Audio Nicke Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Hej allihopa!!! Jag har precis blivit ny medlem här på forumet, och tänkte bara delge er vad jag är för snubbe. Först måste jag berömma ALLA medlemmer!!! För jag har sällan känt en sådan här värme från något forum jag besökt. Man blir liksom glad att det finns en sådan possitiv diskutions miljö om hifi och musik. Jag tänkte genast att här vill jag var med!!! Nå väl vem är jag då, jo jag heter Niclas och är en 27årig kille (nyligen gift) som bor i Halmstad. Har varit intresserad av hifi och musik sendan de tidiga 90talet då jag fick min första hifi upplevelse . Då var märket Mission och ha begäret stort men tyvärr var ekonomin för liten, som vanligt . Jag är även medlem i hifi-forum.nu men spenderar i princip all tid i DIY delen. Min förhoppning är att kunna bidra med ett och annat possitv inlägg och kanske kanske om tillfälle ges tala varmt för DIY projekt. /Niclas Quote
Guest bliss Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 hej allihopa ja, då kan väl även jag passa på att göra mitt första inlägg eftersom jag också helt nyligen blivit medlem. kan instämma i att detta forum verkar ha värme och en trevlig inställning. sen är det naturligtvis endast dess medlemmar som kan bidra till en fortsatt trevlig och givande atmosfär. jag heter kristian, är 30 år och boende i göteborg (majorna) tillsammans med min sambo sedan fyra år. till vardags jobbar jag på göteborgs universitet där jag inom en snar framtid hoppas lägga fram min doktorsavhandling vid samhällsvetenskapliga fakulteten. hifi, men framförallt musik, har varit det enda kontinuerliga intresset för mig genom livet. jag har hållit på med diverse olika sporter i min ungdom och senast höll jag på med bergsklättring (vilket jag snart hoppas att återuppta). jag har spelat fiol både ensam och i en ungdomssymfoniorkester samt mer rockande elgitarr i olika band. numera plinkar jag mest på den akustiska gitarren, även om elgitarren och förstärkaren kommer fram ibland. hifi-intresset började i mitten av 80-talet då anläggningen mest bestod av yamaha, nad och denon i olika konstallationer. jag lyssnar idag i princip på all sorts musik med en förkärlek till 60-70-talsreggae och "halvakustisk" musik som typ zelmani. jag har i omgångar försökt återuppväcka mitt intresse för klassisk musik, men det har tyvärr inte lyckats. jag är också nyfiken på jazz och det har blivit smakprov från miles davis, john coltrane, chic corea och diana krall bland andra. min inställning till hifi är att försöka bygga upp en anläggning som jag ska trivas med. det ska jag försöka lyssna mig fram till själv och med råd från mer erfarna hifi-entusiaster, kanske just från dig som läser detta? för mig spelar mätningar ingen roll utan det är mina öron som styr vad som låter bra. detta hänger nog ihop lite med mig som samhällsvetare. jag vet att man kan mäta allt som har med tekniken att göra, men desto svårare att mäta preferenser och hur lyssnaren uppfattar det hela. många tror att man med experimentella metoder (tex före/efter mätningar, tvärsnittsstudier etc) och mer eller mindre avancerade statisktiska analyser kan säga något om subjektiva upplevelser. där håller jag inte med. min syn på vetenskap (eller epistemologi som det så krångligt heter) är mer komplex. för att förtydliga med en metafor: många naturvetare, och jag håller med dem i detta avseende, menar att om man släpper en sten så faller den bevisligen alltid nedåt och man kan mäta egenskaper som tex hastighet beroende på olika variabler (den objektiva/tekniska delen av hifi). jag anser dock att när det gäller människor (den subjektiva/humanistiska delen av hifi) så är det ibland så att stenen faller uppåt, dvs alla följer inte de "naturvetenskapliga lagbundenheter" som finns. därför gäller det att vi också söker förklaringar i abstrakta teorier (som inte alltid finns färdiga) och måste således använda oss av andra metoder och göra andra analyser än vid naturvetenskaplig forskning. för hifi består enligt mig av både teknik och människa, där den sistnämnda är viktigast. vi kommer kanske aldrig lyckas exakt, men kanske kan förstå något om oss själva och vår värld. hmm...det där kanske blev alldeles för långt och invecklat (och säkert flummigt för en del)...men det är väl ungeför så jag ser på det hela. jag menar att om man håller sitt sinne öppet och är nyfiken så kommer man göra många vinster (och under resans gång även en del klavertramp och förluster) här kan man dock ha stor nytta av den kunskap de har som är mer erfarna på området, även om man inte exakt måste följa deras fotspår. hoppas ni stod ut med denna långa presentation! mvh kristian edit: och angående mitt nick bliss så är det ett gammalt smeknamn jag fått eftersom jag alltid uppfattades som glad och lycklig. ett trevligt smeknamn alltså tycker jag. Quote
Timbre™ Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Knepet är ju att kunna ha olika åsikter utan att lägga det på ett personligt plan. Kul att ni hittade hit! Quote
Neodynium Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Välkomna och tack för presentationerna.. Quote
Ekman Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 jag tycker också det är mycket bättre stämning fast även klart mycket bättre innehåll än div andra ställen på nätet Quote
Recommended Posts