Jörgen_G Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Detta har blivit den officiella Mahlertråden efter en ihopslagning med Adagios Tråd om Gustav Mahler. Adagios presentation av Mahler kommer därför en bra bit ned på denna sidan Detta var hur min ursprungstråd började: Med risk att tråka ut er, frågar jag efter ännu lite vägledning. Denna gång gäller det Mahler. En kompositör som många tycker om och som jag hört brottstycken av då och då, utan att jag egentligen ha lagt märke till något speciellt. Emellertid förstår jag att jag borde lyssna på litet mer av honom, för att bilda mig en reell uppfattning. Därför ber jag om tips på bra introduktionsmusik av Mahler. Gärna symfonier eftersom jag gillar orkestermusik. Att jag gärna lyssnar på ryskt, kan kanske också vara en vägledning för att finna rätt väg till Mahler. /Jörgen G Quote
Gigas Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Hittade de här två från en lista med fina inspelningar: MAHLER-SYMPHONY 3/MEHTA-KING SUPER ANALOGUE KIJC 9014 9015 MAHLER-SYMPHONY 2-BERNSTEIN/NYPO-DGG 4233951 ] Quote
plundin™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Mahler är till 99% symfonier, även när han blandar in vokala inslag. En grundläggande bra genomgång av Gustavs symfonier finns att tillgå här : The Mahler Symphonies , visserligen på engelska men mycket informativ. Mina favoriter när det gäller desssa symfonier är som följande : 1 : Jasha Horenstein/London Symphony Orchestra (Unicorn-Kanchana UKCD2012 [får man tyvärr hitta begagnat]) 2 : Otto Klemperer/Philharmonia Orchestra (EMI CDM5 67235 2) 3 : John Barbirolli/Hallé Orchestra (BBC Legends BBCL 4004-7) 4 : Jasha Horenstein/London Philharmonic Orchestra (Classics for Pleasure 574 8822) 5 : Bruno Walter/New York Philharmonic (Sony Sony SMK 64451) 6 : John Barbirolli/New Philharmonia (EMI CZS7 67816-2) 7 : Leonard Bernstein/New York Philharmonic (Sony Sony SMK 60564) 8 : Jasha Horenstein/London Symphony Orchestra (BBC Legends BBCL4001-2) 9 : John Barbirolli/Berlin Philharmonic (EMI 72435679252) 10 : Simon Rattle/Berlin Philharmonic [Cook III] (EMI CDC5 569 72 2) Das Lied von der Erde : Julius Patzak/Kathleen Ferrier/Bruno Walter/Vienna Philharmonic (Decca 414 194-2) ~ Några av dessa är liveinspelningar, men alla är musikaliskt enastående...! Alla skivnummer är från dom utgåvor jag har, dom kan skilja sig åt vad som finns tillgängligt i katalogen för tillfället. /ptr Quote
friljud Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Med risk att tråka ut er, frågar jag efter ännu lite vägledning. Denna gång gäller det Mahler. En kompositör som många tycker om och som jag hört brottstycken av då och då, utan att jag egentligen ha lagt märke till något speciellt. Emellertid förstår jag att jag borde lyssna på litet mer av honom, för att bilda mig en reell uppfattning. Därför ber jag om tips på bra introduktionsmusik av Mahler. Gärna symfonier eftersom jag gillar orkestermusik. Att jag gärna lyssnar på ryskt, kan kanske också vara en vägledning för att finna rätt väg till Mahler. /Jörgen G <{POST_SNAPBACK}> Kanske dessa kan falla dig på läppen : --> Mahler: Symphony No. 6 med Michael Tilson Thomas och The San Francisco Symphony. Skivbolaget heter Delos. Fick en grammy 2003, tror jag det var... --> Mahler: Das Lied von der Erde (The Song of the Earth) med Eiji Oue och the Minnesota Orchestra. Den tyska texten har engelsk översättning liggande pararellt i texthäftet. Skivbolaget heter Reference Recordings. Quote
eliot Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Mahler är till 99% symfonier, även när han blandar in vokala inslag. Det är just det som är det häftiga Han behandlar rösten som om den vore ett instrument bland övriga - Jag gillar Mahler med Solti på Decca och Haitink på Philips Jag skulle föreslå att Du börjar med Nr. 4 som nog är en bra inkörsport innan Du ger Dig på de "tyngre" symfonierna.... Quote
