Jörgen_G Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Hej igen! Så var det dags för ännu en fråga om rekommenderade inspelningar av ett klassiskt verk. Denna gång CD-utgivningar av Dvoraks 9:e symfoni, "Från Nya Världen". Jag ser fram mot era svar... /Jörgen G Quote
eliot Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Jag föreslår att du skall titta på István Kertész på Decca Mvh, Eliot Quote
eliot Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Hans klassiska inspelning, Decca SXL 2289, finns som återutgåva från Speakers Corner Klicka på bild för mer information Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Nu blir jag brydd eliot! Jag har trott att det är 9:an som heter "Från ny världen" vilket också Decca skriver i sin internetkatalog (Tracklist i Deccas internetkatalog) för CD:n du nämnde. Men på SXL 2289 är det 5:an som benämns så??? mvh/ Jörgen G Quote
plundin™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Men på SXL 2289 är det 5:an som benämns så??? Det är inte svårare än att det finns två olika versioner av hur man benämner Dvoraks symfonier. Detta pågrund av att han skrev några ungdomsverk i denna genre som man ofta bortsett ifrån, gör man det blir "FNV" nr 5, räknar man istället in hela hans symfoniproduktion blir den nr 9.. Förutom Kertész utmärkta indpelningar på Decca tycker jag att du bör kolla Kirill Kondrashins med Wiener Philharmoniker på samma bolag (448 245-2) Annars är min tveklöst största favorit; Rafael Kubeliks inspelning på DGG (447 412-2) med Berliner Philharmoniker. Och till min stora överraskning så är Paavo Järvis inspelning på Telarc riktigt bra, han är inte nån Kubelik, men hans insikter när det gäller tolkning av denna symfoni övertygar. Dessutom är övriga rekomendationer (både mina och Eliots) "Budgetutgåvor" av dessa klassiska inspelningar så är man riktigt intressserad har man råd att skaffa fler.. /ptr Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 plundin - Tack för klargörandet avseende Dvoraks symfonier. Det gäller att se upp alltså - eller är det så att man numera håller sig till numreringen med alla symfonier? /.../du bör kolla Kirill Kondrashins med Wiener Philharmoniker på samma bolag (448 245-2) /.../ Vill för intresserade påpeka den kryptiska annonseringen av denna utgåva på CDON annonsering av Decca 448 245-2 , Kondrashin, på CDON... Man behöver livlig fantasi och en del kunskap om hur CDON:s artikelnummer är kopplade till Decca:s för att begripa att det är den skivan. :evil: mvh/ Jörgen G Quote
Mattias Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Nu har jag inte hört de ovanstående utgåvorna. Men min favorit hittils är en med Kirill Kondrashin och Wiens filharmoniker. Decca (DM) 430 702-2 inspelad 1980 Det är drag i denna utgåva kan jag lova. Skulle vid ett tillfälle ha lite musiklyssning här hemma men jag ställde raskt in evenemanget då en sista spelning av just ovanstående skiva visa på ett platt trist och ej engagerande återgivning och det är det minsta man kan vänta sig med ovanstående utgåva, anser jag. Det var placeringsproblem som vid det tillfället uppdagades. Som ni noterar är det inte i Deccas "finaste stämpel", DH. Men jag lovar musikaliskt håller den ändå Kan denna utgåva vara samma inspelning som Plundin skriver om, men detta är en gammal utgåva? Mvh Mattias Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Nu har jag inte hört de ovanstående utgåvorna. Men min favorit hittils är en med Kirill Kondrashin och Wiens filharmoniker. Decca (DM) 430 702-2 inspelad 1980 /.../ <{POST_SNAPBACK}> Hmm - kan det vara samma inspelning som plundin nämner ovan, fast i annan utgåva? Noterar också att skivnumret varken finns i Deccas internetkatalog eller hos CDON. mvh/ Jörgen G Quote
plundin™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Det är samma inspelning i olika utgåvor... /ptr Quote
plundin™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Det finns säkert nån sajt där man kan hitta en bra redogörelse för gammal och ny nummrering av Dvorsaks symfonier. Idag är "Från nya världen" nr 9 för alla utom ett mindre antal fanatiska "jorden är platt och Dvorakt regerar" bakåtsträvare... Man behöver livlig fantasi och en del kunskap om hur CDON:s artikelnummer är kopplade till Decca:s för att begripa att det är den skivan. :evil: Tyvärr ligger nog inte felet hos CDON utan hos den dom köper in sin databas tjänst ifrån. Detta framgår inte från deras sajt, men jag kan tänka mej att det är GRACENOTE, vilket är ett av de största företagen i branchen.. (tex. iTunes music shop och amazon.com är kunder där) /ptr Quote
Jörgen_G Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Tack för alla tips! Med tanke på priserna har både Kondrashin och Kubelik åkt i varukorgen på CDON. /Jörgen G Quote
Gigas Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Undrar om inte "Nya världen" syftar på den period som kompositören levde i Amerika. Det blev en hel del skrivet där om jag inte minns fel, eller rätta mej om jag har fel. DVORAK-SYMPHONY NO. 5 "NEW WORLD"-KERTESZ-DECCA SXL 2289 (SPEAKERS CORNER) DVORAK-NEW WORLD SYMPHONY-MEHTA-DECCA SXL 6751/LONDON CS 6980 DVORAK-SYMPHONY NO. 9-KERTESZ-DECCA SXL 6291/JB 118/LONDON CS 6527 Quote
eliot Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Det stämmer DECCA SXL 2289 Kertesz/Wien Philharmonikerna (1961) fann jag för någon vecka sedan som monoutgåva här i Uppsala (10kr) Jag får väl också visa insidan DECCA SXL 6291 Kertesz/London Symphony Orchestra är några år yngre (1967) och då har Symfonin bytt nummer Quote
plundin™ Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Det är sexigare med vinyl, det har du bevisat det Eliot! /ptr Quote
wintermute Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Jag har trenne inspelningar av "Aus der Neuen Welt": Karajan/Berliner Ph. 1964, DG.: Klassiskt "Karajanstampig" svänger en aning Kul ljudbild. Redan då verkade Tonmeister Günter Hermanns sikta mot ljudmatta snarare än detaljer och perspektiv. I mitt tycke en bra inspelning. På en och samma skiva ifrån det obskyra italienska bolget Legend hittar man: Wilhelm Furtwängler/Berliner Ph. 1941: Än en gång; ganska stramt, vissa likheter med Karajan. Ljudkvalitet som man kan vänta sig ifrån 1941. Inte så dum. Arturo Toscanini/ NBC Symph. Orch. 1953: Toscanini framför verket som vore det en ouvertyr av Puchini. Ganska kul, men jag föredrar nog den tyska stilen... Detta var min uppfattning. Quote
Recommended Posts