men det är en annan historia och efter juldagens genomkörningar kändes det rätt att gå tillbaka.

tema761.JPG