Jump to content

Recommended Posts

Posted

DN 2005-12-14

Radion, som är till för samhällsinformation och kultur är inte viktig nog

att överföras till den digitala frälsningen. Men TV, som sprider propaganda

och fördummar, där satsar vi friskt. Men det är klart, om man skall kunna bli

återvald, måste man kanske förse folkeet med det opium de blivit förslavade

av. :angry:

Om den politiska tonen stör ber jag om ursäkt... :blush

Posted

Håller med dig om TV-burkarna men har inte kulturministern ett tungt argument... :?:

"Vi vill inte att svenska folket ska behöva slänga ut 25-30 miljoner FM-radioapparater som inte kommer att fungera med det digitala nätet, säger han."

Analoga FM-tuners är ju lite som vinyl där antennpysslandet då skulle motsvara pickupinställningen.

Högkänsliga ämnen... :D

Posted

Tyvärr är det så att TV vinner så mycket mer i bandbredd på digitala sändninghar än vad radion gör så där har det tyvärr blivet ett nödvändigt ont... (Med tanke på alla fall-outs och lustigheter med bilden..)

Det är lite synd att man valde DAB från början eftersom det har (vid dom lyssnings utvärderingar som jag varit med om) alltid låtit sämmre en bra FM mottagning. Man lovade hög bandbredd åt dom kanaler/program som behövde det (Bandbredden är variabel i DAB), men i realiteten har allt kommit att kodas för snålt, så att man får pump-effekter och annat oljud, precis som dåligt kådad mp3..

Det är tyvärr så att dagens konsern- och kanal-ledningar inom SR inte har någon som helst känsla för kvalitetssäkring av sin produkt. Tyvärr verkar det vara en trend i omvärden att man monterar ner sina kulturbärande radiokanaler...

/ptr

Posted

Det är ju synd att man nu efter 10 år valt att läga ner DAB projektet. Nu när det entligen börjar att finnas apparater till rimliga priser. Det är sant att DAB i vissa lägen kan låta lite konstigt som t.ex. att ljudet pumpar eller klipper efterklangen i musiken. Synd är det också att man gradvis har sänkt datahastigheten vid utsändningarna. Den stora nackdelen enligt mig med FM stereo är att ljudet fluttrar och pluttrar om än på lågnivå. Det spelar heller ingen roll om du har en supertuner eftersom pluttret som hörs kommer till vid utändningen. Hörde just att dagens Studio 1 i P1 kommer att handla om nedläggningen av DAB försöket.

Studio 1 kl.16.05

Posted
Stackars butiker som har dessa maskiner på hyllan.  :(

Det är väll inte så att man skrotar hela projektet utan bara den vidare utbyggnaden.. Så dom som bor it Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå kan fortfarande lyssna... Och dom som bor nära Danmark kan ju fortfarande få in DR utmärkta sändningar...

Det som är mest pinsammt är att man på SR varit så mentalt uppknuten till DAB så att man inte funderat nått på alternativa distributionssätt (Och då bortser jag från web-radio eftersom den med dagens teknik är ännu sämmre..) ~ Varför man tex. inte funderat på att distribuera sina kanaler via det markbundna digitalTV nätet. Rent vtekniskt borde det inte vara någon större biff att smäcka ihop en tuner som kan fiska på dom våglängderna... Fast vad vet jag Teracom kanske inte klarar av sån distribution?

/ptr

Posted

Fast om radion blir digital så blir den ju ljudkvalitetsmässigt usel. Nu kör ju Sveriges radio på finfina SME 30 och sänder analogt. Lite kvalitet måste vi ju behålla i världen.

:D

Jag vet inte om jag tycker att digitaltv är så förträffligt bildkvalitetsmässigt. Kolla en digitalsänd/filmad fotbollsmatch idag och det är sämre bildkvalitet än om det hade varit slarvigt tecknat.

Posted
Varför man tex. inte funderat på att distribuera sina kanaler via det markbundna digitalTV nätet. Rent vtekniskt borde det inte vara någon större biff att smäcka ihop en tuner som kan fiska på dom våglängderna... Fast vad vet jag Teracom kanske inte klarar av sån distribution?