plundin™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 - Jag gillar Mahler med Solti på Decca och Haitink på Philips Och det är det underbara med musik, för jag avskyr Mahler med Solti eller Haitink (Den förste förstår inte språket och den andre sölar ner det...) :clown: Jag skulle föreslå att Du börjar med Nr. 4 som nog är en bra inkörsport innan Du ger Dig på de "tyngre" symfonierna.... Där är Eliot och Jag helt ense! Tyvärr verkar CDON inte ha nått Mahler med Horenstein.. Det verkar över huvud taget som om svenska web-shoppar är dåliga på Jasha Horenstein... Suck... /ptr Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 /.../ Tyvärr verkar CDON inte ha nått Mahler med Horenstein.. Det verkar över huvud taget som om svenska web-shoppar är dåliga på Jasha Horenstein... Suck... /ptr <{POST_SNAPBACK}> Jäpp - har konstaterat det under kvällen Men jag satsade på ett icke nämnt kort som jag fann på Testament: SBT 1397. En nyligen återutgiven inspelning med Klemperer, Teresa Stich-Randall och Wiener Symphoniker. Ska bli intressant... /Jörgen G Edit: Det är alltså 4:an jag köpt från Testament Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Missade en sak - Tack för hjälpen... / Jörgen G Quote
eliot Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Klempere och Mahler 4: Klicka på bilden ...finns säkert på CD Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Klempere och Mahler 4: ...finns säkert på CD <{POST_SNAPBACK}> Jodå - den finns i EMI:s katalog. Men CDON har den inte. Inte någon annan webbshop jag tittat på i Sverige heller. Därför valde jag den lite spännande lösningen med Winerfilharmonikerna istället... Klemperer och New Philharmonia får bli ett ärende när jag kommer till England nästa gång. /Jörgen G Quote
eliot Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Det finns ett tyskt bolag Audite som ger ut Mahler's Symfonier dirigerade av Kubelik som CD och vinyl ...och som jag har för mig att jag läst positiva omdömmen om! Någon som känner till dessa inspelningar - De finns samlade här. Mvh, Eliot Quote
Jörgen_G Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 /.../ ...och som jag har för mig att jag läst positiva omdömmen om! Någon som känner till dessa inspelningar /.../ <{POST_SNAPBACK}> Som framgår av trådens början har jag inga egna lyssningserfarenheter av den konstellationen. Men när specifikt Mahlers 1:a var upp på HiFi-forum härförleden, nämndes den särskilt i positiva ordalag. På CDON finns det en utgåva från Deutsche Grammophon i deras Originals-serie (449 735-2) med Kubelik och Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks av 1:an. Den ligger - tillsammans med Klemperers och New Philharmonias 2:a - i min varukorg där, i väntan på nästa beställning. mvh/ Jörgen G Quote
eliot Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 En inspelning som jag glömt nämna är - den har diskuterats flitigt i HiFi-tidskrifter nu när den släppts på SACD. Jag har den "bara" som originalutgåva på vinyl men överföringen lär vara mycket bra En person som knappt nämnts i dessa sammanhang är Bruno Walter som 1894 blev anställd vid operan i Hamburg som assistent till Gustav Mahler och väl var den person som introducerade Mahler för den stora publiken. Bruno Walter's Mahler recordings contributed to the eventual, if somewhat late, acceptance of the composer Källa Mvh, Eliot Quote
Jörgen_G Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Hihi! Gick en vända på stan eftermiddags... "Hamnade" på Mega Stores klassiska avdelning... Där hade de ett ex av 4:an med Klemperer och Philharmony Orchestra... Den fick följa med hem! /Jörgen G PS Såg den på NK också - om nån skulle vara intresserad... /DS Quote
