Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu börjar samarbetet mellan fem svenska producenter inom hifi ta form. Syftet är att marknadsföra svensk high end för internationell publik på CES i Las Vegas i början av januari. Deltagande företag är Bladelius Design Group, Jorma Design, Marten (Mårten Design), Nordic Concept och möbelproducenten Woo Design. Alla företag visar sina statementprodukter i ett system som tillsammans kostar ca 400.000 USD. Titta gärna in på http://www.swedishstatement.com/ för mer info om vad systemet består av.

Posted

Nya hemsidor är uppe nu inför Swedish Statement (lite fel här ocxh var men ska rättas till när vi hinner med) och lite frächa nya kabelbilder:

http://www.jormadesign.com/

jorma_prime.jpg

jd_det.jpg

Som ni kan se så är det matchat till högtalarna precis som Robbans snygga vinylspelare med Amerikansk valnöt.

Det som inte syns på dessa bilder är det diskreta guldglittret i den svarta kabelstrumpan men det finns större format att ladda hem här där det syns lite mer detaljerat:

Större bild

Det är dom mycket duktiga killarna på designföretaget Blue Monkey som har fixat mina hemsidor och också Swedish Statement,s:

Blue Monkey

Posted

Tittar man på den stora kabelbilden ser det ut som om ledarna är av guld. Det skiner läcker under det svarta höljet :mm:

EDIT: Vad är det för svart prick som återfinns på vardera högtalarna på det tredje elementet sett uppifrån :?:

Posted
Tittar man på den stora kabelbilden ser det ut som om ledarna är av guld. Det skiner läcker under det svarta höljet  :mm:

EDIT: Vad är det för svart prick som återfinns på vardera högtalarna på det tredje elementet sett uppifrån :?:

Ledarna är inte av guld även om det glimmar guld i kablarna. Det är bara kattguld :D

Men i signalkablarna finns det guld i form av Bybee i Goldversion. Materialet i dom är bla. guld, men det syns inte utanpå då dessa Bybee,sar äe skyddade och dolda av valnötsträet.

Den svarta pricken är i själva verket 2 stycken. Bilden är tagen snett från sidan och det är den högra pricken som syns tydligt. Det sitter en likadan på vänstersidan av konen. Dey syns lite svagt på den vänstar högtalaren.

Det är för resonanskontroll. dva. att dämpa ut distorsin i elementets 3,e-tonsresonans. Men jag tror inte att elementet i dessa högtalare arbetar inom detta register. Mårten är den som är bäst på detta, så om jag har missuppfattat något kanske dom kan rätta mig.