Timbre™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Kanske läge att ta en liten paus mitt i julruschen... :cool: Med vind i seglen, musik i bagaget och ett användarnamn som förpliktigar vid rodret tar vi ut kursen mot Sveriges antipod. Vad kan vara mer lämpligt i dessa julhandelns dagar än en stunds avkoppling till välljudande musik... Quote
fredrik Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Ytterligare ett bevis för att Göteborg är stället där man ska bo... Quote
Timbre™ Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Naturligtvis skall det handla om PLINIUS - tung Plinius och ibland kan det vara ryggskottsbefrämjande att ha en hifibutik i omgivningarna... Missa inte denna anläggning där god musik, stilfull hifi, och ett engagerande välljud smälter samman till en njutbar upplevelse i vintermörkret... Quote
Nitram Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Ojojoj... ser ut att va mycke godis Väntar som vanligt på mer med andakt.... Quote
Timbre™ Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Skall precis iväg och lyssna på en konkurrent men den här tråden är snart igång igen Nitram och den blir nog ganska omfattande... Quote
datar Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Dessa Dynaudio har jag lyssnat till tidigare. Dom spelar verkligen mums tycker jag!!! Quote
Engelholm Audio Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Naturligtvis skall det handla om PLINIUS - tung Plinius och ibland kan det vara ryggskottsbefrämjande att ha en hifibutik i omgivningarna... Missa inte denna anläggning där god musik, stilfull hifi, och ett engagerande välljud smälter samman till en njutbar upplevelse i vintermörkret... <{POST_SNAPBACK}> Ser verkligen fint ut fast lyssningspositionen verkar vara väldigt nära högtalaren... Quote
Nitram Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Måste vara för att man verkligen ska höra alla microdetaljer Quote
Guest mikael Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Blir ett spännande repotage det här. Har lyssnat på dynaudio vid flera tillfällen och har i stort sett alltid blivit imponerad. Dessa modeller har jag dock inte lyssnat på. /Mikael Quote
Mattias Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Trevligt, spännande och inspirerande Det skall bli spännande att följa detta. /Mattias Quote
Timbre™ Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Ytterligare ett bevis för att Göteborg är stället där man ska bo... Ja, det rör faktiskt på sig i Götet och just nu tycks det vara full fart på alla håll och kanter. Vill man få upp en sån här tungviktare i bostaden gäller det att mer än en person rör på sig. I gengäld kan man då plocka ut 250W i 8 ohm och 450W i 4 ohm per kanal samt vintertid köra hela härligheten i klass A... Plinius SA-250 går även att monobrygga och lämnar då 900W i 8 ohm. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Rejäla handtag och kylflänsar som kommer väl till pass. Även baksidan är greppvänlig men väl på plats är det här steget knappast något man flyttar omkring på för skoj skull... Liksom försteget är denna konstruktion fullt balanserad och vår värd PLINIUS bara väntar på att kunna köra XLR hela vägen. Det sägs föra Pliniuselektroniken ytterligare ett steg framåt och mer om detta längre fram. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Ser verkligen fint ut fast lyssningspositionen verkar vara väldigt nära högtalaren... Ett fotstöd för långbenta gäster... En uppgraderingspromenad bjuder ofta på steg i olika storlek och riktning. Riktningen skall ju helst alltid vara framåt även om många av oss säkert har steppat både åt sidan och ibland bakåt i uppgraderingssvängen. Nu minns man ju helst det positiva och i den här tråden skall vi ta upp tre uppgraderingar som PLINIUS känner har fört återgivningen ordentligt framåt. Den första ser vi här i sin helhet och när Plinius ersatte Vincent hände det stora saker enligt ägaren. Det blev bättre på alla parametrar helt enkelt. Quote
Timbre™ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Den andra är hyllsystemet som elektroniken står på. Från en ordinarie stereobänk i trä till hyllor med flytande fjäderupphängda hyllplan och möjlighet till viktanpassning. Hifiracken kommer från Skilfing och det kommer att bli mer produkter av Leif Bardh. Resultatet blev en renare bas som rensade upp hela vägen i frekvensregistret samt en mjukare topp med alla mikrodetaljer i behåll. Quote
Leif Eriksson Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Av någon anledning så känner jag igen mig, Plinius Dynaudio.... Quote
Engelholm Audio Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Ett fotstöd för långbenta gäster... <{POST_SNAPBACK}> Omtänksamhet även för de långa alltså! Pilinius är härligt stora kraftiga slutsteg. Quote
Nitram Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Fjädrarna på Skilfingracket ser ut att få stretcha rejält Quote