Adagio Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Gustav Mahler föddes 1860 i Böhmen, han gav sin första offentliga pianokonsert vid 10 års ålder. Under sin kariär verkade han i Leipzig(1886-88),Budapest(1888-91) och Hamburg (1891-97). Han fick rykte som en framstående tolkare av Mozart och Wagner och beträdde 1897 posten som intendent för hovoperan i Vien. 1907 tvingades han avgå efter en stark antisemitisk kampanj mot honnom, han accepterade en post i New York och gjorde succé. Mahler förvaltade senromantikens romantiska symfonik, samtidigt som hans rötter sträcker sig från Haydn och Bruckner så inför han nymodigheter i musiken, han exprimenterar med bla med tonalitet dvs att låta ett verk avslutas i en annan tonart än det börjar med. Han banade väg för A. Schönberg och andra från den sk Wien-skolan. Viktiga verk: 1888 Symphoni no1 D-dur (titan) 1894 no2 c-moll 1896 no3 D-dur 1900 no4 G-dur 1902 no5 ciss-moll 1904 no6 a-moll 1905 no7 h-moll 1906 no8 Ess-dur 1909 no9 D-dur 1910 noFiss-dur (ofullbordad) Bla känd för att kräva Tusen medverkande vid framförande! Div sångcykler bla Des knaben Wunderhorn. En kort presentation, nu får andra fylla i med sin kunskap ang inspelningar mm. Quote
plundin™ Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Man kan börja med att kolla denna tråd.. Mahler, Nybörjartips önskas Om det går kan man kanske fusionera denna och den här? /ptr Quote
Adagio Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Jag citerar Ior "ÅH, typiskt" :clown: Det vore bra med "officiella" trådar med en kort presentation av tonsättaren eller artisten, men ändra namnet på den topic som redan finns så skrotar vi den här. Man kanske kan kopiera in mitt översta inlägg i början av topicen? Jag vill ju bara få lite ordning, nu vet jag inte om jag törs mer. Jag kollade lite andra tonsättare och det finns ju en hel del topics men inga som bringar någon ordning, det är lite lösryckt här o där om man tex kollar på Schubert eller Pärt. Jag skulle uppskatta en "mall" för hur Officiella topics bör se ut. En kort allmän presentation, sen kan alla fylla på med mer ingående information om enskilda inspelningar mm. Det finns ju några riktiga klippor här, det har jag märkt nu när jag "botaniserat" på musikforumet några dagar. Det vore kul om någon ville ta tag i sina favoriter. Döp om trådar mm. Det är dock endast ett förslag, hoppas ni också tycker det skulle vara en god ordning. Quote
klas Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 HAr ett tag tänkt inhandla lite Mahler, efter att en vän som spelar i Radiosymfonikerna bestämt hävdade att Mahler var hennes absoluta favorit vad gäller orkesterns repertoar. HAr nu hittat denna skiva, utgiven av Decca med Concertgebouw och Riccardo Chailly Är det någon i detta eminenta forum om hört den här inspelningen. Är det nå´t att ha? Concertgebouw är ju en kompetent orkester i allmänhet, och jag vill ghärna ha SACD så.... Quote
plundin™ Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Av dom två Mahler niorna på SACD som jag känner till (Chailly på Decca och Tilson-Thomas på Avie) så är nog nog dött lopp, Chailly har kanske den mer ideomatiska Mahlerorkestern, men jag gillar tyvärr varken vad Chailly eller Tilson-Thomas gör med Mahlers musik. Jag ogillal Chailly främst för att han har svårt att hitta dom långa linjerna som Mahlers symfonier behöver, han är en typisk tvåtaktersdirigent, ie. han verkar bara ha översikt över de närmast kommande två takterna. Och Mahler är framförallt djupa andningar och extrem framförhållning. Tilson-Thomas på sin sida är en typisk djungeldirigent, han använder dirih´gnetpiannen som en machette och slur sig genom de musikaliska lianerna hur som helst utan en tanke på vart han är på väg (en smula överdrift, men i alla fall... ) Här kan du hitta några resensioner av dessa två Mahler nior : Chailly - Mahler S9 Tilson-Thomas : Mahler S9 Tilson-Thomas : Mahler 9 Chailly spectacular but emotionally cold; live Levine engages us more It has become difficult for new Mahler releases