/ptr

Digital radio via TV-kablarna och analog i luften... :)

Eller blir det för mycket... :?:

Posted
Nu kör ju Sveriges radio på finfina SME 30 och sänder analogt. Lite kvalitet måste vi ju behålla i världen.

Nu får vi skilja på saker och ting; Gramofonarkivet har en (kanske 2) SME 30, i alla sändningsstudios där det mot förmodan fortfarande finns vinylavspelning står det en Technics SL1000. I den mån som det förekommer något analogt i etern så är det i direktsända önskeprogram, annars digitaliseras allt i änden på sladden på sagda gramofoner. Analogt är det bara från sändarmasten närmast dig och in i din tuner, resterande del av kedjan från mixerbordet i radiohuset är digital (Om vi bortser från micken och sladden till mixern..). Dessutom finns det ingen regelstart på SME30'an så det går knappast att sända med en sådan...

Det är knapt så att dom längre använder (en mild överdrift) dom gamla hederliga Tore Seemborden som stod i varje kontrollrum på SR sverige runt... huvva, då blir man nostalgisk igen...

/ptr

Posted
Digital radio via TV-kablarna och analog i luften... :)

Eller blir det för mycket... :?:

Jag menar att det ena inte utesluter det andra, ju fler distributionssätt som finns tillgängliga, ju fler potentiella lyssnare kan man nå...

Man kan bara gruva sig för vad som återstår när Leffepaddan och Peterörnen åderlåtit SR i den utsträckning som dom verkar föresatt sig...

/ptr

Posted
Nu får vi skilja på saker och ting; Gramofonarkivet har en (kanske 2) SME 30, i alla sändningsstudios där det mot förmodan fortfarande finns vinylavspelning står det en Technics SL1000.

Kör dom fortfarande på Yamaha NS-1000 högtalare... :?: Läste för många år sedan att Sonab vara nära att snyta den affären framför näsan på Japanen (eller var det tvärtom... :?::)) men det blev till slut Yamaha.

Posted
Jag menar att det ena inte utesluter det andra, ju fler distributionssätt som finns tillgängliga, ju fler potentiella lyssnare kan man nå...

Ja, och så slipper en stor grupp brukare bli på dåligt humör... :)

Posted
Kör dom fortfarande på Yamaha NS-1000 högtalare...  Läste för många år sedan att Sonab vara nära att snyta den affären framför näsan på Japanen (eller var det tvärtom...  ) men det blev till slut Yamaha.
Nu talar du om sådant som hände för 30 år sedan. Hur det nu är så bör det inte spela någon roll om dom använder Yamaha NS 1000 eller ej. Hur den färdiginspelade musiken låter beror snarare på vad man har för elektronik vid avspelning och sändning. Jag tror också att det är tämligen sällan som man numera spelar vinyler i radio om det ändå finns på CD.
Posted

En direktsänd konsert via en Yamaha T2, CT7000 eller en Tandberg 3001 är en upplevelse. Låter mycket bättre än flertalet skulle gissa att FM är kapabelt till.

Posted

:) ÄNTLIGEN!!

Har aldrig förstått den satsningen, annat i ett led att tränga undan etablerade kanaler.

SR har väl viktigare saker att pyssla med, programpolitik och bredd på utbudet t.ex.

Synd bara att stolleproverna som vanligt skinnat skattebetalarna.

Posted
Nu talar du om sådant som hände för 30 år sedan. Hur det nu är så bör det inte spela någon roll om dom använder Yamaha NS 1000 eller ej.

Nä, det har ju inget med utsändningarna att göra. Mest lite allmän nyfikenhet när ändå SR var på tråden... :)

Posted

Vad man än tycker om DAB så är i alla fall beslutet inte någon lösning och problemen kvarstår. Det grundläggande problemet med brist på kanaler återstår och P2 får trängas med invandrarprogram som ställs mot barnprogram....