Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu när Jussi nämnts i Helga natt-tråden inspireras jag till att fråga den mångkunniga Euphonia-panelen:

Ni därute som gillar Jussi Björling, vilka inspelningar skulle ni vilja lyfta fram som de bästa ut välljudshänseende? Själv är jag förtjust i den relativt nya "reDISCOVERED"-utgivningen från Carnegie Hall 1955 (RCA Red Seal).

http://groups.yahoo.com/group/Bjorling/

tycks man någorlunda unisont anse att Manon Lescaut-versionen från 1954 är mycket bra. Jag kan bara hålla med dem. Utöver dessa utgåvor känner jag själv inte till så värst mycket mer av den djungel av Jussi-plattor som har givits ut och fortsätter att ges ut (2 st senast i slutet av November, en svensk och en norsk).

Tacksam för alla upplysningar!

Posted

Har nog inget att tillföra trådens fråga, men ett par andra Björling-tips:

Det är roligt att lyssna på en del Björling-78:or, speciellt de tidiga svenskinspelade tiotummarna på bruna HMV X-serien. Det är inga rariteter direkt, man hittar dem på loppisar. Överföringar till andra format har inte riktigt samma lyster och pregnans. (Kan inte spela?? Jamen, en gammal Lenco med 78 varv kostar 150 spänn. 78-nål till Shure-pickup finns nog fortfarande.)

När ni passerar Borlänge på nästa Dala-tripp, så missa inte Jussi Björling-museet i centrum.

Posted

Jag hade väntat mig att någon skulle nämna denna inspelning från 1959

RCA Living Stereo LSC 6149

B000003FR0.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Klicka på bild

...som är en fantastisk inspelning med Jussi strax innan hans alldeles för tidiga död ....

Lyssna gärna på Disc2: spår 9: Nessun Dorma!

Titta även på Listmania: Must have Jussi Bjoerling av en kille som är operasångare ;)

//Eliot