to establish their credentials in a crowded market. Riccardo Chailly’s symphonic intégrale has aroused great enthusiasm in some quarters and this epic Ninth not only completes his cycle but may be his final recording project with the Concertgebouw, an orchestra whose Mahler tradition is second to none. James Levine first tackled the piece on disc in the 1970s for RCA and this 1999 Munich (Philharmonie im Gasteig) relay will no doubt impress his many admirers just as much. It is uncommitted buyers who will be wary of the less-than-generous layout common to both and their shared air of deliberation. That slowness is differently motivated and distributed. The Italian conductor sets a relatively unforced pace throughout, allowing a further degree of relaxation for lyrical passages. At the same time he plays up the novel, edgy extremities of Mahler’s soundworld. The result, for me at least, is a kind of grandiose non-sequitur. In the first movement someone has gone to special lengths to find the right low bells for bars 337-46 (21’30”ff) and they are miked accordingly. And yet the emotional temperature remains obstinately low, lower than in any of the great recordings of the past. While the Ländler teems with precisely observed detail, (its insouciant pay-off is exquisitely achieved), some of the nuancing seems merely heavy-handed. The Rondo-Burleske is not really energised enough either, for all that the anticipation of the Adagio is tenderly done. The weight of string sonority there is as impressive as you might expect from this source but for me the musical argument remains earthbound in respectful abstraction. Levine offers much more in the way of visceral engagement, despite some not-quite-unanimous playing. While his overall conception might seem similarly laid-back, this is a conductor who has not forgotten how to build a cathartic climax. You do have to contend with a disc-break between the second and third movements and a performance that is bookended by applause. It is the finale that accounts for the extra degree of heavenly length, a protracted leave-taking that approaches the trance-like state of late Bernstein. So what if the strings lack the heft of the Dutch orchestra? I found myself responding positively to the slight regional accent of the horn and the softer grain of the ensemble as a whole. Audiophiles will find the recording sonically unspectacular after Decca’s studio effort; it does however convey Levine’s relatively circumspect, homogeneous brand of Mahlerian sonority. Only one conclusion is possible: among recent versions of this extraordinary work, Claudio Abbado’s remains well ahead of the pack. Och här hittar du en bra genomgång av dom viktigare inspelningarna av Mahler nian.. A synoptic survey by Tony Duggan Personligen håller jag fortfarande John Barbirollis inspelning med Berliner Filharmonikerna (EMI 72435679252) som det absolut bästa Mahlernian! Fast den är ju inte utgiven på SACD förståss... /ptr Quote
klas Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Det var mycken info Plundin, man tackar! Att jag är inne på SACD har ju en del att göra med att jag vill uforska formatet tillsammans med min hyfsat nya Freja, men det får naturligtvis inte ske på bekostnad av den musikaliska upplevelsen. Jag ska nogrant studera de olika rercensionerna du länkade till så får vi se vad det blir... Quote
Mattias Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Trevligt med Mahler historia och bra skivtips. Tack grabbar Slog ihop de två Mahlertrådarna. /Mattias Quote
Bravo Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Följande artiklar från en artikelserie i SvD kan kanske vara av intresse: Mahlers Åtta en åkallan av kreativiteten I Trean avlyssnade Mahler naturen I Sjuan skrev Mahler kubistisk musik Livsbejakande lycklig Mahler Själv har jag alltid tyckt att Mahler varit för långtråkig, pompös, (och tysk ), men artikelserien ovan väcker onekligen en viss nyfikenhet. Det verkar för övrigt ha varit en Mahlervåg de senaste åren. Quote