Timbre™ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Fjädrarna på Skilfingracket ser ut att få stretcha rejält Ja, de har blivit aningen långsträckta och ett fjäderbyte är nära förestående. Fick just bekräftat att slutsteget väger 75 kg även om jag har sett lite varierande uppgifter på Internet. Tungt i vilket fall som helst och här har vi en långsträckt dam som övervakar anläggningen. Quote
Timbre™ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Konstverket leder oss in på det tredje klivet framåt som kanske var det största. PLINIUS har på senare tid kört sin integrerade CD-spelare från Sony direktkopplad på slutsteget och det har visserligen fungerat, men kanske inte till hundra procent utifrån aspekterna dynamik, luftighet och oansträngdhet. Lösningen blev en förförstärkare och då givetvis en från Plinius... Det slitna uttrycket "bitar som faller på plats" kan nog inte passa bättre och jag har varit med om liknande upplevelser med både Accuphase (2,75V max utspänning), dCS och Advantage. Värdet av ett rejält analogt linjeförsteg skall i de flesta fall nog inte underskattas. Quote
joakim99 Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Kombinationen Skilfing och Plinius har jag bara gott att säga om. Jag kör visserligen med det lite mer diskreta slutsteget SA100 men det gör sig fint på en Skilfing det med. Quote
Timbre™ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Kombinationen Skilfing och Plinius har jag bara gott att säga om. Kul att höra det från två håll samtidigt. En bonus med trävalet i just dessa Skilfingrack var att det matchade högtalarna på ett läckert sätt. Quote
Timbre™ Posted December 16, 2005 Author Posted December 16, 2005 Plinius M16 Preamplifier bjuder på flera linjeingångar varav ett par är balanserade. Det finns tre utgångar, två RCA och ett par XLR. Man kan vända den absoluta fasen samt muta försteget med lätt åtkomliga vippkontakter på fronten. Volympotentiometern kommer från ALPS och fjärren är plastbefriad och av tyngre modell. Just det här exemplaret har ett RIAA-steg monterat för man vet ju aldrig vilka vägar hifiresan kan ta... Quote
StephanH Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Detta blir mitt första inlägg! Är det någon som vet ifall Skilfingbänkarna har tillhörande fjädrar som klarar mer än 15kg styck har själv ett Skilfingrack och när jag köpte det angavs att 15kg var den starkaste fjädern. Om detta Pliniussteg väger upp mot 75kg kanske starkare fjädrar kom med bara nyfiken, hade själv behövt starkare fjädrar Quote
PLINIUS Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 Detta blir mitt första inlägg! Är det någon som vet ifall Skilfingbänkarna har tillhörande fjädrar som klarar mer än 15kg styck har själv ett Skilfingrack och när jag köpte det angavs att 15kg var den starkaste fjädern. Om detta Pliniussteg väger upp mot 75kg kanske starkare fjädrar kom med bara nyfiken, hade själv behövt starkare fjädrar <{POST_SNAPBACK}> Jadå det finns upp till 60 kg tror jag. Ta kontakt med Leif Bardh (konstruktören) så hjälper han dig. Du hittar honom på [labardh@bredband.net]. Häls Mats Quote
joakim99 Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 När det gäller fjädrar till Skilfningbänkarna så är det viktigt att de är så anpassade som möjligt till vikten på utrustningen som står på respektive hylla. På så sätt kommer dämpningen utav vibrationerna att bli så effektiv som möjligt. Quote
Timbre™ Posted December 17, 2005 Author Posted December 17, 2005 Signalkällan, en Sony CDP-XA30ES, har varit nära att bli utbytt ett par gånger men sedan försteget kopplades in i anläggningen känns det bytet inte lika aktuellt. Audio Aero Capitole har varit på gång och det skulle onekligen vara intressant att höra denna godbit med och utan Plinius försteg. Sonyspelaren saknar balanserade utgångar och som Pliniusägare kanske man väljer balanserat i första hand. Just nu används Kimber Select KS-1010 rakt över, en RCA interconnect med kopparledare. Högtalarkablaget består av Select KS-3033, en kabel som det nog har sålts en del av i Göteborg. Quote
Timbre™ Posted December 17, 2005 Author Posted December 17, 2005 Dock finns det alltid alternativ och här ser vi en balanserad interconnect med silverledare som jag inte har träffat på tidigare. Quote
Timbre™ Posted December 17, 2005 Author Posted December 17, 2005 Det handlar om signalkablar av Leif Bardh, konstruktör av Skilfingbänkarna. Quote
Timbre™ Posted December 17, 2005 Author Posted December 17, 2005 En bricka med julpyssel. Det kom ett paket från Svalander Audio och julhelgen kan gå i rasande fart... Ledare i fine silver, dielektrikum i renaste bomull, lödtenn från WBT, XLR-kontakter från Furtutech samt lämpliga kabelstrumpor - d.v.s. det mesta som behövs för ett eget signalkabelprojekt. Det känns som att Sonymaskinen ändå sitter osäkert... Quote
Recommended Posts