eliot Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 plundin gillar Jasha Horenstein men har tydligen inte mycket övers för Solti och Haitink :clown: Och det är det underbara med musik, för jag avskyr Mahler med Solti eller Haitink (Den förste förstår inte språket och den andre sölar ner det...) :clown: Tyvärr verkar CDON inte ha nått Mahler med Horenstein.. Det verkar över huvud taget som om svenska web-shoppar är dåliga på Jasha Horenstein... Suck... /ptr Nu är det alltid många som pratar positivt om just Jasha Horenstein så det är klart att man blir nyfiken och då fann jag webbsidan THE DEATH OF THE HORENSTEIN CULT? ...där jag citerar: The point is not to dump on Horenstein; he was one of many mediocre conductors who did some good work, and lots of bad, as evidenced by far too many surviving recordings. Det finns knappast något så roligt som att läsa rejäla sågningar :cool: Några av de intressanta inspelningarna med Jasha Horenstein är gjorda på engelska skivmärket Unicorn (gavs ut i USA på Turnabout) och jag fann lite intressant läsning om tillkomsten av detta skivmärke. De inspelningarna på Unicorn som man som vinylsamlare skall ha är Symfoni nr. 1 (Unicorn RHS 301, 1969) och nr. 3 (Unicorn RHS 302/3, 1970) Quote
plundin™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Det finns knappast något så roligt som att läsa rejäla sågningar :cool: Roligt är ordet, rent av underhållande. Men fullkommligt värdlöst, den där Hurwitz är den mest omusikaliske skivresensenten sen jag vet inte vad. Och musikalitet är hedersordet bakom Horensteins dirigentstil, jag vet få som med sådan enkelhet kan måla så brett. Men detta med enkelhet är inget universellt, jag har aldrig påstått att Horenstein är den ende dirigenten för Mahler, se listan här över till att börja med. Jag menar att tex. John Barbirolli är minst lika viktig och enastående Mahlertolkare! Det är en lite tidstypisk synonym att moderna skivrecensenter fokuserar så på dirigenternas tekniska förmåga. Så det är inte konstigt att Hurwitz i sin sågning räknar upp tre tekniskt utomordentliga dirigenter som goda tolkare av Mahler trean (Levine, Haitink and Mehta), tre herrar som i sin musikalitet är lika underhållade som en säck potatis. The point is not to dump on Horenstein; he was one of many mediocre conductors who did some good work, and lots of bad, as evidenced by far too many surviving recordings. Detta citat visar ju tydligt på att Hurwitz inte har varken förmåga eller insikt att analysera Horeneteins (eller andra) inspelningar. Inte ett ord om förutsättningarna för framförallt Horensteins tidigare inspelningar för Vox, där han ställdes framför en tredje rangens orkester under en tid i ett land där Mahler sågs som en utmärkt dirigent men en omöjlig kompositör (Landet är Österike, tiden är tidigt femtiotal..). Att bemöta David Hurwitz sågning av Horensteinkulten är egentligen att tillmäta honom större betydlese än han någonsin kan ha... :evil: Några av de intressanta inspelningarna med Jasha Horenstein är gjorda på engelska skivmärket Unicorn (gavs ut i USA på Turnabout) och jag fann lite intressant läsning om tillkomsten av detta skivmärke. De inspelningarna på Unicorn som man som vinylsamlare skall ha är Symfoni nr. 1 (Unicorn RHS 301, 1969) och nr. 3 (Unicorn RHS 302/3, 1970) Unicorn-Kanchana var (är) ett mycket intressant skivbolag, deras katalog innehäll massor av smal intressant musik, tyvärr upphörde de mer eller mindre att ge ut plattor i slutet av nittiotalet, till min glädje kan jag dock raportera att bolagt till min glädje inte är helt dött utan man håller fortfarande ett par titlar tillgängliga, främst då Horensteins Mahler inspelningar. (dessa kan hanldlas från tex : MDT i Storbrittanien). Annars är det nog så att de bästa Horenstein Mahlerinspelningarna är Fyran för EMI (Classics for Pleasure) och de liveinspelningar som kommer ur BBC bandarkiv (BBC Legends/IMG Artists)! /ptr plundin gillar Jasha Horenstein men har tydligen inte mycket övers för Solti och Haitink Haitink har jag inget över för, han är en utmärkt orkesterbyggare precis som vår egen Herbert Blomstedt, men nått musikanteri besitter han icke. Georg Solti däremot är en mer blandad bekantskap, jag faller föga för hans Mahlertolkningar, inte heller det han gör med Sjostakovitj musik. Hans Bruckner i urval är inte alls tokig, hans Bartok svänger rent av, hans Beethoven, Schubert och Schumann är musikantiska, men det är ju framförallt i orkesterdiket på operan han hör hemma, hans Wagner och Straussoperor är strålade och hans Mozartoperor rent av lekfulla. Quote
hajen1 Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 plundin skrev:Så det är inte konstigt att Hurwitz i sin sågning räknar upp tre tekniskt utomordentliga dirigenter som goda tolkare av Mahler trean (Levine, Haitink and Mehta), tre herrar som i sin musikalitet är lika underhållade som en säck potatis. Onekligen en hyfsad sågning Quote
plundin™ Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 Onekligen en hyfsad sågning Jo du, ibland tar jag fram stråken och min Sandvik "Stradivarius" och ger mig på dom oskylldige! /ptr Quote
Jörgen_G Posted January 27, 2006 Author Posted January 27, 2006 Nu har jag lyssnat så pass mycket på mina två inköpta inspelningar av Mahlers 4:a att jag fått en uppfattning om den. 1) När jag lyssnat igenom symfonien (Klemperer + Philharmonia Orchestra) första gången längtade jag efter en rejäl Shostakovitj-symfoni. Tyckte Mahler var för mycket stråkar och att övriga instrument var för tillbakadragna. Gillade inte heller att blanda in sopranen i sista satsen. (Det beror på att jag inte gillar den typen av sång generellt) 2) Klemperer + Wienerfilharmonikerna är inspelad 1955. Det hörs, ty det är väldigt mycket 50-tal över den inspelningen; både inspelningstekniskt och soundmässigt. Påminner om musiken till en femtiotalsfilm. Den är rätt kul att lyssna på emellertid, låter lite annorlunda än vad man är van vid från nyare inspelningar. 3) Jag har märkt att jag helst lyssnar på den modernare inspelningen med Klemperer och Philharmonia Orchestra. 4) Mahlers 4:a vinner i längden! Vartefter Mahlers 4:a snurrat några gånger i CD:n tycker jag allt mer om den. Kan till och med fördra sopranen... 5) Håller med om att Mahlers 4:e symfoni är en bra början till Mahler. Nu har jag lagt 1:an (Kubelik + Bayerische Rundfunk) och 2:an (Klemperer + Philharmonia) i min varukorg på CDON inför nästa batch med inköp därifrån... Då får vi se hur min fördjupade bekantskap med Mahler fortlöper / Jörgen G Quote
plundin™ Posted January 27, 2006 Posted January 27, 2006 4) Mahlers 4:a vinner i längden! Vartefter Mahlers 4:a snurrat några gånger i CD:n tycker jag allt mer om den. Kan till och med fördra sopranen... Det är nog sannt att Mahler kräver viss tillvänjning, och då hans musik också kan tolkas på så många olika sätt kanske du skall testa någon annan tolkning är just Klemperers, som ofta är majestätisk och en aning tillbakadragen... /ptr Quote
Orfeus Posted March 17, 2006 Posted March 17, 2006 Det skulle vara kul att höra vad ni tycker om DGs nyare inspelningar. Det finns ju två nya inspelningar - Boulez och Abbado. Nån som har testat dom? Quote
plundin™ Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Det skulle vara kul att höra vad ni tycker om DGs nyare inspelningar. Det finns ju två nya inspelningar - Boulez och Abbado. Nån som har testat dom? Har närlyssnat allt för sparsammt till någon av deras senare utgåvor för att ha något riktigt definitivt omdöme att ge.. Generellt är Boulez den mera klarsynta av dom båda.. /ptr Quote
Recommended Posts